2024.04.20, Szombat
A Renault követelése indítja be a román autópályaépítést?
(képek: magyarepitok.hu)

A Renault követelése indítja be a román autópályaépítést?

mti, magyarepitok.hu

2016.11.23. 16:16 - Hegedűs Gergely

A keleti szomszédunknál már egy nyomvonaltervezet is komoly előrelépés, ezzel együtt a dél-erdélyi sztráda teljes megépülése még mindig jelentős kihívásnak tűnik.

Hirdetés

A román közlekedési minisztérium véglegesítette az A1-es, dél-erdélyi autópálya Déli-Kárpátokon áthaladó szakaszának nyomvonalát. Az erdélyi Nagyszebent (Sibiu) az óromániai Pitestivel összekötő autópálya a (legújabb) tervek szerint 2021-ig épül meg 120 kilométeren. A magashegységet átszelő szakaszon legalább hat alagutat kell kialakítani.


A Dacia dolgozói már a sztrájkkal is bepróbálkoztak

A szakasz építését hosszú ideje tervezik, legutóbb 2014-ben kellett volna meghirdetni a közbeszerzési eljárást, de a Victor Ponta vezette akkori szociáldemokrata kormány leállította az eljárást arra hivatkozva, hogy túl sokba kerül a beruházás.    

Az autópályát a sajtóhírek szerint a Dacia üzemet működtető Renault francia autógyártó követeli, amely kilátásba helyezte, hogy elköltözteti romániai üzemét, ha nem épül meg a korszerű út. A Dacia gyára a Pitesti melletti Mioveniben üzemel, a Renault romániai termelése jelentős részét Nyugat-Európába exportálja. Az autópálya megépítését a Dacia alkalmazottai szintén követelték, ők 2014-ben tüntettek is ezért.


Van egy másik akadály is

A Renault óhajának teljesüléséhez mindazonáltal nem elég a Pitesti és Nagyszeben közötti szakasz kivitelezése. Ahogy azt a romániai autópályaépítés kaotikus állapotát leíró riportunkban jeleztük, az A1-es autópálya egy másik jelentős szakasza még mindig kivitelezés alatt áll. A Lugos és Déva közötti 80 km-es utat idén májusban át kellett volna adni, ám ottjártunkkor még mindig javában folyt a munka, és máig nem készültek el vele.

Déváról Lugos felé haladva az út mellett épülő pálya elemei - 2016 szeptember


Az okok után kutatva többek közt ezt találtuk: az egyik alszakaszon az olasz Salini Impergilo gyenge minőségű építőanyaggal dolgozott, és a hatósági vizsgálatok szerint a kifizetett anyag egy részét nem is használta fel az építkezés során. Szintén ennek az útnak a krónikáját terheli, hogy a 4-es számú Déva-Marosillye alszakaszon a két román kivitelező, a Spedition UMB és a Technostrade építési engedély nélkül dolgozott.

A lejárt határidő: 2016. 05. 27.


Az A3-as autópálya Lugos-Déva szakaszának magyar vonatkozású jelentősége is lenne. Megépülésével ugyanis Budapesttől Nagyszebenig folyamatos autópályakapcsolat alakulna ki, és utóbbi városból Medgyesen és Segesváron keresztül haladva az eddigiektől gyorsabban elérhetővé válna Székelyföld.

Útépítésautópálya

Hírlevél

Hirdetés