Az Alternatívhajtás Tudásközpont kivitelezésére a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum tett közzé ajánlati felhívást – a projekt a meglévő tanműhely bontásával és egy korszerű, kétszintes oktatási épület felépítésével valósul meg.
A Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum komplex fejlesztése című projekthez kapcsolódóan az intézmény az uniós közbeszerzési közlönyben feltételes eljárásban közzétette a BGSZC Fáy András Technikum - Alternatívhajtás Tudásközpont létrehozására irányuló ajánlati felhívást. Az ajánlatokat 2025. augusztus 8-ig várják.
A beruházás helyszíne a IX. kerületben, a Lenhossék, Mester és Márton utcák által határolt területen található, helyi védettségű épületegyüttes udvara. Az 1924-ben épült technikum régóta az autós szakmai képzés egyik fontos hazai bázisa, 1998 óta a Toyota Central Europe partnereként működik.
Az új központ célja, hogy a meglévő, háromtraktusos, földszintes tanműhely elbontása után egy 823,99 m² hasznos alapterületű, modern és energiahatékony, kétszintes épület jöjjön létre.
Az új épület földszintjén kapnak helyet a korszerű tanműhelyek, ahol a diákok valós járműveken, szerelőaknákon és emelőberendezéseken dolgozhatnak. A tanműhelyek kialakításánál külön figyelmet fordítanak az alternatív hajtású járművekkel – köztük hidrogénmeghajtású modellekkel – kapcsolatos oktatás speciális igényeire. Ennek megfelelően a hibrid műhely felett huzamos tartózkodásra nem alkalmas tér helyett intenzív zöldtetőt alakítanak ki.
A központi tengelybe kerülnek a kiszolgálóhelyiségek (vizesblokkok, szertár, veszélyes hulladék raktár), valamint a vertikális közlekedést biztosító felvonó. Az emeleten csoportszobák és mobilfallal szeparálható, akusztikailag tervezett előadó várja a hallgatókat, míg a gépészeti helyiséget galériaszinten helyezik el.
Az új tudásközpont monolit vasbeton szerkezettel készül, a födémeket bordákkal megerősített vasbeton lemezek alkotják. Az építészeti kialakításnál külön figyelmet kapott a tűzvédelem és az esztétikai illeszkedés a védett épületegyütteshez.
Az épületgépészeti rendszer teljes egészében a fenntarthatóság jegyében valósul meg. A fűtést és hűtést levegő-levegő típusú, változó tömegáramú hőszivattyúk (VRV) biztosítják, a megújuló energiaforrásokat napelemekkel és hővisszanyerős szellőztetéssel kombinálják. A hőhidak minimalizálása, a külső árnyékolók, a megfelelő üvegezés, valamint a zöldtető alkalmazása mind a passzív energiatakarékosságot szolgálják.
A projekt célja, hogy a jövő járműipari szakemberei olyan környezetben tanulhassanak, amely minden szempontból megfelel a legmodernebb oktatási és technológiai követelményeknek.
Az új, európai színvonalú hibrid oktatásra alkalmas terek és a térinformatikai labor az intézmény nemzetközi versenyképességét is növelik.
Sárkeresztes Község Önkormányzata megbízásából a STRABAG Általános Építő Kft. kivitelezésében 2,4 kilométer hosszú kerékpárút épül, amely további fejlesztésekkel, fontos eleme lesz a térség folyamatosan fejlődő bringás turizmusának és a Vértes-Bakony túraútvonalnak. A beruházás részeként jelentős közlekedésbiztonsági projektek is megvalósulnak.