2024.04.24, Szerda
Újabb észak-erdélyi szakaszt adtak át, egyre közelebb Székelyföldhöz az autópálya
Illusztráció - Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

Újabb észak-erdélyi szakaszt adtak át, egyre közelebb Székelyföldhöz az autópálya

magyarepitok.hu, MTI

2020.09.19. 07:58 - Hegedűs Gergely

De ahhoz, hogy teljes legyen az erdélyi magyarság egyik meghatározó városáig, Marosvásárhelyig, még számos szakasznak kell elkészülnie.

Hirdetés

Romániában Klaus Iohannis államfő és Ludovic Orban miniszterelnök jelenlétében nyitották meg az A3-as észak-erdélyi autópálya 17,9 kilométeres Maroskece (Chetani) - Radnót (Iernut) szakaszát.    

Hamarosan újabb Kolozs megyei szakaszon indul el a munka

A most átadott gyorsforgalmi útszakaszt az olasz Astaldi spa által vezetett cégcsoport építette. Az út háromszor halad át a Maros folyó fölött. A beruházás áfa nélkül 437 millió lejbe (31,46 milliárd forint) került.   

Ludovic Orban kijelentette: ha 2021 július elsejéig nem készül el a Kolozsvár és Marosvásárhely között még hiányzó 15,6 kilométeres szakasz (Aranyosgyéres-Maroskece), felbontják a szerződést a román kivitelezővel.

Lucian Bode szállításügyi miniszter az eseményen elárulta, jövő héttől már 110 kilométeren fognak dolgozni az A3-as pályán. Ekkor ugyanis aláírják a Magyarzsombor és Magyarnádas közötti 30 kilométeres Kolozs megyei szakasz tervezési és kivitelezési szerződését.  


Így áll jelenleg az észak-erdélyi autópálya fejlesztése

Ahhoz hogy az anyaország és Marosvásárhely között autópályán lehessen végig autózni, az alábbi térségekben kell megépíteni a szakaszokat.


A bihari szakaszok

Jelenleg Bihar településig lehet jutni autópályán Budapestről érkezve, miután nemrég jött létre az új autópálya-határátkelő az M4-es legkeletibb szakaszának átadásával. A Nagyváradtól északra fekvő Bihar település és Berettyószéplak között 55 kilométer épül ki Biharban, az alábbiak szerint:

  • a Bihar-Bisztraterebes szakaszt 28,55 kilométeren egy román-szlovák konzorcium kivitelezi,
  • a Bisztraterebes-Berettyószéplak szakasz 26,35 kilométerére 2020 októberig várják a pályázókat.


A Szilágyság szakaszai

Berettyószéplak és Magyarnádas közötti 97 kilométer épül Szilágyságban, amit négy részre osztanak, a projektben alagút épül a Meszes-hegység alatt:

  • Berettyószéplak és Szilágynagyfalu között 13,5 kilométer jön létre, ezt egy török cég elnyerte 2020-ban,
  • Szilágynagyfalu és Vaskapu között 41 kilométer épül, mely a Meszes-hegység alatti alagutat is tartalmazza, itt a pályáztatás előkészítése zajik,
  • a Vaskapu és Magyarzsombor közötti 12,24 kilométeren szintén a fenti török cég a nyertes,
  • Magyarzsombor és Magyarnádas között 30,06 kilométeren jövő hétre ígérnek győztest.

A Kolozsvárt elkerülő 62 kilométeres szakasz Magyarnádas és Aranyosgyéres között már elkészült.


A Maros vidékén épülő szakaszok

Aranyosgyérestől Marosvásárhelyig mintegy 56 kilométert kell kiépíteni, ezt négy kisebb szakaszra bontották:

  • Aranyosgyéres és Maroskece közötti 15,6 kilométeres szakaszon folyik a munka, az itteni kivitelezőt fenyegette most meg a jövő júliusig tartó ultimátummal a román kormányfő;
  • Maroskece és Radnót között 17,9 kilométert most adták át;
  • Radnót és Nyárádtő között 13,7 kilométer épült, ezt 2018 végén adták át;
  • míg Nyárádtő és Marosvásárhely között 9,2 kilométer jön létre, a bevezetővel együtt.


Mire számíthatunk az elkövetkező években?

A román kormányfő a mostani átadón úgy fogalmazott, nincs messze az a pillanat, amikor Marosvásárhelyről autópályán lehet közlekedni a nagykereki határátkelőhelyre, ugyanakkor

a román közútkezelő jelenleg érvényes tervei szerint 2025-ben lehet majd a határtól eljutni autópályán Marosvásárhelyre.

A fentiek alapján a realitás az, hogy viszonylag rövid időn belül egybefüggő autópálya születik a Kolozsvár melletti Gyalu és a Székelyföld kapuját egyben központját képező Marosvásárhely között.

Ez a közel 120 kilométeres gyorsforgalmi út már önmagában komoly előrelépést jelent mind a térségnek, mind a szoros gazdasági és egyéb kapcsolatrendszert ápoló erdélyi és magyarországi magyarságnak.


Marosvásárhelyen túl már a Moldova felé haladó ágat is tervezik

A most tartott átadón Ludovic Orban kormányfő azért is tartotta fontosnak az A3-as autópálya megépítését, mert az A8-as autópályával együttesen megteremti Moldva és a Moldovai Köztársaság összeköttetését Nyugat-Európával.

Kiemelt fontosságúnak nevezte a Székelyföldet is érintő A8-as autópályának a Marosvásárhely és a moldvai Németvásár (Targu Neamt) közötti szakaszának megépítését is, amelynek most készül a megvalósíthatósági tanulmánya. Hozzátette: a kormány a pénzforrások biztosítása mellett azon is dolgozik, hogy egyszerűsítse és felgyorsítsa a pályaépítéssel kapcsolatos közbeszerzési eljárásokat.   


Így nyer autópálya-kapcsolatot Székelyföld

Az A3-as autópálya Marosvásárhely után délkelet felé fordul, és a nyomvonala szerint - bár nem szeli át - Székelyföld valamennyi területéhez elérhető közelségben halad.

Az A3-ashoz kapcsolódó A8-as autópálya Székelyföld északi területeihez ad majd elérhetőséget, és innen teremt kapcsolatot Moldva északi területeivel, illetve a tervek szerint egészen a román-moldáv határon fekvő Ungheni településig fut majd.

Így festett a román autópálya-hálózat 2016-ban - itt az A8-as terve még nem szerepelt


Az államfő a gyorsítás érdekében jött el az átadóra

Az eseményen Klaus Iohannis államfő is részt vett, aki elmondta, jelenlétével is nyomatékosítani kívánta, hogy fel kell gyorsítani a romániai autópálya-építéseket. Hozzátette: az infrastruktúra-fejlesztések forrásai biztosítottak, és Románia meglepetést fog okozni azzal, hogy milyen gyorsan megépíti a hiányzó gyorsforgalmi utakat.

Megemlítette: a nagy infrastruktúrák megépítése az alapját képezik annak a programnak is, amelyet a kormány a gazdaság járvány utáni újraélesztésére dolgozott ki. Iohannis szerint eddig az akarat hiányzott a romániai pályaépítésekhez, de ez most megvan. 


A3-as: 17 év alatt mintegy 100 kilométer

A román állam 2003-ban döntött arról, hogy megépíti a Borstól Brassóig vezető 415 kilométeres észak-erdélyi (A3-as) autópályát, de 17 ével később a pályából mindössze 98 kilométer használható. 

A pályaépítést nemzetbiztonsági okokra hivatkozva a kormány kivonta a közbeszerzési törvény hatálya alól, és versenytárgyalás nélkül bízta meg az amerikai Bechtel társaságot a feladat elvégzésével. 2013-ig - amikor szerződést bontott a Bechtellel - csak a Kolozsvár mellett elhaladó 52 kilométeres szakaszt adták át.

ÚtépítésErdélyautópálya

Hírlevél

Hirdetés