2024.11.21, Csütörtök

Az ajánlattevőnek a metró 17,3 kilométeres vonala és 19 állomása teljes megújítását kell megterveznie, továbbá a járműtelep és a diszpécserház részleges rekonstrukcióját. A felújítás első ütemnek még idén meg kell kezdődnie, ebben az északi és a déli szakaszon indulnak meg a munkák.

A Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. nyílt közbeszerzést írt ki a budapesti M3-as metróvonal rekonstrukciójához kapcsolódó kiviteli tervek elkészítésére.

A felhívás a hétfői Közbeszerzési Értesítőben jelent meg. A kiírás szerint a feladat a 17,3 kilométer hosszúságú vonal teljes felújításának a tervezése, amelyből 15,5 kilométer alagútban fut.

Ezen belül az ajánlatnak tartalmaznia kell a Deák téri - M2-es és M3-as vonal - összekötő vágány alagútjának részleges felújítását, a 19 metróállomás teljeskörű felújítását, az Újpest Városközponttól a Határ útig. A Kőbánya-Kispest felszíni állomást csak részlegesen kell felújítani, viszont része a munkának a Kőér utcai járműtelep részleges felújítása és fejlesztése, továbbá a Szabó Ervin téri diszpécserház részleges átalakítása is.

Az ajánlatkérés nem tartalmazza a vasúti pálya, továbbá a mozgólépcsők és liftek felújításának a tervezését, viszont az állomásokon meg kell tervezni a belső beépítést, a burkolatokat, a világítást és a bútorzatot is. Része a munkának a kijárati épületek felújításának tervezése, továbbá az érintett felszíni területek áttervezése.     

Az ajánlattételi határidő március 21. A kiíró megjegyzése szerint a BKV a 2014-2020 közötti uniós finanszírozási időszak Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programja (IKOP) keretében támogatási igényt kíván benyújtani a tervezési szerződés finanszírozására.

Tarlós István főpolgármester február elején jelentette be, hogy elkészült a 3-as metró infrastrukturális felújításának ütemterve, amely szerint a végső átadási határidő 2019. szeptember 30. „Az elkészült ütemterv szerint a felszíni pótlások kiépítése már 2016 első félévében megkezdődne, és a metrófelújítás első ütemének is 2016. november-decemberben meg kell kezdődnie” - mondta Tarlós István.

A szerelvények felújítására már szerződést kötött a BKV Zrt. és a Metrowagonmash Nyrt. Ez a beruházás nem uniós támogatással történik, a szerelvények felújításához a kormány állami kezességvállalást nyújt a főváros 60 milliárd forint összegű forrásbevonásához. Az első megújult szerelvények a tervek szerint 2017 első hónapjaiban érkeznek meg.

A vonal felújítása a tervek szerint három szakaszban és két ütemben valósul meg. Az első ütemben az északi és déli szakaszt, a második ütemben a középső – Lehel tér és Nagyvárad tér közötti – szakaszt építik át. 

A BKK korábban azt közölte, hogy a 17,3 km-es M3-as vonalat munkanapokon megközelítőleg félmillióan választják utazásukhoz, így a járat szerelvényein többen utaznak naponta, mint az ország összes vasútvonalán együttvéve. Ugyanakkor a kék metró pályája, állomásai, műszaki berendezései és szerelvényei a több mint három évtizedes, érdemi felújítás nélküli folyamatos működés alatt elhasználódtak, egyúttal elavulttá is váltak, jelenlegi állapotukban ráadásul az esélyegyenlőségi elvárásoknak sem felelnek meg.

(MTI, magyarepitok.hu)

M3-as metróMi épül?metrófelújításIKOP