2024.03.29, Péntek
Mintegy 10 kilométernyi vasútvonal készült el a Fertő tó mellett
Fotók: MTI/Krizsán Csaba

Mintegy 10 kilométernyi vasútvonal készült el a Fertő tó mellett

mti, magyarepitok.hu

2020.10.14. 14:02 - Szabó Ákos

A GYSEV Fertőszentmiklós és az osztrák határ közötti pályáját mintegy 2,7 milliárd forintból modernizálták. Az átadón a következő évek látványos vasútfejlesztési terveiről is részletesen beszéltek.

Hirdetés

Az ország északnyugati sarkában adtak át több mint 10 kilométernyi felújított vasútvonalat. A GYSEV Zrt. által működtetett pálya Fertőszentmiklós és a határ között fut, az építkezést az osztrák tulajdonú Swietelksy Vasúttechnika Kft. végezte el.

 

A beruházás a 9-es jelzésű vonalat érintette

A projekt befejeztét jelentő ünnepélyes eseményt Fertőszéplakon tartották meg, ahol felszólalt Mosóczi László közlekedésfejlesztésért felelős államtitkár is. A korszerűsítést az tette lehetővé, hogy a vállalat 2015-ben megvásárolta az osztrák tulajdonostól a vasútvonalat üzemeltető céget. Így újulhatott meg 2,7 milliárd forintból a Fertőszentmiklós-Fertőújlak vonal – mutatott rá.

 

A következő években hatalmas vasúti fejlesztések jöhetnek

Az államtitkár kifejtette még: hogy a következő uniós pénzügyi ciklus egyszeri, egyedülálló lehetőséget teremt a magyar vasút helyzetének megszilárdítására, előmozdítására.

Az előzetesen becsült nagyságrendek alapján Magyarország számára akár kétezermilliárd forint is rendelkezésre állhat vasúti beruházásokra.

Az összeg lekötése érdekében a kormány a nyár végén harminckétmilliárd forintot biztosított húsz vasúti fejlesztés előkészítéséhez, tervezéséhez - emlékeztetett.

Az előkészítési projektek mintegy ezermilliárd forint forrásigényű kivitelezési munkák megkezdését alapozhatják meg akár már 2022 elejére.

 

Budapest-Bécs között közel 20 milliárdból fejlesztenek, elindult a Budapest-Belgrád projekt is

Mosóczi László elmondta, az Európai hálózatfinanszírozási eszköz (CEF) forrásaiból Magyarország támogatást nyert a Budapest-Bécs vasúti kapcsolat magyarországi szakasza nemzetközi átjárhatóságának javításához. Az új pénzügyi alap terhére megvalósuló fejlesztés értéke csaknem 19 milliárd forint.

 

Mosóczi László (k), mellette Barcza Attila (b) Sopron és térsége országgyűlési képviselője és Kövesdi Szilárd (j2), a GYSEV Zrt. vezérigazgatója

A két szomszédos főváros közötti vasúti közlekedést a Kelenföld-Hegyeshalom vonalon tervezett biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztésekkel tervezik gyorsítani, így a Bécsbe és Nyugat-Európa felé induló járatok száma nőhet, a menetidő negyedórával csökkenhet.

Hozzátette: a tervezéssel megkezdődött a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának kapacitásbővítő korszerűsítése.

A szükséges források rendelkezésre állnak, a Soroksár és Kelebia közötti szakasz rekonstrukciója 2025-re elkészülhet.

 

A visegrádi országok gyorsvasútja is napirendre került

A tervek szerint 2021 nyarára döntési javaslat készül a Budapest-Varsó nagysebességű vasút beruházás elindításához szükséges tervezés megkezdéséről. A kiválasztott nyomvonal teret nyithat a szintén középtávú fejlesztési elképzelésként létező, Budapestet délről elkerülő V0 vasútvonal számára is.

A készülő megvalósíthatósági tanulmány alapja a közös menetrendi koncepció, a megcélzott menetidők,

Budapestről Pozsonyba másfél, Prágába 3 és fél, Varsóba 5 és fél órás eljutási lehetőséget szeretnének teremteni

- ismertette a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

 

Felgyorsult az utazási sebesség a Fertő-tónál

A most átadott, kisebb léptékű, de a térség szempontjából jelentős fejlesztés áprilisban rajtolt el, a projektben a teljes 9-es számú vonalszakasz biztonságosabb lett. A munkálatok során új, rezgéscsillapító tulajdonsággal is rendelkező vasbeton keresztaljakat és új síneket építettek a vasúti pályába, amelyek révén

a pályasebesség az óránként 100 kilométerre nőtt.

Továbbá kilenc helyszínen átalakították a vasúti útátjárókat és két átjáróban dolgoztak a biztosítóberendezéseken. A Fertőszéplak-Fertőd állomáson emellett

  • egy 55 centiméteres, akadálymentesen megközelíthető magasperont alakítottak ki,
  • valamint átadtak egy esőbeállót,
  • illetve a térvilágítást és vizuális utastájékoztató-rendszert is elkészítették.

A megálló mellett az autóval érkezőknek P+R parkolót építettek, a kerékpárosok pedig fedett B+R kerékpártárolókat kaptak.

VasútfejlesztésGySEV Zrt.FertőszentmiklósSwietelsky Vasúttechnika Kft.vasútfejlesztéshatárátkelőgyorsvasút

Hírlevél

Hirdetés