2024.11.21, Csütörtök

A Magyar Közút által múlt kedden aláírt támogatási szerződés 69 milliárd forintot biztosít hazai forrásból útfelújításokra. Országszerte 444 kilométer főúti és 119 kilométer mellékúti szakasz újul meg.

A magyarepitok.hu érdeklődésére a közútkezelő arról számolt be, a tavasszal induló munkálatok mind a hét magyarországi régiót és mind a 19 megyét érintik. A legtöbb munkát Fejér és Tolna megyében végzik el, ahol több mint 50 km hosszon újulhat meg a közúthálózat, továbbá átlag fölötti ráfordítást kap Szabolcs 45,4, illetve Borsod 43,2 kilométerrel.

A Magyar Közút hangsúlyozta, a fejlesztés által több térség elérhetősége javul, csökkennek az utazási idők, az autóbuszos közösségi közlekedés színvonala is emelkedik.


A 2016-os útfelújítások megyei szintű bontása (forrás: Magyar Közút)

A felújításnál figyelembe veszik az EU által előírt 11,5 tonnás tengelyterhelést, így egyre több hazai út teljesíti az uniós csatlakozáskor vállalt feltételeket. Ez azért fontos, mert egyes régiókban az utak jelentős hányada több évtizeddel ezelőtt épült, és nem ilyen terhelésre lett tervezve, ahogy az a Nemes-Nagy Tiborral, a közútfejlesztő vezérigazgatójával készített korábbi interjúnkból is kiderült.

A Magyar Közúttól a felújított szakaszok tartósságával kapcsolatban is választ kaptunk: az újonnan átadott utak tervezett élettartama a főutakon 15 év, mellékutakon 10 év, ugyanakkor ez az élettartam a karbantartások függvényében növelhető. A közelmúltban ugyanis a Magyar Közút ötéves 401 milliárdos szerződést kötött az álammal, ami évente növekvő forrást biztosít az üzemeltetési és karbantartási tevékenységre. „Amennyiben a felújításra kerülő utakon a megfelelő időben a szükséges mennyiségű karbantartási feladat elvégzése folyamatosan biztosítható lesz, a felújított utak élettartama a tervezett élettartamot akár jelentősen is meghaladhatja majd” - állt a Magyar Közút válaszában.

(magyarepitok.hu)

Galéria

AktuálisútfelújításMagyar Közút Nonprofit Zrt.