2019.04.24, Szerda

Négy pályázati keret nyílik összesen 1100 milliárdos közlekedésfejlesztésre

2015.12.04. 20:48

A nemzetközi közúti elérhetőség javítása című felhívás 315 milliárdos, a nemzetközi vasúti és vízi elérhetőség javítása 459 milliárd forintot tesz ki. A további két felhívásban a Közép-magyarországi régióban 211 milliárd forint, a kevésbé fejlett régiókban 119 milliárd forint fordítható fejlesztésre. A más operatív programokba betervezett támogatásokat is ideértve Magyarország a következő években összesen 2600-2800 milliárd forintot fordíthat közlekedésfejlesztési célokra. A kormány terve szerint 2020-ig az összes megyei jogú várost bekapcsolják a gyorsforgalmi úthálózatba, illetve gyorsforgalmi utakon elérhetővé teszik az országhatárokat.


A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében négy pályázati felhívást tett közzé összesen 1105 milliárd forint értékben - közölte a tárca pénteken az MTI-vel.

Az NFM kiemelte, hogy a jelenlegi uniós ciklusban ennél nagyobb összegű közlekedésfejlesztési forrás egyidejű megnyitása már nem várható. Az IKOP támogatásai a szakpolitikai célokon túl alapvetően a fenntartható, magas hozzáadott értékű termelésre és a foglalkoztatottság bővítésére épülő gazdasági növekedést szolgálják.

A pályázatokat részletezve kifejtik: a közel 315 milliárd forintos keretösszegű, „Nemzetközi (TEN-T) közúti elérhetőség javítása” című felhívás célja az alapvető fontosságú hálózati infrastruktúra magyarországi szűk keresztmetszeteinek megszüntetése, az országhatárok elérése. A pályázatban a TEN-T közúti törzs- és átfogó hálózatba tartozó új utak építése és a meglévő kapacitások bővítése támogatható.

A „Nemzetközi (TEN-T) vasúti és vízi elérhetőség javítása” című felhívás keretösszege a legnagyobb, meghaladja a 459 milliárd forintot. A támogatások a magyarországi TEN-T vasúti törzs- és átfogó hálózat fejlesztésében, a szűk keresztmetszetek felszámolásában, a vasútvonalak interoperabilitásának és közlekedésbiztonságának javításában, a szolgáltatási színvonal növelésében, a dunai hajózás biztonságát javító beavatkozásokban hasznosulhatnak.

A további két felhívásban a Közép-magyarországi régióban 211 milliárd forint, a kevésbé fejlett régiókban pedig 119 milliárd forint fordítható a fenntartható városi közlekedés fejlesztésére és az elővárosi vasúti elérhetőség javítására. E pályázatokban egyebek mellett az elsősorban a kötöttpályás városi-elővárosi közösségi közlekedés előmozdítása, színvonalának emelése, a környezetbarát közúti személyszállítás fejlesztése, a közlekedési láncok összekapcsolását segítő beruházások, valamint közlekedésbiztonsági beavatkozások támogathatóak.

A forrásokat az állami beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a közútkezelő, a vasúttársaságok és a projektgazda önkormányzatok hívhatják le.

A már megjelent felhívások a 2020-ig elérhető mintegy 1200 milliárd forintnyi IKOP támogatások 92 százalékát tartalmazzák.

A közlemény idézi Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, aki elmondta: a kormány a nemzeti költségvetésből hozzávetőleg 1000 milliárd forintot szán kiemelten fontos, de uniós forrással nem támogatható közúti és vasúti fejlesztésekre. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) nemzeti borítékjában közel 400 milliárd forint megpályázható támogatás áll Magyarország rendelkezésére 2016 végéig. A más operatív programokba betervezett támogatásokat is ideértve Magyarország a következő években összesen 2600-2800 milliárd forintot fordíthat közlekedésfejlesztési célokra - hangsúlyozta.

A Miniszterelnökség az MTI-hez eljuttatott közleményében hangsúlyozta, a pénteken közzétett felhívások a kormány 2014-2020-as fejlesztési időszakra vállalt célkitűzését szolgálják. Eszerint 2020-ig az összes megyei jogú várost bekapcsolják a gyorsforgalmi úthálózatba, illetve gyorsforgalmi utakon elérhetővé teszik az országhatárokat.

A felhívások hozzájárulnak a fenntartható városi közlekedés fejlesztéséhez, és javítják az elővárosi vasúti elérhetőséget is.

A fejlesztések olyan projekteket érintenek, mint a 8-as főút várpalotai elkerülő útjának megvalósítása, az M0 déli szektor fejlesztése, a 3-as metró infrastrukturális rekonstrukciója, a 4-es metró végállomásához kapcsolódó P+R parkoló megépítése vagy Székesfehérvár vasútállomásának korszerűsítése - hangsúlyozta a Miniszterelnökség.

(mti)

Útépítésútépítés