2025.08.15, Péntek
Párhuzamos történetek – Az ipari katasztrófával sújtott Torna-patakkal együtt születik újjá Ajka belvárosa

Párhuzamos történetek – Az ipari katasztrófával sújtott Torna-patakkal együtt születik újjá Ajka belvárosa

magyarepitok.hu

2025.08.15. 07:00 - Sándor Csilla

Négy új híd megépítésével, a közlekedési hálózat fejlesztésével, a közösségi terek megújításával átformálják Ajka belvárosának arculatát. A Torna-patak környékének átalakítása és a vasútállomás előtti tér látványos átépítése, újabb népszerű találkozóhelyekkel gazdagítja a várost.   

Hirdetés

Tavaly áprilisban Ajka Város Önkormányzatának megbízásából a STRABAG kivitelezésében kezdődött el a belvárosban a kivitelezés, amely során többek között: három új, a gyalogos- és egy az autós forgalom által használt híd, valamint parkolók, körforgalmak épültek. A munkálatokról többször beszámoltunk

 

A tragédia nyomán megszűnt minden élettevékenység a Torna-patakban

A fejlesztés új lendületet adhat a településnek, amely egyik elszenvedője volt a 2010 októberében bekövetkezett vörösiszap-katasztrófának. Ekkor szakadt át a Magyar Alumínium Zrt. ajkai timföldgyárának iszaptároló kazettájának gátja. A kizúduló, közel egymillió köbméter vörösiszap és lúgos víz tíz ember életet követelt. Az ár Kolontár, Devecser és Somlóvásárhely egy részét és több mint 1000 hektár mezőgazdasági területet öntött el. A szennyezés elérte a Torna-patakot is, a beömlő iszap következtében abban megszűnt minden élettevékenység, a növény- és az állatvilág teljesen kipusztult.


Az Észak-Bakonyban eredő és a Marcal folyó torkolatáig kanyargó patak élővilága a tragédia után az évek során lassan újjáéledt. Az Ajkát átszelő Torna-patak mederrekonstrukciója régi célja a városnak, a mostani fejlesztések is ezzel összhangban valósultak meg.

 

 

A gyalogos- és a kerékpáros úthálózatot is fejlesztették

A projekt keretében felújították és kiszélesítették a Torna-patakkal párhuzamosan futó Deák Ferenc utcát. A munkálatok részeként új közvilágítási- és távközlési hálózatot építettek ki.
A gyalogosközlekedés fejlesztése is fókuszba került, a Deák utcán kívül, a Nagy László Városi Művelődési Központ közelében lévő hídtól a Bródy utcáig tartó szakaszon is kiszélesítették a járdákat.
A kerékpáros hálózat is újabb szakasszal bővült, a kulturális intézménytől a Csingeri úti körforgalomig tartó szakaszon új kerékpárút is létesült.

 

Négy híd – négy funkció

A projekt keretében négy új híd épült. Három a gyalogosforgalmat szolgálja ki, míg az utóbbi a Torna-patak két oldalát közúti kapcsolatban egyesíti.
A hidak speciális mélyalapozással épültek meg. Az úgynevezett Távhő gyalogoshíd 14 méter hosszússággal és 3,70 méteres szélességgel készült el, a két alátámasztását egymástól 11,5 méterre alakították ki. A fúrt cölöpökre támaszkodó acélszerkezetű átkelő nevét azután kapta, hogy a gyalogos forgalmon kívül a távhővezetékek áthaladását is biztosítja.

 

A helyszínen szerelték össze az 5 tonnás monstrumokat

A rendőrség közelében lévő új acélhíd 12 méter hosszú és 3,7 méteres széles. A távhő átkelőhöz hasonlóan, ez is mintegy 5 tonna tömegű. A két híd acélszerkezetének korrózióvédelme duplex bevonattal készült, a tűzihorganyzás után, többrétegű festék került a hidak felületeire.
A kivitelezés során darabokban szállították a hídelemeket a helyszínre és ott szerelték össze. Ezt a műveletet a STRABAG saját 40 tonna teherbírású daruja segítette.

 

Cikk-Cakk híd – forma és funkció harmóniája

A projekt egyik látványos eleme a Cikk-Cakk híd, amelynek amorf geometriájú pályalemeze nemcsak formailag, hanem szerkezetileg is különleges. A bevonat nélküli, magas szilárdságú betonból készült pályalemez a repedésmentességet biztosítja, míg az acélkonzolként viselkedő vázszerkezet stabilitást ad az átkelőnek.

 


A hídkorlátok előregyártott beton elemekből és üvegpanelekből készültek. A LED-világítással ellátott közbenső korlátelemek nemcsak dizájnelemként funkcionálnak, hanem a sötétedés utáni gyalogosforgalmat is biztonságosabbá teszik.
A híd megjelenése szervesen illeszkedik a közvetlen környezetének: a megújuló park és vízfelületek vizuális világába.
A három alátámasztással megépített híd felszerkezete 17,95 méteres, a szélessége a cikk-cakk megoldás miatt 2,5 és 5,2 méter között váltakozik.

Új közlekedési csomópont segíti a közlekedőket

A Deák és a Rákóczi Ferenc utcák kereszteződésében egy új, hat méter széles , négy kihajtóval rendelkező körforgalmi csomópont épült. A kivitelezéssel egyidőben elvégezték a kereszteződésbe futó keleti és nyugati ágak nyomvonalkorrekcióját is.
A STRABAG saját fejlesztésű hídgerendáinak beépítésével közúti híd is épült. Az ajkai projekt esetében a termékcsalád helyszínre adaptált STR30 típusú hídgerendáját használták. Az STR feszített vasbeton hídgerenda termékcsaládja a STRABAG gyáli előregyártó üzemében készül. Az elemek több tartómagasságban (STR 20-30-37, ill. STR70-90-110-120-130 és 150 cm magasság) és hosszúsággal 2,60-44,80m mérettartományban készülnek és országszerte számos építkezésen alkalmazták.

 


Az ajkai projektnél 13 db STR30/10,60 típusú gerendát használtak fel. A gerenda 30 cm-es névleges tartómagassággal rendelkezik 5,0-14,0 m közötti hosszúságokban használható. A közúti híd esetében a 10,60 méter hosszú hídgerendákat alkalmaztak, amelyek súlya 3,873 tonna, a feszítésükhöz 11 pászmára volt szükség.
Az előregyártás lehetővé tette a rövid kivitelezési időt, a pontos gyártási minőséget és a logisztikai tervezhetőséget. A saját termék alkalmazása költséghatékony és a fenntarthatósági célokat is szolgáló megoldás volt.

 

Az új körforgalom kedvelt találkozóhellyé változott

Az átfogó fejlesztése része volt a vasútállomás környékének átépítése. Itt már tavaly ősszel a közműkiváltással, gáz- és vízvezetékcserével elkezdődtek a munkák. Azóta elkészült a mintegy 60 férőhelyes P+R parkoló, valamint az új körforgalom, a Béke és Alkotmány utca ágain gyalogátkelőhellyel. 
A csomópont közepébe áthelyezték elsősorban a gyerekek nagy örömére a 376631-es gőzmozdonyt is.  

 

Az Ajka belvárosában megépült négy híd kiváló példája annak, hogy a mérnöki pontosság, a korszerű technológiai megoldások és az esztétikai érzékenység hogyan valósítható meg egy komplex városfejlesztési projekt keretében.
A STRABAG nemcsak kivitelezőként, hanem fejlesztőként is részt vett a projektben – saját hídgerenda-típusának beépítésével és saját eszközparkjának mozgósításával.

 

A projekt hozzájárult Ajka közlekedési infrastruktúrájának megújításához, a város arculatának formálásához és a helyi közösségi élet minőségi javításához – mindezt fenntartható módon, hosszú távú értékteremtéssel.

Galéria

Mi épül?AjkaTorna-patakStrabaghídépítéskörforgalomkerékpárútközlekedésfejlesztésközösségi térparkolóépítés

Hírlevél

Hirdetés