A műfüves pálya különlegessége, hogy egy Magyarországon még kevésbé elterjedt, ütéscsillapító rendszert építenek be a műfű burkolat alá, amely kíméli az ízületeket.
Lapunk utoljára júniusban járt az idősebb Dárdai Pál nevét viselő pécsi labdarúgó-utánpótlás akadémia építkezésén. A projekt a B Build & Trade Kft. kivitelezésében valósul meg mintegy kétmilliárd forintból. Az építkezés aktuális állásáról Molnár Márk, a B Build & Trade Kft. építésvezetője és Dakó Attila projektvezető adott tájékoztatást.
A Pécsi Sport Nonprofit Zrt. beruházása a Gyöngyvirág utcában egy meglévő épület bontása után vette kezdetét. Azóta befejeződött az építkezés I. üteme, így a mai kor követelményeinek megfelelő, modern főépület készült el. Ennek keretében kiépítették a teljes belső közműhálózatot, valamint egy - az autóbuszok és a személygépkocsik fogadására egyaránt alkalmas - parkolót.
A környezettudatosság fontos szempont volt már a tervezés időszakában is, ezért több csapadékvíztároló tartályt is elhelyeztek a területen belül. Így hasznosítva a csapadékvizek jelentős részét a pályák öntözésénél.
Molnár Márk elmondta, már javában zajlik a nagyságrendileg 2000 négyzetméter hasznos alapterülettel rendelkező akadémia épület átadása.
„Az elmúlt hónapokban a hideg-meleg burkolásokkal foglalkoztunk, festésekkel, villamos és gépészeti szerelvényezésekkel, valamint lakatos szerkezetek és belső nyílászárók beépítésével. Kívülről pedig a homlokzat burkolása készült el, és a parkoló építése zajlott.”
Dakó Attila hozzáfűzte: „minden esetben sikeresen lezárultak az üzempróbák, valamint a kollégák megtartották a későbbi üzemeltetésért felelős személyek oktatását is.”
Dakó Attila az elkészült épület funkcióiról és azok elhelyezkedéséről osztott meg részleteket. „Az épület két fő egységre tagolódik, a fogadóépületre és az öltözőépületre. A fogadóépület - nevéből adódóan - elsősorban az ide érkező sportolókat, kísérőket, személyzetet fogadja, így a földszinten találhatóak az ezen funkció kiszolgálására szükséges helyiségek, mint például az előtér, a büfé és a klubterem. Ezek mindenki számára nyitott területek. Az épület többi részét viszont csak az itt dolgozók vagy az edzők látogathatják. A lépcsőházon keresztül közelíthető meg a fogadóépület első emeletén lévő rehabilitációs és bemelegítő terem, valamint a lépcsőháznak helyet adó nyaktag köti össze a fogadóépületet az öltözőépülettel. Utóbbi értelemszerűen elsősorban a vizesblokkokkal ellátott öltözőknek ad helyet, de ugyanitt található minden egyéb, a sportolók és az edzők munkájához köthető helyiség, úgy, mint gyógytorna, orvosi- és masszázsszoba, teakonyha és irodák.”
Az épület homlokzatát nem mindennapi kivitelezési megoldásokkal készítették. Az építésvezető megjegyezte, az épület különlegessége egyben a nehézséget is okozta.
„Az átszellőztetett homlokzat kerámia burkolatot kapott, melynek az elhelyezése a megszokott vízszintes elhelyezéstől eltérően függőleges kiosztással került a helyére. Ezzel a módszerrel egész Európában 2-3 helyen lehet csak találkozni.”
A projektvezető hozzáfűzte: „a legnagyobb kihívást éppen a kevés meglévő példa miatt a homlokzat építése okozta. Részben mivel egy mindenki számára új, speciális építési módszert kellett alkalmazni, másrészt a homlokzat burkolási terve az épület szerkezetének építése közben változott meg, így a már elkészült szerkezethez kellett igazítanunk a homlokzatburkolatot.”
A II. ütem feladatai nem váratnak magukra, jövő év elején elkezdődik a műfüves és az élőfüves pályák építése, továbbá egy fedett, műfüves csarnok kivitelezése is. „A műfüves pálya különlegessége, hogy egy Magyarországon még kevésbé elterjedt, ütéscsillapító rendszert építünk be a műfű burkolat alá, ennek révén várhatóan kíméletesebb lesz az ízületekhez. Remélhetőleg így kevesebb sportsérüléssel járnak majd az edzések – tette hozzá Molnár Márk.
Dakó Attila végezetül elmondta,
a főépületet és a műfüves pályát az év elején birtokba vehetik a sportolók, azonban a fedett csarnok és az élőfüves pályák az időjárás és az építési technológiák egymásra hatásából adódóan tavasz környékén fognak elkészülni.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.