2019.03.26, Kedd

Kelenföldig ér az 1-es villamos, a Széll Kálmán tértől a Normafáig nyúlik a fogaskerekű

Hegedűs Gergely

2016.02.12

Két nagyforgalmú villamosvonalat is fejlesztenek a fővárosban, és egy újat is létesítenek. Emellett közel 20 milliárdos fejlesztés vár a fogaskerekűre, melynek elavult szerelvényeit lecserélik, pályáját felújítják, és mindkét irányban meghosszabbítják, így a Széll Kálmán tértől a Normafáig közlekedhet.

A fonódó villamosok átadásával nem áll meg a budapesti tömegközlekedés fejlesztése – írja a portfolio.hu a Kalef Hírmondóra hivatkozva. A BKK prezentációja "A 2016-2017 években tervezett budapesti villamoshálózati fejlesztések" címmel mutatja be, milyen kötöttpályás beruházásokra számíthatunk a következő két évben. A prezentáció az alábbi hálózatfejlesztési projektek elkezdésével számol az elkövetkezendő két évben.

  • a fogaskerekű vasút meghosszabbítása és rekonstrukciója
  • az 1-es villamos déli meghosszabbítása Kelenföld vasútállomásig
  • a 2-es villamosvonal komplex rekonstrukciója
  • Külső Bécsi úti villamosvonal létesítése


A fogaskerekű fejlesztése során két irányba nyílhat lehetőség a vonal meghosszabbítására, ám ehhez az elöregedett járműpark teljes cseréje szükséges. A fogaskerekű vasút jelenlegi legnagyobb problémája, hogy az általa érintett hegyvidéki területek számára nem biztosít átszállásmentes kapcsolatot a Széll Kálmán térig, így nem versenyképes a párhuzamosan futó buszvonalakkal. Amennyiben sikerül olyan járműveket beszerezni, melyek fogaskerekű vasútként és hagyományos villamosként egyaránt tudnak közlekedni, a vonal könnyűszerrel meghosszabbítható a Városmajortól a meglévő villamosvágányokon a Széll Kálmán térig, ahol már ki is alakították leendő végállomását. 

A másik irányban is ambiciózus tervek vannak a hosszabbításra, a Széchenyi-hegytől a Normafáig közlekedhetnek a szerelvények. Szintén villamosüzemben, mivel a meghosszabbítás magassági vonalvezetése nem tenné szükségessé fogasléces pálya kiépítését (miután ezen a szakaszon nem lenne szintkülönbség). A mostani Széchenyi-hegyi végállomásnál a vonal balra fordulna, elérné a gyermekvasút végállomást, majd egy darabon annak nyomvonalát követe érné el a Normafánál kialakítandó új végállomást.

A 70-es évek eleje óta forgalomban lévő fogaskerekű-szerelvények cseréje körülbelül 8 milliárd, míg a pálya meghosszabbítása és felújítása várhatóan 10-12 milliárd forintba kerülhet az előzetes számítások szerint. Jelenleg az engedélyezési tervek készítésénél tart a beruházás.

(portfolio.hu)