2024.11.24, Vasárnap

Megszűntek a sebességkorlátozások a miskolci fővonal Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomások közötti szakaszán. Az elvégzett pályafelújítás legfontosabb eredménye, hogy az előírt karbantartásokkal a vasúti pálya műszaki paraméterei legalább másfél évtizedig korlátozás nélkül fenntarthatók. A MÁV Zrt. tegnapi beszámolója szerint a 42 kilométer hosszú szakasz – kivéve az állomásokon – 14 milliárd forintból újult meg, ennek 85 százalékát az unió finanszírozta.

Mivel az utolsó átépítés 1976-1983 között volt, a pálya annyira leromlott, hogy 2013-ban minden vonatra átlagosan négy-öt perc késés jutott a 42 kilométeres úton. Ezen a szakaszon voltak leginkább jellemzőek a sebességkorlátozások.

A kivitelező a Nagy-Mező 2015 konzorcium volt, tagjai a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Duna Aszfalt Zrt. A nagygépes alépítmény megerősítés és komplett felépítménycsere mellett a hidak szigetelését, az útátjárók és a peronburkolatok felújítását, a leromlott állapotú felsővezeték-tartó oszlopok, illetve a biztosítóberendezési kábelek cseréjét is elvégezték.

A beruházás eredményeképpen

  • a Miskolc felé vezető jobb vágányon visszaállt az eredeti óránkénti százhúsz kilométeres sebesség;
  • néhány perccel csökkenhetnek a menetidők, illetve javítható a személyszállító vonatok közlekedési rendje;
  • a vasúti al- és felépítmény a százhatvanas sebességre is alkalmas lett (ehhez azonban ki kellene cserélni a biztosítóberendezéseket);
  • az engedélyezett tengelyterhelés 210 kilonewton-ról 225-re emelkedett.

A nyolcvanas számú, Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely fővonal Magyarország egyik kiemelt szakasza, naponta összesen 6400 utas, 86 személy- és 24 tehervonat veszi igénybe. Jelentősége az áruszállításban is megmutatkozik, mivel része a Spanyolországból kiinduló és Záhonyig tartó hatos számú Mediterrán árufuvarozási folyosónak. Emellett a Visontára tartó lignitszállító nehéztehervonatok is itt közlekednek.

(magyarhirlap.hu, iho.hu)

(kép forrása: iho.hu)

Mi épül?vasútfejlesztésvasútfejlesztésMiskolc