2019.03.26, Kedd

Évi 1200 kilométer útfelújítással érhetjük utol magunkat

Hegedűs Gergely

2016.01.28

A korábban bejelentett ötéves 400 milliárdos közútfejlesztés hazai forrásokra támaszkodva igyekszik megállítani a vagyonvesztést. A burkolat mellett a vízelvezetés, a burkolati jelek és a buszmegállók is megújulnak, ugyanakkor 400 km új utat is tervez a kormány az elkövetkező 3,5-4 évre.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára megerősítette, hogy a kormány 5 évre szóló 400 milliárd forintos útfejlesztési programot készít. Tasó László az M1 aktuális csatornán elmondta, február végéig állítják össze a tervet.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt-t vezető Nemes-Nagy Tibor már a múlt héten részletezte az elképzeléseket. Eszerint a 32 ezer kilométernyi hazai közúthálózatot 51,2 százalékban rossz és 11,8 százalékban nem megfelelő burkolatállapot jellemzi, ezen egy átfogó programmal akar változtatni a kormány.

Tasó László nyilatkozatából kiderült, évente 1200 kilométert újítanak fel hazai költségvetésből.

Felidézte, hogy a 2007 és 2013 közötti uniós ciklusban többnyire az új utak építése volt a jellemző, ezért nagy jelentősége van annak, hogy a kormány a magyar közút számára biztosítható új modellt engedélyezett, amelynek segítségével megállítják a vagyonvesztést és középtávon "utolérjük magunkat".

A felújítás során megújulnak az útpályák, a munkálatok kiterjednek majd a vízelvezetésre, a burkolati jelek felfestésére, és szükség esetén a buszmegállókra is.    

Az államtitkár hangsúlyozta, a magyar gazdaság olyan helyzetben van, hogy az ország hazai költségvetésből tud új utakat építeni, illetve felújítani, uniós forrásból pedig a már jóváhagyott programokat lehet megvalósítani.

„Az idén elkezdődnek az ütemezett útfelújítások, és emellé a következő 3,5-4 évben 400 kilométer új utat építenek” - tette hozzá.

A Nemes-Nagy Tiborral készült interjúból kiderült, több megyében is nagy számban vannak olyan alsóbb rendű utak, amelyek 1970 előtt épültek, és még makadámszerkezetűek. Veszprémben, Hevesben, Tolnában az utak nagyobb része ilyen. Sok megyében ugyanakkor a hetvenes években leaszfaltozott utak vannak többségben. ”A felújításra azért is szükség van, mert uniós csatlakozásunkkor vállaltuk, hogy az útjainkat 11,5 tonnás tengelyterhelésre erősítjük” – emelte ki a vezérigazgató, hozzátéve, hogy van olyan vidéki hálózat, aminek a fele nem alkalmas erre.

(mti, magyarepitok.hu)

Útépítésútépítésútfelújítás