Ötmilliárd forintból 2x2 sávosra bővítik az 5-ös főút szegedi bevezető, az M43-as autópálya és az ELI-ALPS lézeres kutatóközpont közötti szakaszát. A fejlesztés a tervek szerint 2026 nyarára készülhet el.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, az 5-ös főút jelenlegi 2X1 sávos országos közúti szakasza mintegy 2,2 km hosszban, - az M43 gyorsforgalmi út és Wolfgang Sandner utca között - a ~162+676 – ~164+915 km szelvények között közvilágítás kiépítésével 2x2 sávosra bővül. A kivitelezésen a Colas Út Építőipari Zrt. szakemberei dolgoznak.
A munkálatok során átépítik az M43-as és az 5-ös főút csomópontját is ennek részei:
A kivitelezői feladatok között szerepel az M43-as autópálya csomópontján átvezetve egy kerékpárút kivitelezése is. Természetesen kiépítik az érintett terület közvilágítását is és elvégzik a szükséges közmű kiváltásokat is. A fejlesztés része tengelysúlymérő-, valamint buszöböl párok kiépítése is.
A projekt része egy új körforgalmú csomópont építése az ipari terület bejáratához kapcsolódóan, valamint
A fejlesztés fontosságát szegedi sajtótájékoztatón Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára ismertette. A politikus elmondta,
ezen a szakaszon összpontosul a BYD építési forgalma, majd a gyár megnyitását követően a működéshez kapcsolódó forgalom is, emellett ezt az utat veszik igénybe a környékbeli nagyvállalkozások is.
Az államtitkár hozzátette, a BYD gyár építése Magyarország legnagyobb ipari beruházása, ahol évente 300 ezer új autó készülhet. Ágh Péter elmondta: a beruházás elengedhetetlen annak érdekében is, hogy a helyi átmenő, valamint ipari forgalom biztonságosan tudjon haladni.
A kivitelezés során végig folyamatos lesz a személy- és teherforgalom a teljes szakaszon, a tervezett 2x2 sávot bizonyos szakaszokon pedig már a befejezési határidő előtt igénybe vehetik a közlekedők.
Az ÉKM jövőbeli beruházásairól szólva ismertette: a tervek szerint a közeljövőben megkezdődik egy új útszakasz kivitelezése, amely a szegedi iparterület déli határa mentén köti össze az 5-ös és a 4519-es utakat. Így a területet északon az M43-as autópálya, nyugatról az 5-ös főút, délről pedig az 502-es főút új szakasza határolja majd - tette hozzá. Tervezési fázisban van továbbá egy olyan projekt is, amely keretében ugyancsak 2x2 sávosra bővül a területet keletről határoló 4519-es út az ipari park közelében.
Az államtitkár egy tervezett vasúti beruházást is kiemelt, amelyben 221 milliárd forintból újulhat meg a Szeged és Kiskunfélegyháza közötti vasútvonal, ahol a második vágány is épül a gyorsabb forgalom érdekében. A beruházás előkészítéséről egy korábbi cikkünkben írtunk.
Ez a beruházás Szeged, a Homokhátság, sőt az egész dél-alföldi térség gazdasági fejlődését segíti - fogalmazott Mihálffy Béla, a térség országgyűlési képviselője. Az nem csupán egy közlekedésfejlesztési projekt, hanem egy régen várt lakossági igény is - szögezte le. A sávok mellett modern közvilágítást, új körforgalmat, autóbusz-öblöket valamint egy új, 1,6 kilométer hosszú kerékpárutat is kialakítanak a projektben.
Közművesítéssel és útépítéssel bővítették a zalaegerszegi északi ipari parkot, további fejlesztésekre is készülnek.
Keresik a kivitelezőt a Szántód és Tihany közötti kompkikötők komplex megújításához. Feltételes közbeszerzés írtak ki.