2024.04.19, Péntek
Másfél kilométernyi zöld útszakasz épül a fővárosban
MTI

Másfél kilométernyi zöld útszakasz épül a fővárosban

privatbankar.hu, magyarepitok.hu

2017.05.22. 07:51 - Hegedűs Gergely

Közel tízezer gumiabroncs újrahasznosításával készül a pesti alsórakpart XIII. kerületi szakaszának 1,5 km hosszú része.

Hirdetés

A privatbankar.hu azt írja, az útszakasz alap-, kötő- és kopórétege is gumibitumennel készül. Az útszakasz építéséhez csaknem 400 tonna gumibitument gyártottak, amellyel a Mol 9600 darab használt gumiabroncs környezetbarát újrahasznosításához járult hozzá.

A gumibitument már évtizedek óta használják világszerte, ám előállításának és felhasználási lehetőségeinek jelentős korlátai voltak – írta korábban a magyarepitok.hu. A korábbi eljárás szerint ugyanis a gumibitument az építés helyszínén készítették, és néhány órán belül fel kellett használni a gumiszemcsék kiülepedése miatt. Ezt a problémát oldotta fel a Mol és Pannon Egyetem közös fejlesztése: egy speciális kötőanyag felhasználásával kémiailag stabilizálták a terméket, ami lehetővé tette a helyszíni keverés helyett a szállíthatóságot, illetve a hagyományos gépekkel történő felhasználását.

A Mol mostani közleményében az áll, a cég szabadalma alapján fejlesztett és gyártott gumibitumen technológiával eddig hazánkban összesen 25 útszakaszon 50 kilométernyi utat építettek meg gumibitumen felhasználásával. Összesen mintegy 110 ezer darab elhasznált gumiabroncstól mentesült a környezetünk, ezzel a mennyiséggel egy futballpályát 2 méter magasan lehetne beteríteni.


Másfélszer tovább tart, kevesebb kátyúval, kisebb zajjal

A közel egy évtizednyi kutatási és fejlesztési munkák után a tesztek eredményei és az úthasználati tapasztalatok is igen kedvezőek: másfélszeres élettartam, kevesebb kátyú és repedés, kisebb nyomvályú, kisebb fékút és kisebb közlekedési zaj. „Örülünk, hogy a Budaörsi út után újabb fontos, nagy forgalmú fővárosi útszakasz felújításához járulunk hozzá“ - mondta Fasimon Sándor, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója.

A gumibitumennél a közlekedési zaj a normál bitumenes úthoz hasonlítva 3 dB-el kisebb. Ez a gyakorlatban azzal egyenértékű, mintha a zajforrástól a távolságunkat megdupláznánk.

A közleményben hangsúlyozzák, a gumibitumen z EU irányelveknek megfelelően anyagában hasznosítja a hulladék gumit. Figyelembe véve az útépítések tőkeigényét nagyvolumenű felhasználása nemzetgazdasági előnyöket jelentene.

ÚtépítésgumibitumenXIII. kerület

Hírlevél

Hirdetés