2025.12.04, Csütörtök
Korszerű vasúti, vízi és közúti infrastruktúra épülhet a Csepeli Szabadkikötőben
Fotók: Illusztráció, magyarepitok.hu

Korszerű vasúti, vízi és közúti infrastruktúra épülhet a Csepeli Szabadkikötőben

magyarepitok.hu

2025.12.04. 08:00 - Sándor Csilla

Folytatja a MAHART–Szabadkikötő Zrt. a Csepeli Szabadkikötő átfogó fejlesztését. Feltételes közbeszerzési eljárást írtak ki a kikötő logisztikai infrastruktúrájának teljes körű megújítására. Ennek része: a Gabonatárház technológiai rendszerének korszerűsítése, a vasúti hálózat felújítása, a vízoldali kotrási munkálatok elvégzése, valamint az út- és közműfejlesztések.

hirdetés

Újabb fejlesztések kezdődhetnek el a szükséges anyagi források biztosításával Közép-Európa egyik legjelentősebb trimodális vagyis vasúton, vízen és közúton is megközelíthető logisztikai központjában, a Csepeli Szabadkikötőben. Az uniós közbeszerzési értesítőben (TED) közzétett hirdetmény szerint korszerűsítenék a vasúti, a vízi infrastruktúrát és az úthálózatot is. A kikötő modernizálásának korábbi szakaszairől rendszeresen beszámolt portálunk. 

 

Megújulhat a kikötő kulcsfontosságú létesítménye

A Szabadkikötő egyik legfontosabb létesítménye, a Gabonatárház, amely megőrzi eredeti rendeltetését, ugyanakkor technológiai rendszere teljeskörűen megújul. A modernizáció célja, hogy a létesítmény megfeleljen a robbanásvédelmi szabványoknak és csökkentsék az üzemeltetés során az energiafelhasználást. A fejlesztés során megvalósul a gépészeti és villamos berendezések, valamint a szállítási útvonalhálózat korszerűsítése, kiegészítve a korszerű infokommunikációs technológiák bevezetésével. A beruházás eredményeként 200 tonna óránkénti betárolási és kitárolási kapacitású technológia jön létre, amely a magyar gabonakereskedelem és raktározás modern igényeit is kiszolgálja.

Vasúti infrastruktúra-fejlesztés a hatékonyabb logisztikai kiszolgálásért

A MAHART-Szabadkikötő Zrt. az Infra II. pályázati keretében felújította a Rendezői pályaudvart, valamint a Bejárati vágányt. A többi felújítással nem érintett vágányhálózat az elmúlt évtizedekben jelentős mértékben elhasználódott, ennek korszerűsítése elkerülhetetlenné vált.

 

Vízoldali fejlesztések – kotrás a hajózási kapacitás helyreállításáért

A vízoldali munkálatok keretében megtörténik az I. medence és a bejárati csatorna kotrása, amely a Duna folyam hordaléklerakódásai miatt elengedhetetlenné vált. Az évek során a kereskedelmi medence jelentős mennyiségű iszapot és hordalékot halmozott fel, ami korlátozza a hajók és bárkák teljes kapacitásának kihasználását. A rakodási mélység maximalizálása érdekében a tervek szerint eltávolítanak a mederből 6300 köbméter iszapot, amit laboratóriumi vizsgálatok után egy befogadó helyre szállítanak.

Út- és közműfejlesztések a korszerű terminálkiszolgálásért

A kikötői fejlesztés negyedik pillérét az út- és közműfejlesztések jelentik, amelyek a konténerterminál térburkolatának, vízelvezető rendszerének és közműhálózatának korszerűsítését célozzák. A beruházás során vasalt pályalemezből készült betonburkolat épül, amely bazaltbeton térburkolattal és cementstabilizációs alapréteggel készül. A teherbíró, időjárásálló burkolat a nagy teherforgalmat is biztonságosan kiszolgálja, miközben hozzájárul a logisztikai műveletek gyorsításához.
A fejlesztés részeként megújul a csapadékvíz-elvezető rendszer, korszerű pvc- és vasbetoncsatornák, tisztítóaknák és olajfogó műtárgyak telepítésével. A kiírt közbeszerzési eljárás feltételes, annak pénzügyi fedezete az eljárás megindításának időpontjában nem áll rendelkezésre.
A Szabadkikötő fejlesztési programja nemcsak a logisztikai hatékonyság növelését szolgálja, hanem egy újabb jelentős lépés a környezetbarát, energiahatékony és fenntartható működés felé. A modernizáció révén a kikötő tovább erősíti szerepét a magyar és a nemzetközi áruforgalomban.

Mi épül?Csepel SzabadkikötőMahart Szabadkikötő Zrt.

Hírlevél

hirdetés