A vonalon nemcsak karbantartást, hanem teljes felújítást végeznek, az utasokat 2026 első napjaitól egy jobb és gyorsabb vasúti pályán várják vissza.
Korábban beszámoltunk róla, hogy korszerűsítési munkálatokat végeznek a MÁV 75-ös számú Vác–Balassagyarmat vasútvonalán. Hegyi Zsolt a MÁV-csoport vezérigazgatója nemrégiben videós beszámolót tett közzé Facebook oldalán a felújításról.
A vasúttársaság első embere hétvégén fényképes bejegyzéssel jelentkezett a munkák haladásáról.
Mint írta: „a képeken is látszik, milyen ütemben haladunk – pedig az agyagos talaj és az elmúlt hetek esőzése komolyan próbára teszik a csapatot. Ilyen volumenű beavatkozásra errefelé emberemlékezet óta nem volt példa.”
Mint ismeretes 2025 szeptemberében egy BZ típusú motorvonat kisiklott a vonalon Magyarkútnál, és akkor a szakemberek úgy döntöttek, nemcsak a baleset helyszínét állítják helyre, hanem komplexen beavatkoznak a mellékvonalon.
Összeállítottak egy több mint 3 milliárd forintnyi beruházási csomagot, amelynek köszönhetően Vác és Szokolya között "pincétől a padlásig" felújíthatják a vonalat, Szokolyától Balassagyarmatig olyan infrastrukturális fejlesztéseket hajthatnak végre, amelyek tartós és érdemi minőségi javulást is hozhatnak - írta korábban a vezérigazgató.
A komplex felújítás Vác és Szokolya között összesen 7 kilométernyi vágányt érint: 14 ezer vasbetonaljat építenek be, 14 kilométernyi sínt cserélnek, javítanak 10 ezer sínfuratot, átépítenek 5 közúti-vasúti átjárót, továbbá nagygépes vágányszabályozást is végeznek. A Szokolya és Balassagyarmat közötti szakaszra mérési eredmények figyelembevételével határozzák meg pontosan az emelt szintű karbantartás helyszíneit és feladatait.
Mérővonattal megvizsgálták a pályát, és a mérési eredmények alapján döntöttek a beavatkozásokról; ezek részeként több helyen teljesen megújítják az alépítményt a vízelvezetési problémák miatt.
Hegyi Zsolt korábban úgy fogalmazott, mire 2026 elejére ezekkel a munkálatokkal végeznek, elmondhatják, hogy több évtizedre előre rendezték a mellékvonal sorsát. A vezérigazgató hangsúlyozta: a pályamegújítási stratégiában nemcsak a fővonalakkal, de a forgalmas mellékvonalakkal is foglalkozni kell; ez történik most, 2025 végén a Vác-Balassagyarmat vonalon, amely az ország legforgalmasabb mellékvonala.










A feltételes közbeszerzési eljárásban foglaltak szerint növekedhet a szállítási szolgáltatások színvonala a 80-as és a 40-es számú vasútvonalon.
A Párizs-Brüsszel gyorsforgalmi vasútvonal mentén, Mons-ban adták át a kifejezetten hosszú ideje várt projektet.