Összefoglaló egy csúcstechnológiás magyar tulajdonú üzem felépítéséről - a beruházó és a kivitelező beszélgetése és projektértékelése.
Minden megbízás egyedi, így egyedi megoldásokat is kíván - ez a Szabó Fogaskerékgyártó Kft. kaposvári zöldmezős beruházása során sem volt másképp. Nem csak a szigorú költségkeret, de a szűk határidő is megnehezítette a kivitelező Weinberg ’93 Építő Kft. dolgát, így olyan megoldást kellett találniuk, amellyel garantálni tudták a kivitelezés sikerét. Ezért esett a választás a Design and Build, tehát a párhuzamos tervezési és kivitelezési megvalósításra.
A beruházás részleteiről és a Szabó Fogaskerékgyártó Kft. jövőbeli terveiről Szabó Krisztián, a cég ügyvezetője, valamint Bodnár Sándor, a Weinberg generálkivitelezési üzletág igazgatója, ügyvezetője mesélt a Weinberg Podcast harmadik adásában.
A magyar ipar fejlődése számos inspiráló történetet tartogat, de kevés olyan példát találunk, amely ennyire jól mutatja az innováció, az összefogás és a kitartás erejét, mint a Szabó Fogaskerékgyártó Kft. kaposvári története, amely a 1976-ban kezdődött, amikor is Szabó Ferenc, Szabó Krisztián édesapja egyetlen esztergapaddal megalapította a céget. Az első években a piaci igényeknek megfelelően fejlődtek, majd a '90-es évek közepén, a piacgazdaság kihívásai között elkezdték felvenni a versenyt a nyugati cégekkel.
Az áttörést az hozta meg, hogy a fogaskerékgyártás szegmensére specializálódtak, amely nemcsak magas technológiai színvonalat, hanem jelentős beruházásokat is igényelt, és mára 5300 négyzetméteres, csúcstechnológiával felszerelt üzemmel bővültek.
Az évek során a kapacitásbővítés szükségessé vált, de a régi telephely már nem adott lehetőséget a további fejlődésre. Így született meg a Weinberg közreműködésével az új, 5300 négyzetméteres üzem terve, amely nemcsak a fogaskerékgyártást, hanem a jövőbeli hajtóműgyártási ambíciókat is kiszolgálja.
A projekt különlegessége a szűk határidő és szigorú költségkeret volt: a tervezés és kivitelezés 2023 decemberében indult, és mindössze 9 hónap alatt, 2024 augusztusára kellett elkészülnie. Ez csak a Design and Build modellnek köszönhetően valósulhatott meg, amely lehetővé tette, hogy a kiviteli tervek a költségkeret és a határidő figyelembevételével készüljenek el.
A projekt egyik legnagyobb tanulsága az volt, hogy az összefogás és a folyamatos kommunikáció milyen erejű hatást gyakorolhat. A tervezési és kivitelezési csapatok szoros együttműködése, illetve a Szabó Fogaskerékgyártó Kft. ügyvezetőinek helyszíni jelenléte és az azonnali döntéshozatal mind hozzájárultak a határidők és költségkeret sikeres betartásához.
“Ez egy közös hajó, amibe beültünk, nincs gondolkodás, hogy evezünk vagy nem evezünk, itt mindenkinek egyformán kell húzni” - fogalmazott Bodnár Sándor, a Weinberg generálkivitelezési üzletág igazgatója, ügyvezetője.
Az új üzem nem csak a fogaskerékgyártás számára nyit új lehetőségeket, hanem egy teljesen új irányt is kijelöl a cég számára: a hajtóműgyártást. Ez egy komplexebb, magasabb hozzáadott értékű termékcsalád, amely új piaci szegmensek meghódítását is lehetővé teszi.
Az új csarnok kialakítása során különös figyelmet fordítottak a legmodernebb technológiák bevezetésére. Az egyik irodahelyiség például VR-technológiával felszerelt tervezőközpontként működik, ahol a hajtóművek élethű modellezése is megvalósítható. Az új beruházás nemcsak az ipar 4.0, hanem az ipar 5.0 irányába is nyitott kapukat. Az automatizálás, a digitalizáció és az emberközpontú gyártási folyamatok integrációja mind azt szolgálják, hogy a cég hosszú távon is versenyképes maradjon.
“A viharos gazdaság tengerén hajózik a cégünk hajója, gyakorlatilag Noé bárkája, - hogyha szabad ilyen nagyívűen fogalmazni, - mert valóban ez a záloga a jövőnknek, tehát ez az a csarnok, ahonnan azok a funkciók és azok a lehetőségek fognak majd kinőni, amin dolgozunk és amit tervezünk a cégünk jövője szempontjából” - emelte ki Szabó Krisztián.
A cég jövőjének kulcsa az utánpótlás-nevelés, amelyet egy modern tanműhely kialakításával is támogatnak. A cél, hogy a fiatal generáció számára vonzóvá tegyék a szakmát, és megmutassák, hogy az automatizálás és az ipar 4.0 nem helyettesíti az embereket, hanem rájuk épül.
Amennyiben szeretne a témáról még többet megtudni, tartson velünk az epizód során!
A segesvári csata közelében álló emlékhely és múzeum nemcsak megújul, hanem ki is bővül mintegy 521 millió forint értékben
A Bánffyak egykori szilágysági nemesi laka ma a református egyház tulajdonában van.