A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető, csaknem 80 éve épült gyorsforgalmi út az elmúlt évtizedekben kinőtte az igényeket. Állapota leromlott, balesetveszélyessé vált, összességében lehangoló képet mutatott Budapestből a rajta közlekedők számára. A középen elválasztott, 2x1 sávos „csatorna” és a két szélén szervizútszerűen futó Gyömrői út már régóta nem felel meg a forgalmi elvárásoknak.
A korábbi évtizedek adósságát törlesztve, a méltatlan helyzet megszüntetése érdekében a kormány 2018-ban úgy döntött, hogy felújítja és kibővíti a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető utat. A lehetséges műszaki változatok részleteit, a Budapest Fejlesztési Központ és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő vizsgálta. A részletes továbbtervezésre javasolt opciót 2020 februárjában a kormány és a főváros közös döntéshozó testülete, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, valamint az érintett kerületek egyhangúan támogatták. A kiviteli terveket és a tenderdokumentációnak 2022-ig kell elkészülnie, úgy, hogy a fejlesztés ne növelje a belváros közúti terhelését. A beruházásban kiemelt szempont a közlekedésbiztonság javítása, a felújított, kibővített úton a balesetek számának csökkentése.
A munka a Kőér utca–Határ út vonalától a főváros határáig terjed.
A felújítás során egy 2x2, de bizonyos szakaszokon 2x3 sávos út épül és a kereszteződések kapacitása is növekszik, a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételei javulnak, mivel a Gyömrői út mentén az új kerékpáros főútvonal tervezésére is kerül.
A feladat a ma elvárt funkciókat biztosító, egységes, végig legalább 2x2 sávos, többszintű vasúti és közúti keresztezéseken áthaladó főút tervezése, ezért az útpálya a gyorsforgalmi út teljes hosszában összenyílik a felújítás nyomán, az összes aluljáró és felüljáró 2x1-ről 2x2 sávosra bővül. A jelenlegi helyzettel szemben tehát a forgalom minden irányban igénybe vehetné a mai Gyömrői út pályáját is.Ugyanakkor az út belső végén, az Üllői úti leágazásnál, a Határ út és Kőbánya-Kispest vasútállomás között marad a 2x1 sáv, mert nem cél, hogy a mostaninál nagyobb közúti forgalom érje el a belvárost. Bár a Gyömrői út elágazása és Kőbánya-Kispest között az út ugyan 2 sávosra bővül, az új sávot csak a metróvégállomásra tartó BKK-buszok és a taxik használhatják majd.
A tervezési feladat részeként megkezdődik a Galvani hídról érkező úthálózat folytatásának tervezése is – ez hálózati elem csak akkor nyeri el valódi értelmét, ha a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa idén év végéig a www.budapestujkorutja.hu weboldalon bemutatott verziók közül az 1-4. változatok bármelyikét választja.
Ebben az esetben a Kőér utcán át folytatódhat az új körút Kőbánya felé, mivel a tervezési feladat része a Kőér utca–Gyömrői út–Vaspálya utca kereszteződésben lévő, szintbeli vasúti átjáró helyett különszintű közúti aluljáró tervezése. Ezáltal a gyorsforgalmi út felől a Gyömrői út–Kőér utca útvonalon nyílna új kapcsolat a Galvani-híd felé. Ha az FKT az 5-6. változat mellett dönt, vagy a körút Gubacsi úton túli folytatásának nyomvonaláról a felek nem tudnak megállapodni, várhatóan ez a Kőér utcai hálózati elem sem tud megépülni.
A tervezésben több különszintű közút-vasút csomópont tervezése is szerepel: Kőér utca–Gyömrői út–Vaspálya utca kereszteződésben a már említett közúti aluljáró tervezésére kerül sor, az Üllői út városhatárhoz közelebb eső végcsomópontja is különszintűvé alakulna. A projektben meg kell tervezni egy esetleges harmadik, különszintű átvezetést is a vasúton. Ez a felüljáró a Lakatos út–Hangár utca között létesülne és a vasút mellett a reptéri utat is áthidalná, kapcsolatot teremtve az ezen a szakaszon a jelenleg egymástól elszigetelt két kerületrész között. A Csévéző utcai csomópont felüljárója irányonként egy-egy új sávval bővül és szintén tervezői feladat Szemeretelep keresztirányú kapcsolatának javítása, átvezetve a vasúton és az úton.
A cikk a Budapest Fejlesztés Központ támogatásával jelent meg.
Első ízben rendezik meg az Év Építőipari Marketingkommunikációs Eseményét, amelynek egyik fő célja követ dobni az állóvízbe.
Több mint 1600 négyzetméternyi felület újult meg az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának Kecskeméti utcai épületegyüttesén.