2024.03.28, Csütörtök
Félszáz tonnás elemek beemelésével halad a Mosoni-Duna vízszintjét helyreállító beruházás
Fotók: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu (a képeinken a sajtóeseményt megelőző próbaemelés, a rendezvény, az azt követő emelés és a motorcsónakos túra látható)

Félszáz tonnás elemek beemelésével halad a Mosoni-Duna vízszintjét helyreállító beruházás

magyarepitok.hu

2020.08.11. 10:52 - Szabó Ákos

A Mészáros és Mészáros, valamint a Kötiviép’B konzorciumának munkájával megépülő műtárgyba a héten megkezdték a közel 50 tonnás szegmenselzáró táblák beemelését.

Hirdetés

Számos tekintetben hasznára válik a térségnek a Mosoni-Duna rehablitációs projektje, melyben a folyóág torkolati műtárgyát kivitelezik: nem csupán az élővilágnak, a mezőgazdaságnak és a győri városképnek tesz jót, hanem az árvízvédelemben is szerepet vállal és a hajózást is biztosítja.

 

A képre kattintva galéria nyílik.

 

A kivitelezés, melyről legutóbb áprilisban számoltunk be, most fontos ponthoz érkezett:

megérkezett a helyszínre két 48 tonnás szegmenstábla,

melyek a számos feladat ellátására alkalmas komplex létesítmény szerves részét képezik majd. Ennek kapcsán tartottak délelőtt sajtótájékoztatót, melynek során daruval beemeltek egy elemet (az esemény előtt próbaemelés is zajlott).

 

Az 1950-es évek óta ismert problémát orvosolnak

 

 

A projekt, mely jelenleg mintegy 60 százalékos készültségi szinten van, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Kötiviép’B Kft. alkotta konzorcium kivitelezésében zajlik le. A mérnöki feladatokat pedig a Főber Zrt. látja el, a zsaluzati eszközöket a Magyar Doka Kft. biztosítja.

A beruházás helyszínei a Duna és a Mosoni-Duna torkolatában fekvő Torda sziget és a közeli ártéri területek, melyek a Győrtől északkeletre fekvő Vének közelében találhatóak. A fejlesztés kifejezett célja a Mosoni-Duna kis- és közepes vízszintjei süllyedésének megszüntetése: ezt a Dunán az 1950-60-as évektől kezdődően kialakult jelentős medersüllyedés okozta.

 

Számos funkciót ellát az épülő műtárgy

 

 

Az épülő összetett műtárgy

  • árvízkapuként szolgál vízszintszabályozó műből,
  • hajózsilipből
  • és halátjáróból áll (ez biztosítja a Mosoni-Duna ökológiai átjárhatóságát).

Emellett egy üzemi hidat is átadnak, illetve egy kétszintes kezelőépületet építenek fel. A műtárgyhoz árvízvédelmi töltések is csatlakoznak majd, illetve csónakátemelő rámpák és sólyák fogják biztosítani a vízi turisták szabad mozgását.

 

 

Újjáéled Győr vízi élete

Dr. Dézsi Csaba András győri polgármester hangsúlyozta: a műtárgy a megyeszékhely szempontjából is rendkívüli jelentőséggel bír, mivel a város folyói vízszintjének stabilizálódásával Győr régi vízi élete újjáéledhet. Elmondta:

jó látni, hogy egy ilyen óriási beruházás teljesen nyitott a publikum számára.

 

Dr. Dézsi Csaba András

Ha az emberek látják hogyan épül meg a létesítmény, sokkal inkább a magukénak érzik az egészet és türelmesebben várják, hogy vége legyen - tette hozzá.

 

A beruházó a kivitelezés minőségét dícsérte

Láng István, a beruházó Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) vezetője elmondta: mivel a helyszín felett a Dunán több mint 30 vízlépcső található, a vízjárás nem tekinthető természetesnek. A szélsőségesen alacsony és magas vízjárásokat kompenzálni kell, mivel a mesterséges alacsony vízszinteknél természetes területek száradnak ki, míg a magasaknál nagymértékű védekezésre van szükség – derült ki szavaiból.

 

Láng István

A műtárgy építése jól haladt, jó minőségben dolgoztak a kivitelezők, akiket bíztat arra, hogy így folytassák tovább is

- mondta el, illetve megköszönte a tervezők és a kivitelezők munkáját is. Végül rámutatott: a próbaüzem után a tervek szerint 2022-ben már üzemelni fog a műtárgy.

 

 

Kara Ákos miniszteri biztos kiemelte: a beruházásban elmúlt hónapokban a járványhelyzet ellenére is, a résztvevők jó szervezésének köszönhetően biztosítani tudták a gördülékeny munkavégzést. Így lehetett eljutni oda, hogy várhatóan határidőre, a megfelelő minőségben teljesülhetnek a beruházás céljai – derült ki szavaiból. Szintén elismerését fejezte ki a kivitelező és mérnöki munkálatokat elvégző szakembereknek és vezetőknek is.

 

A hétvégén emelik be a híd első gerendáit

 

Németh Tamás

Németh Tamás a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője a kivitelező konzorcium nevében elmondta: a 30 hónapja zajló kivitelezésben

  • 23 hektáron végeztek el területelőkészítő munkálat,
  • 5,5 kilométer hosszban építettek ideiglenes utakat (a környékbeliek megzavarásának elkerülésére),
  • 40 ezer köbméternyi betont dolgoztak be (összesen 50 ezerből),
  • valamint a véneki oldalon az árvízvédelmi töltés jelentős része is elkészült.

 

 

Rámutatott: a sajtóesemény középpontját jelentő munka, az elzárószerkezetek beszerelése azért fontos pontja a kivitelezésnek, mert a beemelésük és beüzemelésük után

a Mosoni-Dunát a műtárgyon keresztül fogják vezetni: új helyre kerül a torkolati szakasza.

Azzal, hogy átvezetik a Mosoni Dunát, el tudják végezni az áttöltést, így tud teljessé válni az árvízvédelmi rendszer. A műtárgy részét alkotó híd első gerendáit várhatóan a hétvégén emelik be – tette még hozzá.

 

 

A vezető a műtárgyról további adatokat is közölve elmondta:

  • a hajozó zsilip 12 méter nyílású és 90 méter hosszú,
  • a két vízszintszabályozó zsilip pedig szintén 12-12 méter szélesek,
  • az irányítóépület alapozása pedig hamarosan elkezdődik.

A felszólalások végén Német József, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője mondott pohárköszöntőt a beruházási mérföldkő sikeres elérésének alkalmából. Ezt követően emeltek be egy 48 tonnás elzáró táblát, majd motorcsónakról is bemutatták a projektet a sajtó képviselőinek.

 

 

Galéria

VízgazdálkodásMészáros és Mészáros Kft.Kötiviép'B Kft.Magyar Doka Kft.Főber Zrt.árvízvédelemtermészetvédelemGyőrVénekOrszágos Vízügyi Főigazgatóság

Hírlevél

Hirdetés