2025.07.03, Csütörtök
Repülőtér-fejlesztés - Óriási földmunkák zajlanak Ferihegyen
Fotók: STRABAG

Repülőtér-fejlesztés - Óriási földmunkák zajlanak Ferihegyen

magyarepitok.hu

2025.07.02. 08:00 - Sándor Csilla

Két jelentős, a 3. Terminál majdani megépítéséhez szükséges előkészítő munkát végez el a STRABAG Építő Kft. a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Hirdetés

A STRABAG szakemberei négy forgókotró, egy dózer és egy gréder (földgyalu) és 15 tehergépkocsi összehangolt munkájával tavaly tavasszal kezdték el az új terminál építését előkészítő projektek megvalósítását. Ennek keretében egyebek között 86 ezer köbméter földet mozgatnak meg a műszaki előtér fejlesztéséhez. 
 

A STRABAG a forgalmi előtér bővítését készíti elő

A 3. Terminál megépítésének előkészítéséhez tartozik a légi oldali előtér bővítése is, amelyhez most a STRABAG szakemberei első fázisként a terepviszonyok rendezését végzik el földfeltöltéssel, valamint a hozzá tartozó támfal egy meghatározott szakaszának megépítésével.

A munkákkal érintett területen kap helyet majd a 3. Terminálhoz tartozó forgalmi előtér. A forgalmi előtéren zajlik a légijárművek kiszolgálása, az utasok ki – és beszállítása, az áru be- és kirakodása, az üzemanyag-felvétel és a parkolás.
 

 

A munkálatok az úgynevezett légi oldalon zajlanak, ezek a repülőtér nem nyilvános területei, ahova csak az erre feljogosított, megfelelő engedéllyel rendelkező személyek és járművek léphetnek be. Így a kivitelezésen dolgozóknak a biztonságos munkavégzés érdekében tanfolyamot kellett elvégezniük. Ezután vehették át a munkaterületet, ahol a lőszermentesítéssel elkezdődött a projekt megvalósítása.

A STRABAG feladata a kijelölt fejlesztési területen a földmunkák, nagytömegű földfeltöltés elvégzése, továbbá a szükséges közmű átépítések, kiváltások és átalakítások elvégzése. A megbízás ezenkívül tartalmazza a földfeltöltés mechanikai megtámasztását biztosító vasbeton-szerkezet teljes körű kivitelezését is.

 

Szigorú szabályok mentén készítették elő a munkaterületeket

Az építési munkák megkezdésének előkészítése is számos érdekességet rejtett, ami abból fakad, hogy a projekt megvalósítása a rendeltetésszerűen üzemelő Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren történik meg.
 

 

A lőszermentesítéssel párhuzamosan, az Airside kivitelezői kézikönyv és a repülőtéri biztonsági szolgálat előírásai alapján ki kellett építeni a felvonulási- és a munkaterületek lehatárolásait. Ez azt jelentette, hogy belátást és kiporzást gátló, az előírt szélterhelési ellenállással rendelkező kerítéseket alakítottak ki. Ebben a fázisban további kivitelezői feladat volt, hogy a repülőtér belső úthálózatát alkalmassá tegyék arra, hogy azon megvalósulhasson a több mint 80 ezer köbméter föld szállítása.

A kivitelezés két nagy feladatot ölel fel:

  • nagytömegű földmunka elvégzését, ami 36 ezer négyzetméteren töltés megépítését és
  • támfal kialakítását jelenti 360 méter hosszan.

 

86 ezer köbméter föld megmozgatását oldják meg a működő reptéren

A projekt során egy 7.000 és egy 29.000 négyzetméteres területen, összesen 86 ezer köbméter föld megmozgatásával kiegyenlítik a meglévő szintkülönbségeket. A töltéshez szükséges anyagmennyiséget a beruházó biztosítja a repülőtér területén belül egy mintegy 30 ezer négyzetméteres területről.

 

Ürgék és fecskék a munkaterületen

Mind az anyagnyerőhelyen, mind a felöltési területeken a munkakezdést megelőzte az ürgementesítés, amellyel biztosítják a populációs egyensúly fenntartását.

A Repülőtéri Kézikönyv szigorúan szabályozza a közlekedés biztonsága érdekében azt is, hogy a kivitelezőnek milyen módon kell a szóródó anyagokat tárolni, valamint a bevágások során keletkezett rézsűket hogyan kell kialakítania a parti fecskék beköltözésének elkerülése miatt.

 

Százharminc tonnás mobildaru segíti a támfal megépítését

A 360 méteres szögtámfal építése mellett a kivitelező cég szakemberei az Apron (előtér) területét keresztező, meglévő csapadékcsatorna kiváltását is megvalósítják 105 méter hosszon.

A vasbeton támfalak a STRABAG gyáli előregyártó üzemében készültek és azokat a helyszínen daruval emelik a helyükre. Ezáltal tervezhetőbbé teszik a munkálatokat, annak anyagigényét és minimalizálják a környezeti terhelést is.
 

 

A kivitelezés megvalósításán 15-en dolgoznak. A nagytömegű földmunka elvégzését segítette 4 forgókotró, 1 dózer, 1 gréder és 15 tehergépkocsi. A támfalépítésnél pedig egy 130 tonnás mobildaru, az elemek szállításánál 2 nyerges vontató, valamint egy pumpa és a betonmennyiségtől függő mixer teherautó teljesít szolgálatot.

Galéria

Mi épül?Strabag3. terminál építéseLiszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérrepülőtér-fejlesztésföldmunkatámfal

Hírlevél

Hirdetés