2025.11.17, Hétfő
A tudás és a tapasztalat teszi egyedivé a SWIETELSKY mély- és szerkezetépítési megoldásait
Fotók: magyarepitok.hu; SWIETELSKY Magyarország

A tudás és a tapasztalat teszi egyedivé a SWIETELSKY mély- és szerkezetépítési megoldásait

magyarepítok.hu

2025.11.17. 07:00 - Bíró Beáta

A szerkezet- és mélyépítési üzletága egyesítésével a SWIETELSKY Magyarország nemcsak sok évtizedben mérhető szakmai tapasztalatot egyesített, hanem a vállalat versenyképességét is hatékonyan növelte. A cég olyan szabadalmaztatott technológiák, valamint egyedi műszaki megoldások alkalmazója, amelyek meghatározó szereplővé tették az ágazatban. A két területet a vállalat két kiváló szakemberével, Zábrádi Ernővel és Cserneczky Zsolttal jártuk körbe.

hirdetés

Huszonkét évvel ezelőtt a SWIETELSKY Magyarország Kft. új irányt vett, amikor megjelent a mélyépítés piacán. A cég 2003-ban vásárolta meg a budaörsi székhelyű, osztrák tulajdonban levő Vízép Mélyépítő Kft.-t. azzal a céllal, hogy az, útépítési, közmű- és vasútépítési munkákon túl a jövőben speciális mélyépítési feladatokat is végezhessen. A SWIETELSKY rendkívüli piaci fejlődési lehetőséget látott abban, hogy tevékenységét bővíti és házon belül tud megvalósítani komplex fejlesztéseket, az első kapavágástól az utolsóig – beleértve a mélyépítést, a szerkezetépítést és a generálkivitelezést is.

Zábrádi Ernő főépítésvezető, 30 évnyi tapasztalatával elismert szaktekintély a mélyépítés területén – mind tervezői, mind kivitelezői minőségben. A céghez a Vízép Mélyépítő Kft. korábbi munkatársaként érkezett. Akkorra már számos nagy tervezési és kivitelezési projekt – köztük jelentős vízépítési műtárgyak, kikötők megvalósítása - fűződött a nevéhez. Ahogy a munkájáról beszél, érződik benne az elhivatottság és a mély tisztelet, melyet a szakmája iránt érez.

 

Zábrádi Ernő főépítésvezető, SWIETELSKY Magyarország Kft.
Fotó: Andrónyi Tamás/magyarepitok.hu

 

Évtizedek kovácsolták össze a mélyépítő csapatot

Már a Vízépnél megfogalmazódott az igény, hogy erős és biztos alapot nyújtó szakembergárdát képezzen ki. Ez a szemlélet a SWIETELSKY-nél is elvárás volt. A mélyépítés egy bonyolult szakma, tele van specialitással, amely ugyan követi a technológiai, gépi fejlődést, de nem működik az emberi gondolkodás nélkül. Olyan kollégáim vannak, köztük gépkezelők is, akikkel 30 éve együtt dolgozom és megbízunk egymásban, félszavakból is értjük egymást. Szakmai kooperációkat tartunk egy-egy különleges feladat megtervezése előtt arról, hogy hogyan lehet megvalósítani” – vázolja fel a szakma mélységét Zábrádi Ernő.

„A SWIETELSKY az a cég a mélyépítési ágazaton belül, amely a legbonyolultabb megrendeléseket is magabiztosan vállalja, hiszen a szakemberek tudása, tapasztalata összességében évszázadokban mérhető. Mire egy szakember ezt megtanulja, addigra olyan sok energiát fektetett bele, hogy nem dobja el, sőt rájön, hogy milyen szép.”

 

 

Egy kézben összpontosul a tervezés és a megvalósítás

Zábrádi Ernő emlékszik arra, hogy pályája elején a Műszaki Egyetem mérnök professzorai is hozzájárultak a mélyépítés gyakorlati megvalósításához szakértelmükkel.

„Annak idején, ha volt egy komoly kihívás – például egy többszintes mélygarázs megépítése – kikértük az egyetemi mérnökök véleményét egy-egy tervről, együtt találtunk ki új, innovatív megoldásokat. A mai napig vannak olyan mélyépítési technológiák, melyeket szinte csak a SWIETELSKY alkalmaz, a Vízép gyökerei révén” – idézte fel Zábrádi Ernő, aki a mélyépítésen belül a tervezési csoport vezetője is. Ő az a kulcsember, aki a kivitelezést összefogja a tervezéssel.

„Ennek az az előnye, hogy sokkal kevesebb az utólag felmerülő kérdés. Nekem szinte még egy garanciás munkám sem volt, mert tudom, hogy amit megtervezek, azt meg is tudom építeni a csapatommal. Ez a megrendelőnek is jó, ugyanis a külön-külön megbízott cégek utólag mindig egymásra mutogatnak.

 

A fotó a siófoki Móló Hotel cölöpözési munkálatain készült 2025 júliusában

 

Nemcsak kiváló munkát kell végezni, hanem költséghatékonyan is, mert az árverseny mindennapos kihívás. A mérnök számára a leginspirálóbb a határidő és a különleges feladat teljesítése.

 

Technológiai újítás szabadalommal

A SWIETELSKY mélyépítői alkalmazták legtöbbször például azt a Vízép által 1995-ben szabadalmaztatott technológiát, amely 

új megoldást hozott a mélygarázsok vízmentesítő rendszerének kialakításában. Ennek fő elve, hogy a víztől nem félni kell, hanem elvezetni – osztja meg a titkot a projektvezető.

A két szabadalmaztatott eljárás egyikét a Boráros téri Duna Ház Bevásárlóközpont négyszintes mélygarázsának kivitelezésénél alkalmazták először sikeresen. Lényege, hogy a mélygarázs külső falazatát oly módon alakítják ki, hogy vízzáró résfalak elé helyeznek egy felületszivárgó réteget, amelyen keresztül a beszivárgó talajvizet levezetik az épület alá, ezt követően bélésfalat építenek, mely garantálja a száraz garázsteret.

 

A fotó a siófoki Móló Hotel cölöpözési munkálatain készült 2025 szeptemberében
Az épület kétszintes mélygarázsát különleges, "milánói módszerrel",
felülről lefelé építik, a vízparti adottságok miatt. 

 

Egy másik ilyen megoldást például Budapest egyik legmélyebb, hatszintes mélygarázsában, a Székely Mihály utcai parkolóházban is megvalósított a SWIETELSKY.

„Minél, több garázsszintet építünk a terepszint alatt, annál nagyobb talajvízzel és vele együtt a víznyomással kell számolni, ez ellen az épületszerkezetet védeni kell. Egy egyedi módszert dolgoztunk ki: az alaplemez alá egy drénrendszert (szivárgórendszert) építettünk, a vizet aknába gyűjtöttük és kiemeltük az alaplemez alól. Ezáltal megvédtük a szerkezetet a talajvíz okozta káros hatásoktól” ismertette a technológia részleteit a mélyépítő szakember.

 

A metróépítés szinte összenőtt a SWIETELSKY nevével

Talán nem túlzás azt állítani, hogy a vállalat egyik erőssége a metróépítés. A 2014-ben lezárult 4-es metró kivitelezésének 10 állomásából hármat nyert el a cég, melyhez mérhetetlen szaktudásra volt szükség. Igen ám, de metró nem épül évente, sőt még tízévente sem.

„A Bocskai út, a Rákóczi tér és a Kálvin tér állomásokat kellett megépítenünk. Mindegyiknek megvolt a maga szakmai kihívása. Olyan megoldásokat valósítottunk meg, amelyek teljesen egyediek a hazai mélyépítésben.”

Rögös volt az indulás, a tudás továbbadása, megosztása volt a kulcs.

 

Feladatunk: továbbadni az évtizedek alatt megszerzett szakmai tudást

„Volt egy szakemberhiány, egy vákuum. Azok a szakemberek, akik 40 évvel ezelőtt a 3-as metrót építették, már nincsenek velünk. Volt viszont néhány, akik akkoriban fiatal építésvezetőként, művezetőként részt vettek a folyamatban – rájuk támaszkodhattunk. Ők adták át a tudásukat a fiatalabb generációknak. Kiemelném Stipich Bélát, a korábbi Metróépítési Üzletág vezetőjét, aki az elmúlt években - nyugdíjasként - a 3-as metró felújításában is szakmai támogatást nyújtott a csapatunknak” – fogalmazta meg elismerően Zábrádi Ernő. Hozzátette:

„Arra kell vigyázni, hogy egy cégnél megmaradjon ez a szakmai tudás, amit akár 40 év múlva tovább lehet vinni, fejleszteni, ha szükség van rá. Nekünk mélyépítőknek is ez a feladatunk: az évtizedek alatt összegyűjtött tapasztalatot, hozzáértést átadni a fiataloknak, hogy tovább fejlesszék azt, amibe mi életünk munkáját fektettük.”

 

Az M3-as metró felújítása
Az Arany János utcai metróállomás mozgólépcsőjének szerkezete, 2022 novemberében
Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

 

A szervezeti integrációval erősítette piaci pozícióját a vállalat

A SWIETELSKY 2011-ben egy területi igazgatóságba vonta össze a mélyépítést és a szerkezetépítést.

Az integrálás lehetővé tette, hogy a cég közösen induljon olyan projektekben, ahol mély- és magasépítési feladatok is szerepeltek. A munka hatékonyabb és eredményesebb lett, hiszen a szerkezetépítő csapat a speciális adottságú mélyépítéshez teljesen illeszkedő műszaki ajánlatot tud adni.

Zábrádi Ernő hozzátette: „azért is kulcsfontosságú ez a két terület, mert egy-egy árajánlat elkészítésekor ezek kínálják a legtöbb lehetőséget a költségek csökkentésére a különböző technológiák összehangolásával.

„A SWIETELSKY pedig elkötelezett a költséghatékonyság mellett, de a minőségből, a precizitásból sem engedünk” – hangsúlyozta.

 

A legjobbak között a szerkezetépítésben

„A szerkezet- és mélyépítés összevonásának legnagyobb nyeresége volt, hogy a válság időszakát sikerült átvészelnünk” – ezt már Cserneczky Zsolt mondja, aki 22 éve erősíti és vezeti a szerkezetépítés területét.

„Nagyobb esélyünk lett nyerni a pályázatokon, egy kézben tartjuk a projekteket az első cölöptől a legmagasabb pontig. Eredményesen dolgozunk együtt a közös munkákban a mélyépítéssel.

Nagyon tisztelem Ernőt. A mélyépítő szakmában talán két olyan szaktudású ember van, mint ő” – ismertette.

Cserneczky Zsolt az elsők között érkezett (a STRABAG szinte teljes szerkezetépítő csapatával együtt) a SWIETELSKY magasépítési csapatához. Kollégájával, Czunyi Csabával hamar sikerre vitték az újonnan alakult üzletágat.

 

Cserneczky Zsolt projektvezető, SWIETELSKY Magyarország Kft.
Fotó: Andrónyi Tamás/magyarepitok.hu

 

Az osztrák anyacég kétéves határidőt adott a szakterület nyereségessé tételére, de már az első évük profitot termelt, majd egyre több nagyobb munkát tudhattak magukénak. A projektvezető büszke a csapatára:

valamennyi építésvezető nagy tapasztalattal bíró, gyakorlatias, megoldást kereső szakember, akik mára elérték, hogy a megrendelők körében a SWIETELSKY elismert, erős szerkezetépítő cégnek számít.

 

A régi épületek újjáépítése a SWIETELSKY specialitása lett

„Bármilyen típusú épület szerkezeti megvalósítását vállaljuk: legyen az lakóépület, irodaház, szálloda, bevásárlóközpont, iskola vagy sportközpont, kórház, metró, vagy vasútfejlesztés” – sorolja a projektvezető, de ezeken felül a régi épületek felújítását emeli ki, ezeket tartja a legszebb kihívásnak.

„Az egyik legösszetettebb feladat eddig a Dorottya utcai társasház volt (itt a mélyépítő csapattal együtt dolgoztunk). Egy 150 éves épületet kellett átalakítanunk a külső homlokzat megtartásával, és egy négyszintes mélygarázs kialakításával. Az 50 oldalas építési-bontási fázisterv minden egyes lépését el kellett fogadtatnunk az építtetővel és a műszaki ellenőrökkel, csak azután kezdhettük el az építkezést” – idézte fel.

 

A Müller Drogéria Magyarország Bt. beruházása a Váci utcában,
az egykori Fontana-ház helyén
A szerkezetépítési munkálatokat a SWIETELSKY végezte
Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu 

 

 

A projektvezető ide sorolja még az 1904-ben épült Zeneakadémia átalakítását, mely Magyarország elsőként épült betonszerkezetét rejti. Még a tervek előtt meg kellett határozni, hogy mely részeket kell lebontani és újjáépíteni.

 

Előre tudják, ha egy projektet csak ők képesek megvalósítani

Hasonlóan nehezített pálya volt a Margit Corner irodaház, melynek bonyolultságát a forgalmas és föld  alatt kábelezett Margit körút jelentette, valamint a teljes tetőszerkezet lebontása úgy, hogy a műemlék homlokzat, párkány megmaradjon.

Itt minden versenyző cég kihátrált, egyedül a SWIETELSKY maradt meg, de mi megcsináltuk, mert a csapatban óriási szaktudás rejlik”

– idézi vissza az izgalmas körülményeket Cserneczky Zsolt. Majd hozzáteszi:

„van olyan pályázati kiírás, amiről elsőre megmondom, hogy nem lesz más, aki elvállalja, csak mi. Mi viszont szeretjük ezeket a kiívásokat.”  

A nagyobb volumenű munkák között említi a projektvezető az M1/M7 autópálya fordítóműtárgyát, a Hotel Füred négycsillagos szállodát, valamint a Népliget új irodanegyedét, a Liberty-t, amelyben az eddigi legnagyobb méretű vasbetonszerkezetet építették meg.  

 

A Liberty Irodaház szerkezetépítése 2022-ben

 

Az egyik legnagyobb kihívást jelentő projekt komoly összmunka volt

Zábrádi Ernő és Cserneczky Zsolt is kiemelte a Várkert Bazárt, mint olyan komplex kivitelezést, amelyben a SWIETELSKY szinte valamennyi területe észt vett. A Várbazár műemlék épületegyüttes mögött a Várhegyből egy jelentős részt ki kellett termelnie a mélyépítő gárdának, melynek helyére egy 300 férőhelyes mélygarázst építettek úgy, hogy a földnyomást is ellensúlyozni kellett. Létrehoztak egy rendezvényközpontot is, valamint a tetején egy neoreneszánsz kertet, melynek ágyát egy 6-7 méter vastagságú, különleges receptúrájú földkeverék adja. 

A Várkert Bazár mélyépítési munkálatai
Fotó: SWIETELSKY Magyarország Kft.

 

A Ferencváros-Kelenföld beruházásban is a SWITELSKY hozott új megoldást

„Budapesten az elmúlt száz évben nem volt olyan volumenű vasúti fejlesztés, mint most a Déli körvasúté. A szerkezetépítőkkel közösen vehetünk ebben részt.

Az eredeti tervektől eltérő, időtakarékosabb megoldást javasoltunk a beruházónak, aki ha ezt elfogadja, a többi kivitelező cég is ezzel a megoldással valósítja meg a ráeső részt” – emeli ki Zábrádi Ernő az új építési technológia jelentőségét.

Cserneczky Zsolt hozzáteszi: „a kettő helyett négy sínre bővül a pálya, valamint a vonatok sebességét is gyorsítani szeretnék, ehhez viszont a megfelelő zajvédelmet ki kell építeni. A mi feladatunk, hogy kiszélesítsük a vasúti töltést úgy, hogy az adott szakaszon nem áll rendelkezésre nagyobb terület. Ehhez függőleges szögtámfalakat építünk a rézsű szélébe, mélyalapozással. Az egyik oldalon 1200 méter hosszon ez már megtörtént, ezután következik majd a másik oldal. Ez egy jó kihívás nekünk mert vonalas szerkezetet még nem építettünk.”

A mélyépítés vezetője a rendkívül szigorú műszaki előírásokat emelte ki. „A betonszerkezetek összességében 20 méter magasságúak.

Ennek a teteje (földrengés, földnyomásteher, mozdonyteher, szélteher hatására) legfeljebb 20 millimétert mozdulhat el. Ha ennél nagyobb az elmozdulás, a felsővezeték már nem felelne meg az előírásoknak. További kihívást jelent, hogy a támfal mögött beépült töltőanyag egyáltalán nem süllyedhet. A 6 méteres támfal süllyedési értéke akár 30 cm is lehet, itt nulla süllyedés az elvárás! Olyan földanyag, keverékeket kellett készítenünk a beépítés során, amelyeknek 6-8 szempontnak kellett megfelelniük” – zárta gondolatait Zábrádi Ernő.

A SWITELSKY a helyszínen elsőként valósította meg az egybefüggő támfalakat, amelyek az első terheléses teszteken már megfeleltek.

Galéria

AktuálisSwietelsky Magyarország Kft.mélyépítésszerkezetépítésinterjúM3-as metrómetróépítés

Hírlevél

hirdetés