A STRABAG az új orosházi aszfaltkeverő üzemét energiatakarékos berendezésekkel és megújuló energiaforrásokkal szerelte fel. Az üzem képes a kisebb környezeti terhelést jelentő mérsékelten meleg hőmérsékletű aszfaltok előállítására és a visszanyert aszfalt újrahasznosítására is.
Orosháza külterületén, közvetlenül a 47-es főút mellett készült el a STRABAG Magyarország legújabb kiemelkedően hatékony és környezetbarát aszfaltkeverő üzeme. A telephely kialakítása a LEAN Construction irányelvek szerint történt, figyelmet fordítva az anyagmozgatás optimalizálására, a gyártási folyamat hatékonyságának növelésére és a környezeti terhelés minimalizálására.
Az aszfaltkeverő üzemek jelentős mennyiségű energiát használnak fel, ezért a STRABAG olyan berendezéseket és technológiákat alkalmaz, amelyek lehetővé teszik az energiatakarékosságot. Az Amman Uniglobe 240 Q típusú, teljesen automatizált, környezetbarát berendezés óránként akár 240 tonna aszfalt előállítására is képes. A gép a legkorszerűbb technikai és környezetvédelmi előírásoknak megfelelő kialakítással rendelkezik és alkalmas habosított bitumen adagolására és csökkentett, mérsékelten meleg hőmérsékletű aszfaltok gyártásához.
Az előírt szemszerkezet biztosítását 8 darab, egyenként 10 köbméteres egységből álló előadagoló sor garantálja. Az alapanyag-szárítás több, korszerű alternatívával biztosított az üzembiztonság növelése és a környezeti terhelés csökkentése érdekében, míg az öt síkos rostarendszer a receptúra szerinti pontos keverék-előállítást segíti. A bitumenrendszer korszerű, elektromos fűtésű.
Az üzem egyik fontos fenntarthatósági eleme a Reclaimed Asphalt (RA), azaz a visszanyert aszfalt hideg visszaadagolásának lehetősége. A technológia lehetővé teszi, hogy a szabványok által meghatározott maximális arányig másodlagos alapanyagként keverjék a régi aszfaltot az új termékbe. Ez több szempontból is előnyös: csökken a primer nyersanyag-felhasználás, mérséklődik a bitumenigény, és ezzel párhuzamosan a gyártás karbonlábnyoma, azaz környezeti terhelése is kisebb lesz.
A telephelyen egy 1200 négyzetméteres fedett, napelemmel felszerelt alapanyagtáróló található. A beruházás célja kettős: az alapanyag nedvességtartalmának csökkentése, ami energia-megtakarítást eredményez a szárítás során, valamint a telep saját zöldenergia-termelésének növelése. Mindez hozzájárul a gyártási folyamat alacsonyabb fajlagos energiafelhasználásához.
Az üzem gyártástechnológiai felügyeletét a STRABAG konszernhez tartozó TPA laboregység látja el. Minden üzem rendelkezik Üzemi Gyártásellenőrzési Rendszerrel, amelynek tanúsítását független, akkreditált szervezet végzi. A körforgásos gazdálkodási elvek, az energiahatékony működés és az újrahasznosítási technológiák alkalmazása révén az orosházi aszfaltkeverő üzem nemcsak a térség útépítési projektjeit szolgálja ki, hanem hozzájárul a fenntartható infrastruktúra-fejlesztés céljaihoz is.
Az üzem munkahelyeket biztosít a helyi lakosság és vállalkozások számára, valamint növeli a helyi gazdasági aktivitást. Új munkahelyeket hoz létre az aszfaltkeveréshez, az anyagbeszerzéshez, az üzemeltetéshez és az üzemfenntartáshoz szükséges szakemberek számára.
Az átadó ünnepi eseményén az aszfaltgyártásról történelmi áttekintést adott köszöntőjében, a STRABAG Magyarország műszaki direkcióvezetője. Urbán Márton Gergely beszédében kiemelte, Magyarország úttörő volt az aszfalt modernkori alkalmazásában. Bár a bitument már az ókorban is ismerték, de akkor elősorban nem útépítésre, hanem víztartályok, medencék szigetelésre használták. Hazánk első volt Európában a bitumen útépítési célú felhasználásában – emlékeztett Urbán Márton Gergely. Az okok között megemlítette az építőipar innováció iránti nyitottságát, a szakemberek felkészültségét, valamint azt, hogy Erdélyben rendelkezésre állt egy természetes bitumenlelőhely, ahonnan bitumenes homokot tudtak bányászni.
A STRABAG direkcióvezetője kitért arra is, hogy Pesten 1864-ben készült a mai Nádor utcában az első modern aszfaltburkolat. Majd 1878-ban megalakult a Magyar Aszfalt Részvénytársaság, ami ennek a korszaknak az egyik legsikeresebb vállalata volt. A STRABAG ennek a cégnek utódaként viszi tovább az örökséget, ami a legkorszerűbb, leghatékonyabb építéstechnológiák mindennapos alkalmazását és a folyamatos innovációt is jelenti. Urbán Márton Gergely kihangsúlyozta,
a STRABAG büszke arra és jelentős hozzáadott értéknek tekinti, hogy a megbízásait jelentős létszámú hazai munkaerővel és saját gépparkkal végezi el.
Hozzátette, a külföldi munkavállalók alkalmazásával kapcsolatos híresztelésekkel szemben, Magyarországon a STRABAG több mint kétezer magyar munkavállalóval rendelkezik, akik - hansgúlyozta a direkció vezetője - magyar anyukák és apukák. A vállalat Magyarországon adózik.
A STRABAG 15 hazai aszfaltkeverő üzemében, évente 1 millió tonna aszfaltot gyárt. Urbán Márton Gergely felidézte, hogy a mostani avatás helyszínén 1998-ban átadtak egy keverőgépet, ami 11 évnyi szolgálata során 11 ezer aszfaltot kevert. Tizenhat évvel később ismét életre kel ez a helyszín, ahol ezúttal nem a keverő teljesítményére kerül a fókusz, hanem az üzem fenntarthatóságot célzó megvalósítására és működésére. Urbán Márton Gergely kitért arra is, hogy az aszfaltgyártás energiaigényes folyamat, például a zúzottkövet jelentősen fel kell melegíteni a keverék előállításához. Az orosházi keverőnél az energiafelhasználást úgy is csökkentik, hogy a követ fedett depótérben tárolják, így kevesebb energiafelhasználásával tudják a gyártás folyamán abból a vizet elpárologtatni. A direkcióvezető megjegyezte,
a felhasznált villamosenergiát a STRABAG Magyarországon, kizárólag megújuló energiaforrásból szerzi be.
Zárszavában arra kérte az illetékeseket, a döntéshozókat, hogy segítsék minél jobban elterjedni az útépítéseknél, felújításoknál a klímavédelem szempontjából kisebb terheléssel előállítható mérsékelten meleg aszfalt használatát.
Az eseményen beszédet mondott Onody Gyula a Békés Vármegyei Közgyűlés alelnöke, aki örömét fejezte ki a fenntarthatóságot fókuszba emelő fejlesztés megvalósulása miatt. Reményét fejezte ki, hogy sok megrendeléshez jut az új keverő, mert az azt jelenti, hogy Békés vármegye fejlődik.
Az avatóünnepség keretében Tóth Attila a STRABAG Magyarország területi vezetője mutatta be az új létesítményt.
Önkormányzati forrásból mintegy 1,7 milliárd forintot fordít Kaposvár a közvilágítási rendszerének rekonstrukciójára. A beruházástól a közvilágítási költségek 40 százalékos megtakarítását várják.
Elindította az Építési és a Közlekedési Minisztérium a közbeszerzési eljárást, amelyben kivitelezőt keres Kőszegen a vasútállomás és környékének átalakítására és az intermodális csomópont megépítésére.