A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem háromoldalú megállapodást kötött kedden az egyetem főépületében. A megállapodás értelmében az egyetem hallgatóit a közútkezelő ösztöndíjjal segíti, emellett a gyakorlati képzéshez is lehetőséget biztosít.
Dr. Nemes-Nagy Tibor (Magyar Közút, vezérigazgató), Tasó László (NFM, államtitkár), Dr. Józsa János (BME, rektor), Barta-Eke Gyula (BME, kancellár)
„Európából ötszázezer mérnök hiányzik, tőlünk ötezer”
Az egyetem főépületében a megállapodás aláírása előtt Tasó László, az NFM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azt hangsúlyozta, Magyarország nem nélkülözheti fiataljait. „Ha Európában ötszázezer mérnök hiányzik, akkor Magyarországon legalább ötezer. Ezért bízunk benne, hogy más is követi majd a Magyar Közút példáját.”
Tasó László elmondta, a Magyar Közút által biztosított ösztöndíj az azt elnyerő hallgatóknak anyagi hátteret ad, emellett az utolsó egyetemi években egyénre szabott programot is biztosít. „Fontos, hogy a diákok a nyári gyakorlatokon megismerjék a valóságot, ennek is terepet biztosít a Magyar Közút, illetve a társaság mentor programja is segíti a hallgatók tájékozódását.” Kitért az életpálya modell elemeként a kulcsember-programra is. „Nagyon fontos eszköz, hiszen gyakorlatilag el kell csábítanunk a végzős hallgatókat. Meg kell teremteni azt a légkört és azt a feltételrendszert, amivel megtarthatjuk szakembereinket, mert óriási verseny folyik értük. Márpedig olyan kihívások várnak az országra, amelyek megoldásához nem nélkülözheti tehetségeit.”
Az első találkozás a gőzölgő aszfalt szagával
Dr. Józsa János, a BME rektora elmondta, a megállapodással a Magyar Közút a gyakorlati légkört biztosítja a diákok számára, akik akár külső konzulensi segítséget is kaphatnak a társaságtól a diplomamunkájukhoz. „A hallgatóink megismerhetik a közútkezelő mikroklímáját, és ha kölcsönös szimpátia alakul ki, akár munkaviszony is létesülhet.” Indoklásként felhozta, hogy az intézményben az építőmérnöki kar útépítési szakirányán évente harmincan diplomáznak mesterszakon. „Ha közülük a legtehetségesebbeket időben elcsípi a Magyar Közút, akkor az utánpótlása biztosítva van.” Azt is jelezte, a határozatlan időre kötött megállapodás akár évente is megújulhat gördülő tervezéssel.
Dr. Nemes-Nagy Tibor, a közútkezelő vezérigazgatója beszédében a gyakorlati képzés fontosságát hangsúlyozta. „Ehhez a közútkezelő olyan teret akar biztosítani, ahol a leendő mérnökök először találkozhatnak a gőzölgő aszfalt szagával.” Hozzátette, társaságunk egyfajta bölcsőt biztosít a fiataloknak, ahonnan több éves szakmai munka után akár a versenyszférába is tovább léphetnek. „Ha el tudjuk érni, hogy a fiatalok minket választanak szakmai gyakorlatukhoz, majd akár első munkahelyüknek is – legyen az 10-15 fő –, akkor ez a megállapodás máris elérte a célját.”
A vezérigazgató a beszédében utalt a közútkezelő hosszú távon kiszámítható háttérre, amit az NFM-mel februárban kötött öt évre szóló szerződés biztosít. Ezt egészíti ki a keddi megállapodás az egyetemmel.
Dr. Nemes-Nagy Tibor a megállapodásról a magyarepitok.hu-nak elmondta, az ösztöndíj az első évben tíz főnek biztosít anyagi hátteret. „Ez egyrészt jelzi a mi támogatásunkat a jövőt biztosító mérnöki képzés felé, másrészt ezzel a társaságunk is jelzi, hogy a jövőben számítunk a fiatalokra, akár munkatársként is.” Hozzátette, a keddi megállapodás a közútkezelő életében mérföldkő, hiszen eddig ilyen tevékenységet nem végeztek. „Bízunk benne, hogy akár évtizedekre szóló együttműködés indult a mai napon, ami biztosítja a szakmailag magasan képzett munkaerő utánpótlását.”
Dr. Nemes-Nagy Tibor kérdésünkre válaszolva azt is elmondta, hogy az együttműködés keretei között a hallgatók az útépítéssel, karbantartással, illetve ezek specifikációival, akár a mérésekkel, különböző technológiákkal, azok fejlesztésével is közelről megismerkedhetnek a közútkezelőnél.
(forrás és képek: magyarepitok.hu)