2024.03.28, Csütörtök

A várhatóan 137 milliárdos beruházás novemberben kezdődik, a gyakorlatilag mindenre kiterjedő felújítás 2019 júniusáig tart.

Ahogy arról korábban is beszámoltunk, halaszthatatlanná vált a fővárosi 3-as metró fejlesztése. Az elmaradt felújítások miatt a három évtizedes szerelvények, pálya és műszaki berendezések egyre sűrűbben hibásodnak meg. Korábban a BKK is elismerte, beavatkozás nélkül csak jelentős korlátozással üzemelhetne a naponta félmillió ember közlekedését biztosító vonal.

A Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott előterjesztésből kiderült, a 3-as metró felújítása novemberben kezdődhet meg. Ahogy azt a BKK is jelezte, a munkák az északi (a Lehel tér és az Újpest-Központ állomás közötti), valamint a déli (a Kőbánya-Kispest és Nagyvárad tér közötti szakaszokon) indulnak meg.

A metróvonal forgalomba helyezésének határideje 2019. június vége. A projekt várhatóan 137,5 milliárd forintból valósul meg.  

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szövege szerint a projekt célja a

  • vágányfelépítmény,
  • az alagútszerkezet,
  • az áramellátás,
  • a mozgólépcsők,
  • a távközlés,
  • a felügyeleti rendszerek,
  • az állomások
  • és a Kőér utcai járműtelep rekonstrukciója,
  • valamint az állomások egy részének akadálymentesítése.

A Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesek által jegyezett előterjesztés szövege szerint a felújítás során az alábbi munkákat végzik el.

  • A mechanikus elemek - autóstopok, váltóhajtóművek - szükség szerinti cseréjére, valamint a sínáramkörök, jelzők felújítása.
  • Felvonókat telepítenek az Újpest-Központ, a Gyöngyösi utca, a Forgách utca, a Lehel tér, a Nyugati pályaudvar, a Deák Ferenc tér, a Corvin negyed, a Nagyvárad tér, a Népliget és a Határ út állomásokon.
  • Funkcionálisan új mozgólépcső építenek ki az Újpest-Városkapu, a Gyöngyösi utca, a Dózsa György út, a Lehel tér, a Nagyvárad tér valamint az Ecseri út állomásokon.    
  • A meglévő "kis emelőmagasságú", valamint az Arany János utcai és Nyugati pályaudvari állomásoknál a "nagy emelőmagasságú" mozgólépcsőket kicserélik, továbbá a meglévő "nagy emelőmagasságú" mozgólépcsőket teljes felújítják.    
  • A projekt során "zajszegény sínleerősítéseket", hangelnyelő burkolatokat, valamint hangcsillapító egységeket alkalmaznak majd.    
  • Az áramellátás korszerűsítését, a vasúti, távközlési, hírközlési berendezések felújítását és cseréjét, a járműtelep fejlesztését is elvégzik.

A korábbi sajtóhírekből kiderült, hogy egy másik beruházás keretében felújítják a 37 darab hat kocsiból álló szerelvényt is.

A 3-as metróvonal hossza 17,3 kilométer 20 állomással. A vonalon 120 méter hosszú szerelvények futnak.

(mti, magyarepitok.hu)