2024.04.25, Csütörtök

Hirdetés

Rendkívüli terepen épül ki az Eperjest elkerülő autópálya
illusztráció - Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Rendkívüli terepen épül ki az Eperjest elkerülő autópálya

hnonline.sk

2019.08.23. 14:59 - Hegedűs Gergely

Északi szomszédunk fő közlekedési folyosója 190 kilométeren válik teljessé az ország keleti felében. Az út egyik harmada hidakon, másik harmada alagútban épül ki.

Hirdetés

Jelentős uniós támogatással épül meg Szlovákia egyik kulcsfontosságú autópálya-szakasza – derül ki a hnonline.sk híréből. Az országot kelet-nyugati irányban átszelő D1-es sztrádának az Eperjest délnyugatról elkerülő szakaszát támogatja a EU.

A projekt jelentőségét az adja, hogy a Pozsony és az ukrán határ között 271 kilométeresre tervezett (többek közt Poprádot és Kassát is átszelő) D-1-es pálya egy rendkívül nehéz terepen oldja meg a nagyváros elkerülését.

Ennek megfelelően alakul az ára is, hiszen az EU által most támogatásként megítélt 278 millió eurónál is többe, összesen 327 millió euróba (mintegy 107 milliárd forintba) fog kerülni a 7,87 kilométeres szakasz.


Ezért kerül ennyibe

A magyar pénzre átszámítva kilométerenként 13,59 milliárd forintos, az átlagosnál jóval magasabb építési költség mögött a rendkívüli terepviszonyok állnak. Az útvonal egyharmada ugyanis hidakon fog futni, míg egy további harmada alagutakban épül ki. 

Ráadásul a szakaszon számos összetett csomópont is kiépül a projektben, melyek útjainak együttes hossza a cikk szerint nagyobb, mint maga a szakasz. Mindezek mellett egy új autópálya mérnökség is létre jön a beruházásban.


Már kétmilliárd eurónál tart a szlovákoknak megítélt összeg

Az útszakasz 2021-re tervezett átadásával a D1-es autópálya kelet-szlovákiai szakasza teljessé válik:

ezzel folyamatosan lehet autózni 190 kilométeren át, az ország közepén fekvő Rózsahegytől Poprádon és Eperjesen át egészen Kassáig.

Sőt, onnan az R4-es gyorsforgalmi úton, illetve a magyar M30-as EuroAszfalt Kft. által tavaly átadott szakaszán át Tornyosnémetiig. Utóbbit viszont hamarosan beköti a magyar autópálya-hálózatba az M30-es befejező szakasza.

Legalább ennyire fontos hozadéka a fejlesztésnek, hogy a cikk szerint az autósoknak jelenleg 24 percig tart átküzdeniük magukat a városon, míg a pályán ez mindössze öt percet vesz majd igénybe.

A hnonline.sk arra is kitér, hogy ez a tizedik jelentős szlovákiai közlekedésfejlesztés, amire az Unió jóváhagyta a támogatást, ezek értéke összesen 2 milliárd euróra (mintegy 630 milliárd forintra) rúg.

Mi épül?autópályaSzlovákiaFelvidékKassaD1-es autópályaEuroAszfalt Kft.M30-as

Hírlevél

Hirdetés