A műfüves pálya különlegessége, hogy egy Magyarországon még kevésbé elterjedt, ütéscsillapító rendszert építenek be a műfű burkolat alá, amely kíméli az ízületeket.
Lapunk utoljára júniusban járt az idősebb Dárdai Pál nevét viselő pécsi labdarúgó-utánpótlás akadémia építkezésén. A projekt a B Build & Trade Kft. kivitelezésében valósul meg mintegy kétmilliárd forintból. Az építkezés aktuális állásáról Molnár Márk, a B Build & Trade Kft. építésvezetője és Dakó Attila projektvezető adott tájékoztatást.
A Pécsi Sport Nonprofit Zrt. beruházása a Gyöngyvirág utcában egy meglévő épület bontása után vette kezdetét. Azóta befejeződött az építkezés I. üteme, így a mai kor követelményeinek megfelelő, modern főépület készült el. Ennek keretében kiépítették a teljes belső közműhálózatot, valamint egy - az autóbuszok és a személygépkocsik fogadására egyaránt alkalmas - parkolót.
A környezettudatosság fontos szempont volt már a tervezés időszakában is, ezért több csapadékvíztároló tartályt is elhelyeztek a területen belül. Így hasznosítva a csapadékvizek jelentős részét a pályák öntözésénél.
Molnár Márk elmondta, már javában zajlik a nagyságrendileg 2000 négyzetméter hasznos alapterülettel rendelkező akadémia épület átadása.
„Az elmúlt hónapokban a hideg-meleg burkolásokkal foglalkoztunk, festésekkel, villamos és gépészeti szerelvényezésekkel, valamint lakatos szerkezetek és belső nyílászárók beépítésével. Kívülről pedig a homlokzat burkolása készült el, és a parkoló építése zajlott.”
Dakó Attila hozzáfűzte: „minden esetben sikeresen lezárultak az üzempróbák, valamint a kollégák megtartották a későbbi üzemeltetésért felelős személyek oktatását is.”
Dakó Attila az elkészült épület funkcióiról és azok elhelyezkedéséről osztott meg részleteket. „Az épület két fő egységre tagolódik, a fogadóépületre és az öltözőépületre. A fogadóépület - nevéből adódóan - elsősorban az ide érkező sportolókat, kísérőket, személyzetet fogadja, így a földszinten találhatóak az ezen funkció kiszolgálására szükséges helyiségek, mint például az előtér, a büfé és a klubterem. Ezek mindenki számára nyitott területek. Az épület többi részét viszont csak az itt dolgozók vagy az edzők látogathatják. A lépcsőházon keresztül közelíthető meg a fogadóépület első emeletén lévő rehabilitációs és bemelegítő terem, valamint a lépcsőháznak helyet adó nyaktag köti össze a fogadóépületet az öltözőépülettel. Utóbbi értelemszerűen elsősorban a vizesblokkokkal ellátott öltözőknek ad helyet, de ugyanitt található minden egyéb, a sportolók és az edzők munkájához köthető helyiség, úgy, mint gyógytorna, orvosi- és masszázsszoba, teakonyha és irodák.”
Az épület homlokzatát nem mindennapi kivitelezési megoldásokkal készítették. Az építésvezető megjegyezte, az épület különlegessége egyben a nehézséget is okozta.
„Az átszellőztetett homlokzat kerámia burkolatot kapott, melynek az elhelyezése a megszokott vízszintes elhelyezéstől eltérően függőleges kiosztással került a helyére. Ezzel a módszerrel egész Európában 2-3 helyen lehet csak találkozni.”
A projektvezető hozzáfűzte: „a legnagyobb kihívást éppen a kevés meglévő példa miatt a homlokzat építése okozta. Részben mivel egy mindenki számára új, speciális építési módszert kellett alkalmazni, másrészt a homlokzat burkolási terve az épület szerkezetének építése közben változott meg, így a már elkészült szerkezethez kellett igazítanunk a homlokzatburkolatot.”
A II. ütem feladatai nem váratnak magukra, jövő év elején elkezdődik a műfüves és az élőfüves pályák építése, továbbá egy fedett, műfüves csarnok kivitelezése is. „A műfüves pálya különlegessége, hogy egy Magyarországon még kevésbé elterjedt, ütéscsillapító rendszert építünk be a műfű burkolat alá, ennek révén várhatóan kíméletesebb lesz az ízületekhez. Remélhetőleg így kevesebb sportsérüléssel járnak majd az edzések – tette hozzá Molnár Márk.
Dakó Attila végezetül elmondta,
a főépületet és a műfüves pályát az év elején birtokba vehetik a sportolók, azonban a fedett csarnok és az élőfüves pályák az időjárás és az építési technológiák egymásra hatásából adódóan tavasz környékén fognak elkészülni.
Az összetett program értéke mintegy 500 millió forint, egy éven belül várható a megvalósulása.
A zalai tesztpályával a lehető legszorosabb együttműködésre lép a zalai vármegyeszékhely autóipari technikuma.