2025.09.18, Csütörtök
A vasút a fenntartható közlekedés jövője – megtartották a Magyar Vasút Konferenciát
Főkép: illusztrációs fotó, további képek: Hungrail/Facebook

A vasút a fenntartható közlekedés jövője – megtartották a Magyar Vasút Konferenciát

mti

2025.09.18. 16:31 - Szabó Ákos

Az Hungrail meghatározó éves rendezvényén az ágazat minden szegmense részt vett.

Hirdetés

Az az ország sikeres, amelynek jól megszervezett közlekedése van - hangsúlyozta Kerékgyártó János, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedési stratégiáért és hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára csütörtökön a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szervezte Magyar vasút konferencián, Budapesten.

Hozzátette, Magyarországnak olyan közlekedési hálózattal kell rendelkeznie, amely a belső gazdasági feladatok ellátása, a lakosság kiszolgálása mellett alkalmas a tranzitközlekedés lebonyolítására is.

 

 

Stratégiai érdek, hogy a szállítás minél nagyobb része a vasútra kerüljön

Az ÉKM helyettes államtitkára szólt arról, hogy

a vasút a fenntartható közlekedés jövője. Annak érdekében, hogy a gazdasági és társadalmi mobilitásban a fenntarthatóság érvényesüljön - az elektromobilizációs trendek mellett - a vasútra kell a hangsúlyt helyezni

- jelentette ki.

Felidézte többek között, hogy 2010-ben 2,5 millió személygépkocsi volt az országban, most a számuk 4,5 millióra tehető, az áruszállítás jelentős része közútra terelődött. Szerinte stratégiai érdek, hogy a minél nagyobb személyszállítási és áruszállítási teljesítményeket a vasútra tereljék.

 

A vasút társadalmi ügy

Mosóczi László, HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület elnöke megnyitójában kiemelte, hogy a konferencia közös szakmai gondolkodásra hív, hiszen a vasút gazdasági tényező és társadalmi ügy.

 

 

Hegyi Zsolt, a MÁV csoport vezérigazgatója elmondta, a végrehajtott tarifareformnak köszönhetően nőtt a közösségi közlekedés iránti igény, a cégcsoport MÁV, Volán és HÉV járatain az utazások száma 2024-ben elérte az 1 milliárdot. Az elővárosi és a távolsági forgalom egyaránt növekszik, évente több mint 1,1 millió vasúti járatot, 12,3 millió autóbuszjáratot és 290 ezer HÉV-járatot közlekedtetnek.

 

 

A MÁV csoport vezérigazgatója a miniszteri tíz pontos vállalásra utalva egyebek közt kiemelte a késési biztosítást. Szólt arról, hog 2027 elejéig összesen 100 nagyteljesítményű mozdony áll forgalomba, a 2027-ig beérkező ezer új autóbuszból 133 már közlekedik. Cél, hogy 2030-ban a távolsági vonatokban ténylegesen csak IC-minőségű járművek közlekedjenek, 2040-ben pedig csak klímás vonatok járjanak a hálózaton - sorolta a MÁV csoport vezérigazgatója.

 

További vasúti fejlesztéseket terveznek

Homolya Róbert, a Stadler Trains Magyarország elnöke elmondta, a cégcsoport globális piaca növekszik, a motorvonati portfóliójuk iránt jelentős igény van a nagysebességű hálózatok terjedésével. A zöldtechnológiának a vasúti szektorba is be kell szivárognia, a Stadler az alternatív hajtásrendszerekkel közlekedő járművek gyártásában a világ élvonalában szerepel.

 

 

Pántya József, az ÉKM út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára az infrastruktúra szekcióülésen felidézte, hogy az elmúlt évben több vasúti infrastruktúrát, állomást újítottak fel, és további fejlesztések vannak közbeszerzés, tervezése alatt.

 

A Budapest-Belgrád vonal kapcsán Szerbiából is érkezett felszólaló

Lálity Urbán Emese, a Szerb Építésügyi, Közlekedési és Infrastruktúraügyi Minisztérium államtitkára a konferencián egyebek közt elmondta, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal stratégiai jelentőségű, 183 kilométer Szerbiában húzódik, egyszerre zajlik a meglévő pálya teljes modernizációja, és a második vágány megépítése. A pálya vegyes forgalomra készül, személyszállítás és árufuvarozás egyaránt bonyolódik majd rajta. A 2025/2026-os menetrendben elindulnak a nemzetközi járatok a Szabadka-Kelebia közötti átkelőhelyen. A Belgrád-Budapest viszonylatban 8 pár személyszállító vonat közlekedtetését tervezik, és új modern szerelvényeket állítanak forgalomba.

 

 

Átadták a szakma elismeréseit

A konferencián átadták a Hungrail szakmai elismeréseit. Az idén a Sipos István-díjat Kálnoki Kis Sándor közlekedésépítő mérnök vette át a vasútért végzett több évtizedes tevékenységének elismeréseként. A szektoron kívül a vasútért végzett munkájának elismerésére az idén alapított Együtt a Magyar Vasút Díjat Bakai Kristóf Péter, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szakmai és nemzetközi elnökhelyettese kapta.

 

Kálnoki Kis Sándor középen

 

Galéria

Kötött pályaHungrailkonferenciavasútfejlesztésÉpítési és Közlekedési MinisztériumMÁVBudapest-Belgrád vasútvonalvasút

Hírlevél

Hirdetés