2019.03.24, Vasárnap

Megújul a vb-re a balatoni vasút, jelentősen csökken a menetidő

Hegedűs Gergely

2016.03.13

Az északi parton futó vonalon Balatonfüred elérése több mint félórával rövidülhet a fővárosból, miután villamosítani akarják Szabadbattyán és Aszófő közötti vasútvonalat. A közelmúltban egy kormányhatározat háromszázmilliárd forintot ajánlott meg a Balaton fejlesztésére, ennek harmadát tennék ki a vasútvonal korszerűsítési munkái.

A jövő hónapban megjelenhet a közbeszerzési tender az észak-balatoni vasútvonal villamosításának tervezésére. A tervek szerint első ütemben a Szabadbattyán és Aszófő közötti 61 kilométer hosszú szakasz kerülhet sorra.

Kedvező esetben a jövő nyári vizes-világbajnokságig elkészülhet a pálya villamosítása, így akár a legkorszerűbb Flirt motorvonatokkal juthatnának a nézők hosszú távú versenyekre, amelyeket Balatonfüreden rendeznek.

A tervekről Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács közlekedési szakértője számolt be a Magyar Hírlapnak.

A villamos felső vezeték azért épülne ki Aszófőig, mert ott lehet a legegyszerűbben csatlakozni az országos nagyfeszültségű hálózatra, így a település határában épülne meg a villamos-alállomás.

Aszófő Budapest felől érkezve már Balatonfüreden túl van néhány kilométerrel, a Tihanyi-félsziget bejáratánál. Szabadbattyán ugyanakkor Székesfehérvár után van, itt ágazik ketté a Balaton északi, illetve déli partjára tartó vasúti vonal.

A villamos mozdonyok és motorvonatok megjelenésével jelentősen csökkenne a menetidő. A Budapest Déli pályaudvar és Balatonfüred között körülbelül egy óra negyven percre lenne szükség (ez jelenleg két óra tizennégy perc), mivel Székesfehérváron nem lenne szükség a vontatójármű cseréjére, mozdonyos vonatoknál ezt a szerepet Balatonfüred venné át.

A közelmúltban egy kormányhatározat háromszázmilliárd forintot ajánlott meg a Balaton fejlesztésére, ennek harmadát tennék ki a vasútvonal korszerűsítési munkái. Ebben a projektben a felsővezeték építésén kívül az utasforgalmi létesítményeket is fel kell újítani az uniós előírások miatt. Többek közt 55 centiméter magas, akadálymentesített peronokat kell építeni. Az állomásépületek felújítása azonban nem része a projektnek, a balatoni vasútállomások korszerűsítésére külön négymilliárd forint szerepel egy kormányhatározatban.

A villamosítás költsége általában 70-100 millió forintba kerül kilométerenként, ám ez függ a beruházás tartalmától és a terepviszonyoktól.

(magyarhirlap.hu)

vasútfejlesztésMi épül?Balatonfüred