Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára az átadó ünnepségen elmondta, a kivitelezés csaknem nettó 20,7 milliárd forintból, 85 százalékban uniós és 15 százalékban hazai forrás felhasználásával valósult meg.
Hozzátette, a 2014-2020-as uniós költségvetési időszakban ugyanilyen vasútfejlesztési célokra megközelítőleg 1000 milliárd forint jut.
Bene Ildikó fideszes országgyűlési képviselő, Jász-Nagykun-Szolnok megyei fejlesztési biztos az eseményen elmondta, a megújult szakaszon, a 100-as és 120-as nemzeti fővonal közötti részen naponta csaknem 200 szerelvény halad át. Hozzátette: a szakasznak kiemelt szerepe van a magyar vasúti forgalomban, hiszen ott halad át a Budapest-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony és a Budapest-Békéscsaba-Lőkösháza vasúti fővonal, összeköti a Tiszántúli területek nagy részét a fővárossal, ezáltal csaknem kétmillió ember közlekedését biztosítja.
Kifejtette: a szakasz csatlakozik a már átadott Szajol-Püspökladány vonatszakaszhoz is.
Beszédében kitért arra, hogy a 2007-2013-as uniós fejlesztési ciklusban 15 operatív program volt, 25 milliárd euró forrással. Ebből a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) a legnagyobb súllyal szerepelt 25 százalékos részesedésével - mondta.
A 2014-2020-as uniós költségvetési időszak vasúti gyorsforgalmi beruházásait a tavalyi év végén megjelent kormányhatározat rögzíti. Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP), az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) uniós forrásain keresztül, a központi költségvetés terhére még további 750 milliárd forint jut majd infrastruktúra fejlesztésére 2014-2020 között.
Mosóczi László, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) vasútfejlesztési igazgatója elmondta, a beruházás során megújult 6,4 kilométeres kétvágányú vonalon óránként 160 kilométeres sebességgel haladhatnak a vonatok. Kitért arra, hogy a projekt során összesen 532 méter műtárgy épült. Kiemelte, az új Tisza-hidat mindössze hét nap alatt cserélték és tették vasúti közlekedésre alkalmassá a magyar mérnökök. Százhúsz magyar mérnök kiemelkedő szakértelmének és 300 ember összehangolt munkájának köszönhetően a régi Tisza-híd szerkezetét 36 óra alatt húzták ki, a helyére betolták a 200 méteres mederhíd bal szerkezetét, amely az ország egyik leghosszabb vasúti hídja. A beruházás során megújult a korábban meglehetősen leromlott állapotú Zagyva-híd is, a 65 méter hosszú műtárgyat helyben újították fel.
Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese szólt arról, hogy a vasúti szakasz fejlesztése a technológiai megújulást, a vasút megbízhatóságának növelését szolgálja. A jövő év második felétől a tervek szerint már a megnövekedett, óránkénti 160 kilométeres sebességgel közlekednek majd a vonatok.
Boldog István, fideszes országgyűlési képviselő beszédében elmondta a következő uniós ciklusban nemcsak vasútfejlesztés történik, hanem megépül a 44-es gyorsforgalmi út, és a 4-es utat is összekötik majd gyorsforgalmi útként Budapesttel.
Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere (Fidesz-KDNP) szerint a város gazdasági fejlődésének elengedhetetlen része az út-és a vasútfejlesztés. Kitért arra, hogy megoldást keresnek annak a hét családnak a problémájára, akik a vasút másik oldalán élnek és a fejlesztéssel az átjutásuk a vasúton bonyolulttá, olykor szinte lehetetlenné vált.
(mti)