2024.04.26, Péntek
Egyedülálló Layher állványszerkezet segíti az Esztergomi Bazilika felújítását – 1. rész
Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Egyedülálló Layher állványszerkezet segíti az Esztergomi Bazilika felújítását – 1. rész

magyarepitok.hu

2021.02.24. 11:10

Minden idők egyik legkomplexebb állványtervezési feladatára került sor, hiszen egy olyan szerkezetet kellett megvalósítani, amely képes körülbelül 80 tonna terhet elbírni egy 26 méter fesztávú hídszerkezeten.

2023-ra teljesen megújul Magyarország legnagyobb temploma, az esztergomi Nagyboldogasszony- és Szent Adalbert-főszékesegyház. A felújítási munkálatok fél évvel ezelőtt kezdődtek a Belvárosi Építő Kft. kivitelezésében, az állványozási feladatokban együttműködve a Térállvány Kft.-vel különleges Layher megoldások alkalmazásával.

A főszékesegyház a munkák alatt látogatható marad, egyedül a tavaly ősszel kezdődött kupola külső-belső felújításához szükséges belső állvány felállításának idejére korlátozzák a templomi tér használatát. A világon is egyedülálló állványozási megoldást felvonultató Layher két műszaki szakembere, Pruzsinszki Gusztáv állványtervező építőmérnök és Tóth Patrik műszaki vezető tájékoztatta lapunkat a munkálatok részleteiről.

Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

34 méteres magasságban támaszkodik a kupola állványa

A Belvárosi Építő Kft. 2020 júniusában kereste meg a Layher Kft.-t, hogy az Esztergomi Bazilika állványozási munkálataival kapcsolatban műszaki támogatást, illetve állványanyagot biztosítson.

„A feladat, már csak a helyszínből adódóan is, igen izgalmasnak és nagy kihívást jelentőnek ígérkezett. Az Esztergomi Bazilika hazánk legmagasabb épülete, egyben Közép-Európa egyik legnagyobb bazilikája. Maga az épület és annak környezete is műemlék, így az épület felállványozása igen nagy körültekintést igényel." 

"A több szakaszból álló állványozási feladat legnagyobb műszaki kihívását egyértelműen a kupola belső állványzata jelentette”

– mondta el Pruzsinszki Gusztáv.

Szem előtt tartották azt az igényt, miszerint a kupola alatti teret megtartsák az egyházi életnek. Így olyan megoldást kellett találni, ahol az állvány nem földről indul. Mivel templomok esetén ez gyakori feladat, a Layher erre korábban már számtalan, statikailag is helytálló megoldást dolgozott ki.

„Mivel a templomtérből állványt nem indíthatunk, ezért a teljes szerkezetet a 34 méteres magasságban lévő tambur ablakok párkányaira támaszkodó főtartókra kellett építeni”

– tette hozzá a szakember. (Tamburnak nevezzük a kupola alaprajzát követő faltestet, ebben helyezik el a kupolával fedett kupolateret megvilágító nyílásokat és ablakokat – a szerk.)

80 tonna állványzatot képes a Layher Bridge rendszer elbírni

A Layher Kft. szerint egy igen komplex állványtervezési feladat valósult meg a Bazilika kapcsán, hiszen egy olyan szerkezetet kellett megvalósítani, amely képes körülbelül 80 tonna terhet elbírni egy 26 méter fesztávú hídszerkezeten. A mérnökökből, statikusokból és kivitelező szakemberekből álló csapat egyedi Layher megoldást hozott létre ezzel az Allround rendszerbe illeszkedő különleges tartószerkezettel.

Az egyedülálló szerkezet koncepciójának megtervezése mellett kihívást jelentett annak megvalósítása a megfelelő rögzítésekkel - hiszen a szerkezet integrálva része marad a végső állványszerkezetnek -, illetve az is, hogy hogyan kerül az a végső helyére. A Layher szakemberei a kivitelezőkkel és állványozókkal karöltve

egy olyan különleges állványszerkezetet terveztek, amely már létező rendszerelemekből megépíthető, így nem volt szükség költséges és időigényes módon kialakítható egyedi acél tartószerkezet gyártására.

Az egymástól 26 méterre lévő ablakpárkányokra rögzítették a nagy teherbírású Layher Allround Bridge szerkezetet, amely stabil tartószerkezetét képezte a restauráláshoz szükséges állványzatnak. Az Allround állványrendszer alapelemeiből néhány Bridge speciális elemmel kiegészítve megépíthetők nagy fesztávolságú áthidalások, vagy mint a Bazilika esetén, rendkívüli teherbírású tartószerkezetek.

„Az előzetes kalkulációk alapján a 80-90 tonna tömegűre becsült állványzatot a Layher Bridge rendszer képes elviselni. Viszont a rendelkezésre álló szűk ablaknyílások miatt a megfelelő számú főtartót nem egymás mellé, hanem szokatlan módon egymás fölé terveztük. Gyakorlatilag a szerkezet nem egymás mellé, hanem egymásra épített hidakból áll. Ez a megoldás azzal az előnnyel is jár, hogy rendszerméreteken belül maradnak a tengelyek, így a munkaállvány egyszerűen tovább építhető a hídszerkezetről”

– fűzte hozzá Tóth Patrik, a Layher Kft. műszaki vezetője.

 

Egyedülálló műszaki megoldás született

Pruzsinszki Gusztáv elmondása szerint a 26 métert áthidaló főtartók két fő szerkezeti egységből állnak. „Elsőként a templom padlóján Layher FW állványelemekből épült egy úgynevezett szerelőhíd, melyet csörlők segítségével emeltek 34 méter magasra. Itt még géptartás mellett, a levegőben készültek el a letalpaló állványtagok. A letalpalás elkészítése és a kiegészítő emelőállványok elbontása után, az FW szerkezeti elemek köré a levegőben épültek fel a Layher Bridge nagyteherbírású rendszerelemekből álló, fő teherviselő szerkezetek.” A tartószerkezet építésével páratlan Layher megoldás született, hiszen

eddig még sosem alkalmazták az FW és a Bridge rendszert együttesen.

Két dupla Bridge szerkezet hidalja át az ablakokat, melyeket a Layher Allround nagy fesztávú és nagy teherbírású FW hídja köt össze. Ennek célja, hogy az állvány a fal mellett körben megépíthető legyen folytatólagosan. Erre a tartószerkezetre került a restauráláshoz szükséges munkaállvány, amelyet a flexibilis Allround állványból építettek. Így kényelmes és biztonságos munkafelületeket tudtak kialakítani a szakembereknek.

„Az FW és Bridge elemek kombinált használata és azok levegőben történő összeszerelése egyedülálló, tudomásunk szerint eddig még nem alkalmazott műszaki megoldás, melyet két próbaépítés és próbaterhelés során teszteltünk az éles bevetés előtt. A főtartók elkészülte után azok összekötésére szolgáló FW rendszerelemekből álló kereszttartók épültek, melyekhez csatlakozik a Layher Allround szerkezetű, körülbelül 30 méter magas munkaállvány”

– tette hozzá az állványtervező építőmérnök.

A próbaépítés során a kupolában megépítendő szerkezetet a Bazilika mellett, szabadtéren készítették el annak érdekében, hogy élesben, 36 méter magasan is gördülékenyen és biztonságosan menjen a munka. A próbaterhelés is sikerrel zárult, az előzetes mérések igazolták a számításokat, a pontos tervezésnek köszönhetően a szerkezet tökéletesen működött.

Az éles emelésre tavaly novemberben került sor. Az eljárás során a 6 tonnás FW segédszerkezetet 34 méter magasra emelték a Bazilika kupolaterében, és az állványozó szakemberek rögzítették a párkányra.

Cikkünk folytatását hamarosan közöljük.

Galéria

Mi épül?Layher Kft.Belvárosi Építő Kft.EsztergomtemplomfelújításállványozásTérállvány Kft.