2024.04.19, Péntek
Átadták a ZalaZONE tesztpálya katonai off-road pályájának első ütemét: a Rheinmetall-gyárhoz épült
Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Átadták a ZalaZONE tesztpálya katonai off-road pályájának első ütemét: a Rheinmetall-gyárhoz épült

magyarepitok.hu, mti

2021.07.15. 13:20 - Szabó Ákos

Fontos innovációs, gazdasági és kutatás-fejlesztési lehetőségekhez jut a város. Most az Óbuda Építész Stúdió Kft tervei alapján a Szabadics Zrt. és a Duna Aszfalt Zrt. munkájával kivitelezett pályaelemeket adták át, a ZÁÉV Zrt. és KÉSZ Zrt. kivitelezésében épülő gyárhoz kapcsolódva.

Hirdetés

Ünnepélyes rendezvényen adták át Zalaegerszeg két kiemelkedő nagyberuházásának közös elemét, az autóipari tesztpálya katonai off-road pályájának első ütemét, mely a mintegy 60 milliárd forintos hadipari beruházáshoz, a Rheinmetall új gyárához készült el (melyet a ZÁÉV Zrt. és a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. kivitelez).

 

Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

A pályaelem átadott üteme a Szabadics Zrt. és a Duna Aszfalt Zrt. munkájával vált az európai szinten is egyedülálló komplexum részévé. A két cég szerepe tesztpálya többi részének kialakításában is kifejezetten jelentős, a Duna Aszfalt az útépítéssel kapcsolatos elemeket és más mélyépítési munkákat, a Szabadics pedig szintén egyéb mélyépítési munkákat vállalt el a teljes komplexum több másik ütemében is. A ZÁÉV munkáját pedig a magasépítési feladatok – így a konferenciaépület kialakítása és a kutatóközpontoknak otthont adó, már átadott  épületek is dicsérik.

 

Balaicz Zoltán

Balaicz Zoltán zalaegerszegi polgármester az átadó ünnepség során beszédében rámutatott: a Rheinmetall beruházása többek között igen jelentős kutatás-fejlesztési, innovációs és gazdaságfejlesztési lehetőségeket jelent. Hozzátette még: a most átadott projekt jelentős összefogás eredményeként valósulhatott meg. Megköszönte többek között a kivitelezők munkáját is, mely lehetővé tette a fejlesztés megvalósulását.

 

 

Három offroad-elem készült el

Vigh László miniszteri biztos kifejtette: maga az autóipari tesztpálya immár közel 90 százalékban elkészült, a 25 ezer négyzetméteres Rheinmetall-csarnok építkezése pedig szintén jól halad: az oszlopait már be is emelték.

 

Vigh László

Elmondta: most három offroad elem készült el.

  • Egy kavicsos ágyon lévő kezelhetőségi pálya,
  • egy harmainc százalékos emelkedő,
  • és egy vizes bukkanóval ellátott másik pályelem.

Hangsúlyozta: nagyon látványos az a pont, ahová az építők eljutottak, majd gratulált is a szakembereknek a határidőre elvégzett minőségi munkáért.

 

 

Zalaegerszeg folyamatosan fejlődik

Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter szavaiból kiderült: évek munkájával a világ legmodernebb tesztpályáját kapja meg Zalaegerszeg, épülnek az egyetemi épületek és a hadiipari csarnok is. További fejlesztéseket is említett a város középiskoláinak felújításáról beszélve (és jelezve, hogy a Zrínyi Gimnázium fejlesztése is várható).

 

Dr. Palkovics László miniszter

Zalaegerszeg fejlődése folyamatos és még nem ért véget

– derült ki szavaiból.

 

Szeptember elején jöhet a Rheinmetall-üzem bokrétaünnepe

 

 

A miniszter visszaemlékezett arra a tavaly júniusi beszélgetésre, melyet a Rheinmetall tulajdonosával folytatott és ami lehetővé tette a Lynx harcjármű hazai gyártásának megtervezését és a gyár építkezésének kezdetét.

Az üzem kivitelezése kapcsán pozitívan nyilatkozott a hazai építőipar teljesítményéről és jelezte: a födém építése hamarosan megkezdődik és a bokrétaünnepséget szeretné, ha szeptember elején lehetne megtartani.

Elmondása alapján 2022 közepén átadják a gyár épületét és a hozzá kapcsolódó teszpályarészt is, és így 2023 januárjában indulhat a Lynx gyártása. A miniszter külön megdícsérte a projektet menedzselő cég és a kivitelezők munkáját is.

 

Bevonják a magyar kkv-kat a hadiipari fejlesztésekbe

A Rheinmetall-csoporttal kialakított együttműködés példaként szolgál a további együttműködésre - tette hozzá Palkovics László.

Az önálló védelmiipari kutatásfejlesztés és innovációs rendszer kialakítása versenyképes befektetés. A hozzáadott értéket termelő iparágak létrehozása új munkahelyeket teremt, és javítja az ország innovációs képességeit

- mondta.

 

 

Palkovics László közölte: a hadiipari gyártásba beszállítóként bevonják a kkv-szektort, az innovációba pedig a magyar egyetemeket,

ennek támogatására szolgál az új befektetési alap; a rendelkezésre álló 50 milliárd forintból az iparághoz csatlakozó cégeket tudják támogatni.

Egy most épülő Védelmi Innovációs Kutatóintézet saját kutatásokat végez majd, és felügyeli az állam által finanszírozott védelmi ipari kutatásokat - tette hozzá.

 

A beruházás Magyarország nemzetközi elismertségét is növeli

 

Dr. Benkő TIbor miniszter

Dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter többek között elmondta: építeni kell magyar hadiipart, nem csak magyar használatra. Ebben fontos a Honvédség szerepe – tette hozzá, illetve azt is kifejtette még több más információval együtt, hogy a tesztpályán nem csupán a járműveket, hanem a honvédokat is lehet tesztelni. A most érintett beruházások nemcsak munkahelyet teremtenek, de előbbre viszik Magyarország nemzetközi elismertségét is – mutatott rá.

Szavaiból kiderül az is, hogy rendkívül fontos, hogy további, a most átadottakhoz hasonló kapacitásokat fejlesszenek még az országban.

 

A különleges beruházások a kivitelezőnek is többletet adnak

Kovács Tamás, a Szabadics Építőipari Zrt. elnöke először rámutatott, hogy a a korábban felszólalók a beruházás gazdasági jelentőségét jól bemutatták. Elmondta: kivitelezőként 15 éve dolgozik az építőiparban és ennek során számtalan olyan projektben volt érintett, amelyek az építészeti kihívások mellett érzelmi többlettel is bírtak számára.

 

Kovács Tamás, a Szabadics Zrt. elnöke

Elmondta: ilyen volt az, amikor jó pár évvel ezelőtt édesapja szülőfalujában (és saját gyermekkori otthonában) ivóvízvezetéket, illetve szinte ugyanekkor édesanyja szülőfalujában szennyvízvezetéket építettek. „Azóta is, amikor a szülői házat meglátogatom és megnyitom a vízcsapot, büszkeséggel tölt el” – mutatott rá.

Rámutatott, hasonló érzelmi többlettel bírt, amikor a konzorciumban évekkel ezelőtt elkezdték az önvezető autók tesztelésére is alkalmas tesztpálya építését. Kifejtette: amikor beül az autójába, mindig eszébe jut, hogy a jövő autós kényelmi és biztonsági funkciói annak a pályának a segítségével készülhetnek el, melyben kialakításában mind a Szabadics Zrt., mind a Duna Aszfalt Zrt. részt vett.

 

A honvédelemben részt venni felelősség

 

 

A most átadott offroad pályához kapcsolódva elmondta: az elmúlt 32 éveben a Szabadics Zrt. épített szinte mindent, amit egy kivitelező építhet, azonban olyan pályát, utat, vagy medencét, amit harcjárművek használnak, még nem.

„Ennek érezzük és átérezzük a felelősségét, és büszkeséggel tölt el a tudat, hogy azok a pályaelemek, amiket ma átadunk és amiket a következőkben is meg fogunk csinálni, a szomszédos gyárban előállított harcijárművek üzemszerű rendelkezésére állásának biztosításához nélkülözhetetlenek”.

 

 

Hozzátette, hogy ahogyan a korábbi miniszteri beszédben elhangzott, a védelmi kérdések aktualitása ma sem vesztett jelentőségéből, így a Szabadics Zrt. résztulajdonosaként és vezetőjeként büszke arra, hogy a cégcsoport több munkatársa önkéntes tagja a területvédelmi ezredek századainak, és tulajdonostársa, Szabadics Zoltán, a nagykanizsai század századparancsnoka. Beszélt a katonák (és a katona-munkatársak) a COVID-által érintett hónapokban elvégzett munkájáról is, valamint említette még, hogy a cégcsoport Zalaszabaron lehetőséget biztosít középiskolásoknak honvédelmi táborokban önmaguk fejlesztésére.

Kovács Tamás megköszönte a beruházó bizalmát és kifejtette: büszkén adják át a fejlesztést, illetve hangsúlyozta, hogy a továbbiakban is a legmagasabb szakmai odafigyeléssel vesznek részt a kivitelezésben.

 

Innovációval építi a ZalaZONE-t a Duna Aszfalt

 

Varga Antal, a Duna Aszfalt ügyvezetője

Varga Antal, a Duna Aszfalt Zrt. ügyvezetője, igazgatósági tagja kifejtette:

a cégcsoport 2018, az első kapavágás óta részt vesz a ZalaZone autóipari tesztpálya megvalósításában.

„Büszkeséggel tölt el, amit itt, ennyi idő alatt létrehoztunk” – mondta el. Hozzátette: mindez nem kis kihívás volt, a 2D-s terveket 3D-sítették, sokat fejlődtek ezen a helyszínen a gépvezérlésben, és a Duna Aszfalt volt úttörő az aszfaltterítő gépek lézervezérlésének hazai bevezetésében is köszönhetően a zalai munkának is.

Elmondta: az elmúlt időszakban 12-14 pályaelemet valósítottak meg a beruházás kapcsán, a mostani beruházás kapcsán pedig három pályaelemet készíttettek el: két offroad típusú pályát eltérő burkolattal, illetve még egy harmadik, más típusú pályát is.

 

Áprilistól júliusig épült meg

 

 

A három elem megvalósítása során többek között 70 ezer köbméter földet mozgattak meg, 40 ezer köbméternyi talajstabilizációt végeztek el, 4200 zúzottkövet hordtak be az építmény alapjaiba és 210 köbméter aszfaltot építettek a szerkezet alá.

A most átadott projektelem munkálatainak elvégzését idén április 27-én kezdték el és július 11-én készre is jelentették: 74 naptári nap alatt végezték el 63 munkanappal.

Varga Antal végül kifejtette: úgy gondolja, kivitelezőtársunkkal együtt jól teljesítettek, mint ahogy a minősítések és az átvételek is bizonyítják. Végezetül kifejtette, hogy kívánja, hogy a pályát sikerrel használják, és megköszönte a megtisztelő megrendelést.

A beszédek bejezte utáni programként az újonnan elkészült elemeket is tesztelték egy hadiipari bemutatóval egybekapcsolva.

 

 

Galéria

Mi épül?Szabadics Zrt.Duna Aszfalt Zrt.ZalaegerszegautóiparüzemépítésKÉSZ CsoportFőmterv Mérnöki Tervező Zrt.Óbuda Építész Stúdió Kft.Óbuda Group

Hírlevél

Hirdetés