Eger is intermodális csomópontot kap
Nagy Róbert (NIF) és Habis László polgármester - fotó: magyarepitok.hu

Eger is intermodális csomópontot kap

magyarepitok.hu

2017.11.02. 09:05

A hevesi megyeszékhelyen az egymástól távol eső, ráadásul gyenge összekötéssel bíró vasút és távolsági busz összekapcsolása jelentős előrelépést hoz.

Csütörtök délelőtt Egerben együttműködési megállapodás született a város és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. között. A Habis László polgármester és Nagy Róbert vezérigazgató által aláírt szerződés az „Eger vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása” című projektre előkészítését és megvalósítását célozza meg. 

A megállapodás előtti sajtótájékoztatón kiderült, a projekt első lépéseként még ebben a hónapban meg fog jelenni az engedélyes és kiviteli tervekre vonatkozó közbeszerzés. "Ennek eredményeként jövő év végére a végleges tervek elkészülhetnek, és 2019-ben az engedélyezési eljárások elindulhatnak" - fogalmazott Nagy Róbert. A kivitelezés 2020-ban indulhat el, és 2022-ben zárulhat le.

Nagy Róbert és Habis László (jobbra) a csütörtöki szerződéskötésen


Így fog megváltozni a vasútállomás

Az Egerbe tervezett intermodális csomópontnak elsősorban azt a problémát kell orvosolnia, hogy a buszpályaudvar a belvárosban, a vasútállomás pedig a város peremén helyezkedik el. A kettő közt ugyanakkor meglehetősen gyenge a tömegközlekedés.

A magyarepitok.hu kérdésére Nagy Róbert elmondta, a vasút és a buszállomás közül előbbi egészen biztosan a helyén marad a korábbi megvalósíthatósági tanulmányoknak megfelelően.

„Az a cél, hogy a közösségi közlekedés tekintetében a vasút térsége legyen az elsőszámú közlekedési csomópont a városban.

Ez azt feltételezi, hogy bizonyos funkciók, szolgáltatási elemek és átszállási pontok - legyen az helyi vagy helyközi eszköz - át fognak tevődni a vasútállomás csomópontjához” - fogalmazott a NIF vezetője.


Ez vár a buszállomásra

Nagy Róbert ugyanakkor leszögezte, "ismerve a város szerkezetét és az utazási irányt, valamint a hivatalok és közintézmények elhelyezkedését", biztos, hogy a jelenlegi buszpályaudvar helyén meg kell hagyni azokat a kapacitásokat, melyek számos helyközi és helyi busznak fel és leszállási lehetőséget biztosítanak. "Mindezek miatt a beruházásnak mindenképp két fő beavatkozási pontja lesz" - hangsúlyozta Nagy Róbert. "Ugyanakkor ezekkel a lépéesekkel összhangban olyan elemei is lesznek a projektnek, melyek a két központ közötti hatékony kapcsolatot biztosítják." Emellett mintegy száz parkoló is megépül majd a beruházásban.

Ugyanerre a kérdésre reagálva Habis László elárulta, az észak felől érkező autóbuszforgalom és a belváros kiszolgálása az eddig elvégzett elemzések szerint azt indokolják, hogy a buszpályaudvar ne essen át teljes funkcióváltáson. "Tehát azok az elképzelések, hogy a helyén valami egész más működjön, nem reálisak” - hangsúlyozta a polgármester.

A fejlesztés jelentőségét a politikus többek közt azzal érzékeltette, hogy Egerben jelenleg a diákok 40 százaléka, míg a munkavállalók 37 százaléka ingázik napi szinten.


Összesen hét várost érint a program

A csütörtöki sajtóeseményen Nagy Róbert az országszerte zajló intermodális beruházásokról is tartott egy rövid összefoglalót. Beszédéből kiderült, a NIF jelenleg összesen hét ilyen fejlesztésen dolgozik beruházóként. Kaposvár és Debrecen esetében már előrehaladottabb állapotban van a projekt, míg Egerhez hasonlóan Nyíregyháza, Tatabánya, Székesfehérvár és Miskolc esetében az előkészítés zajlik.

Galéria

Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF)Egerintermodális csomópontközlekedésfejlesztés