2024.03.29, Péntek

Májusban több közútfejlesztési beruházás kezdődik, és még az idén számos fejlesztés befejeződik – adta hírül a Világgazdaság. A lap összeállításából az is kiderül, a jövő évi büdzsé tervezetében 280 milliárd forintos forrásmennyiség szerepel a kiemelt közúti fejlesztésekre. Idén ilyen célokra 160 milliárd forintot különítettek el, vagyis a források 75 százalékkal bővülnek.

Diószegi József cikke a kormánynak azt a stratégiai célját járta körbe, miszerint néhány év múlva a gyorsforgalmi utak eljussanak a határig, illetve ilyen utakkal kapcsolják össze mind a 23 megyei jogú várost.

Az NFM azt közölte a lappal, Szombathely szeptemberben kapcsolódik be a gyorsforgalmi hálózatba, miután átadják az M86-os Hegyfalu–Csorna szakaszát.

Az M85-ösön a Sopron, majd az országhatár gyorsforgalmi elérését biztosító fejlesztések májusban a Csornát elkerülő út második ütemével folytatódnak. Az M85-ös és az M86-os beruházásai a korábban erősen túlterhelt főutak kiváltásával mentesítik a településeket az átmenő forgalomtól.

Május második felében kezdődik meg az M30-as Tornyosnémetit az országhatárral összekötő 1,7 kilométeres szakaszának építése, ezt 2017 végéig tervezik befejezni. Az M30-as Miskolctól az országhatárig (65 km-es szakaszon) a következő években megépül.

Az M35-ös Debrecen–Berettyóújfalu szakaszának kivitelezése a nyáron megindulhat. Az első ütem 2017 végére, a második egy évre rá készülhet el. A projekt a debreceni repülőteret is beköti a gyorsforgalmi úthálózatba. A beruházás az M4-es Berettyóujfalu-Nagykereki szakaszával teszi teljessé a román határ gyorsforgalmi elérhetőségét.

E szakasz közbeszerzési pályázati kiírásai májusban jelenik meg, akárcsak az M2-es Budapest–Vác szakaszának kiírásai.

Az NFM hangsúlyozta, az M30-as, az M35-ös és az M4-es út fejlesztésével a három tengert (Balti-, Égei-, Fekete-tenger) összekötő, hazánkon is áthaladó Via Carpatia magyarországi szakaszai teljes hosszban kiépülnek. Ezek a fejlesztések uniós támogatással valósulnak meg, de jelentős költségvetési pénzekre is szükség van, miután az Európai Bizottság szigorú feltételekkel és korlátozott összeggel támogatja a transzeurópai közlekedési hálózaton kívüli utak fejlesztését.

Hazai forrásból megvalósuló beruházásként jelennek meg májusban a Szolnokot bekapcsoló M4-es M0–Cegléd szakaszának és a Békéscsaba bekötéséhez szükséges M44-es Tiszakürt–Kondoros szakasz (62 km) közbeszerzési pályázatai. A tervek szerint év végén írják ki az M4-es Abony és Törökszentmiklós közti szakaszának kivitelezési közbeszerzési eljárását (29 km).

(vg.hu)

Aktuálisútépítés