2024.04.24, Szerda
Déli Körvasút: közösségi tervezés a vasút környezetéről
Budapest Fejlesztési Központ

Déli Körvasút: közösségi tervezés a vasút környezetéről

Budapest Fejlesztési Központ

2020.11.13. 15:51

November 30-ig lehet kitölteni a Déli Körvasút környezetével kapcsolatos kérdőívet. A fejlesztésnek köszönhetően a Budaörsi úttól a Kopaszi-gátig tartó zöldfolyosó jöhet létre.

A Déli Körvasút fejlesztésének legfontosabb célja, hogy a jelenleg csak egy irányból, félóránként erre járó Székesfehérvár–Kőbánya-Kispest közötti elővárosi vonatok a jelenleginél háromszor sűrűbben járhassanak, azaz tízpercenként érkezzenek a szerelvények a budai agglomeráció három régiójából – a tatabányai, a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalról – és Pesten is három irányba folytathassák útjukat az Élessarok érintésével Pécel, Gyömrő és Kőbánya-Kispest érintésével Ferihegy-Monor felé. Ugyancsak több távolsági járat használhatja majd ezt a szakaszt, például Kelet-Magyarországról Budapesten át, az új megállókban számos városi csatlakozást biztosítva a Balaton felé.  

 

 

A Budapest Fejlesztési Központ célja továbbá, hogy a Déli Körvasút kibővítése sokrétű városi fejlesztésként valósuljon meg.

Nemcsak a vasúti közlekedés válik vonzóbbá, de a környék is teljesen megújul: a Budaörsi úttól a Kopaszi-gátig rendezett, jó minőségű, fásított, parkosított környezetben haladó kerékpáros-gyalogos zöldfolyosó alakítható ki.

A fejlesztésnek köszönhetően egy új, a Hamzsabégi úttól a Rákóczi hídig tartó összefüggő kerékpáros főútvonal is létrejöhet, amely csatlakozik a budai felső rakparton futó kerékpárúthoz. 

A Budapest Fejlesztési Központ és a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. honlapot indított és a tájépítészeti tervezés megkezdése előtt online kérdőívben kérik az újbudaiak és a vasút mellett élők véleményét arról, milyen tartalommal gazdagodjon a Körvasút környezete.

A vasútfejlesztés szükségességéről döntött a kormány, az Európai Unió támogatja a beruházást, a Déli összekötő vasúti híd rekonstrukciójával már a kivitelezés is megkezdődött, és a vasútfejlesztés jogerős építési engedélyekkel rendelkezik a teljes budai szakaszra.

A jelenlegi egyeztetés nem a vasútfejlesztés közlekedéspolitikai kérdéseiről, hanem a vasút környezetének rendezéséről szól.

A Déli Körvasút környezetének rendezésére a közösségi tervezést több lépcsőben zajlik majd. Elsőként a legérzékenyebb, a lakóövezetbe legjobban beépült budai szakasz funkcióinak általános környezetrendezési tervezése indul meg, az ezzel kapcsolatos kérdőív kitöltésére van lehetőség. A második körben már a konkrét, a vasút környezetével összefüggő közösségi tervezési döntésekben lehet majd véleményt alkotni. 

A www.delikorvasut.hu honlapon az érintett terület szakaszokra, csomópontokra osztva ismerhető meg. A kitöltők egyenként értékelhetik ezeket, minden egyes területnél részletesen elmondhatják, az adott helyen szóba jöhető fejlesztések, funkciók közül melyiket mennyire támogatják vagy ellenzik. A kitöltésre november 30-ig van lehetőség, és körülbelül húsz percet érdemes rászánni. A közösségi tervezés második körében már a konkrét környezeti tervezési döntésekben mondhatnak majd véleményt a kérdőívet kitöltők.

 

Új városi köztér

Ahol a Bartók Béla út áthalad a vasút alatt és a Karolina út találkozik a Tétényi úttal, a jelenlegi vasúti hídnál nagyobb fesztávolságú új vasúti hidak létesülnek a Déli Körvasút fejlesztése nyomán. Az új hidak nagyobb fesztávolságuk révén nagyobb terület is lesz a hídfők között, ez pedig lehetővé teszi, hogy a ma névtelen útkereszteződés helyett egy új városi tér jöjjön létre. Az a cél, hogy a csomópontot minden irányban át lehessen járni gyalog és kerékpárral, a villamosperonok és a buszmegállók megközelítése jobb legyen, az utasok kényelmesebben tudjanak átszállni, az itt élők pedig új köztérrel gazdagodjanak. Az átépítés révén itt is igényes zöldfelületek alakulhatnak ki, fák ültethetők.

 

A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.

KirakatBudapest Fejlesztési Központ (BFK)BudapestDéli körvasút