Hirdetés


Teljes az EU-s közlekedésfejlesztési támogatás hazai kihasználtsága

Teljes az EU-s közlekedésfejlesztési támogatás hazai kihasználtsága

MTI

2016.07.09. 12:06

Sikerült az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz már elérhető közlekedésfejlesztési támogatásának teljes lekötése, a 300 milliárd forintot meghaladó összegből többek között a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasútvonal és az M15 és M70 autóutak négysávosítása is megvalósul.


1 milliárd euró (több mint 300 milliárd forint) közlekedésfejlesztési támogatást kap Magyarország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) első két pályázati körében, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elfogadott projektjavaslatai alapján – derül ki a minisztérium sajtóközleményéből. Ezzel a teljes rendelkezésre álló támogatást kihasználjuk. A 15 kohéziós tagállam közül Magyarország mellett csak öten tudták már most maradéktalanul lekötni a teljes forrásösszeget, a többi visegrádi országnak például még nem sikerült.

A tagállamok küldöttjeiből álló bizottság július 8-án véglegesítette a második pályázati körben támogatást kapott projektek listáját. Így CEF-forrás felhasználásával valósulhat meg számos vasúti, közúti és vízi fejlesztés:

  • a Budapest–Hatvan vasúti vonalszakasz korszerűsítése,
  • a Százhalombatta–Pusztaszabolcs vasútvonal korszerűsítése,
  • a Déli összekötő Duna-híd korszerűsítése,
  • a GSM-R vasúti távközlési hálózat kiépítésének második üteme,
  • 35 mozdony felszerelése ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel,
  • az M15 és M70 autóutak négysávúsítása,
  • a dunai hajózás lehetőségeit bővítő több beruházás (elsősorban a kikötői infrastruktúra és a folyami információs szolgáltatások fejlesztése terén).

A tavalyi első pályázati felhívás keretében nyertes magyar projektek közé tartozik pl. a komáromi Duna-híd megépítése, a KelenföldSzázhalombatta vasúti vonalszakasz korszerűsítése, 59 elővárosi motorvonat felszerelése ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel és az első hazai cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőpontok létesítése. E projektek megvalósítása már zajlik, vagy hamarosan megkezdődik.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz célja a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítása a 2014-2020 közötti időszakban. A közlekedési ágazatra fordítható pénzügyi keret Magyarország részére a 15 százalékos hazai önrészt is beleértve nettó 396 milliárd forint.

A 2016 őszén megjelenő harmadik pályázati felhívásban már a más országok által fel nem használt forrásokért is harcba lehet szállni állami vagy magán projektjavaslatokkal. A fejlesztési tárca a következő fordulóra is részletesen kidolgozott fejlesztési tervekkel készül.

Galéria

útépítésvasútfejlesztésEurópai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF)