Az évek során 2024–ig összesen 241 Nívódíjat ítélt oda a bíráló bizottság. Ehhez adódik hozzá 2025. évi 15 díjazott építmény.
Az Építőipari Nívódíj pályázati felhívását 2025-ban huszonötödik alkalommal hirdette meg az Építőipari Mesterdíj Alapítvány Kuratóriuma (ÉMA) az alapítók és csatlakozó szervezetek nevében és felhatalmazásukkal. Az első pályázat meghirdetésére 2000-ben került sor, akkor 7 díjazott volt.
A díjakat az ágazat hagyománya szerint az ÉVOSZ (Építőipari Vállalkozók Országos Szakszövetége) éves ünnepi közgyűlésén, december 10-én adták át, az építőipar legfontosabb szakmai elismeréseként számon tartott Lechner Ödön-díjakkal és számos további fontos elismeréssel együtt. Az utóbbi díjak nyerteseiről írt összefoglalónkat, valamint a gáláról készült részletes fotógalériánkat hamarosan megjelenő cikkünkben tekinthetik majd meg.
Az évek során 2024–ig összesen 241 Nívódíjat ítélt oda a bíráló bizottság. Ehhez adódik hozzá 2025. évi 15 díjazott építmény.
Az eredetileg az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége és az Építéstudományi Egyesület által alapított díjhoz az évtizedek alatt még nyolc szakmai szervezet csatlakozott, így a nívódíjakat és elismerő okleveleket közösen ítélték meg.
Pályázatot nyújthatott be minimálisan 400 millió Ft nettó végszámla értékű, legalább egy évvel korábban használatbavételi engedélyt kapott létesítménnyel a megvalósító szervezetek bármelyike. A 2025. szeptember 12-i határidőre 26 pályamű érkezett be. Minden kategóriában érkezett pályázat.
A bírálat fő szempontjai a következők voltak
A Bíráló Bizottság összesen 15 építményt részesített Építőipari Nívódíjban és 2 részére elismerő oklevelet adott ki. Az Építőipari Nívódíjat tanúsítvány és a létesítményen elhelyezett, az alkotók megnevezésével ellátott bronztábla testesíti meg, ezen táblák ünnepélyes felavatására 2026. tavaszán kerül sor.
Többlakásos lakóépület kategóriában
Királyhágó Residence, Budapest
Az egykor üresen álló telekre korábban Makovecz Imre is tervezett házat. A most megvalósult L alakú épülettömb a Királyhágó tér zártsorú és a Németvölgyi út szabadon álló beépítését köti össze, így hidat képez a két városi szövet között A 31 lakásos épület igazi értéke tágas, zöld belső udvarával, közösségi tereivel, háromszintes mélygarázsával visszafogott funkcionális megjelenésével nem a látványosságában, hanem az élhetőségeben és a használhatóságában rejlik, melyben a lakók élhető csendes otthonra találnak.
Középület / irodaház kategóriában
Liget Center Classic Irodaház, Auditórium és Vitrum Irodaház, Budapest
Az épületegyüttes három épületből áll. A Classic Irodaház, a korábbi szakszervezeti központ épületének megjelenését változatlanul megtartva, belül a 21. századi irodai munkahelyek részére alakították ki azzal a szellemes megoldással, hogy az emeleteket kiszolgáló gépészet a mennyezeti födém felett álpadlóban került kialakításra. Az Auditórium, az egykor a pártkongresszusoknak helyet adó épület, műemléki megjelenését megtartva, a használó RTL televízió igényeinek biztosít helyet úgy, hogy a nagy belmagasságú tér lefedését megnyitva természetes fény beáramlását tették lehetővé. A Vitrum irodaház, az eredetileg ott lévő négy szintes földalatti parkológarázs fölé épült, azzal a bravúrral, hogy a teherhordás biztosítására új alaplemezt építettek be. Összefoglalva: a sokféle technikát, tudást felvonultató műszaki feladatot a közreműködők kiválóan oldották meg.
Középület / kereskedelmi és vendéglátó építmény kategóriában
Kimpton BEM Budapest, Budapest
A szálloda a XIX. század végi „Radetzky laktanya” épületéből került kialakításra. A Bem téri homlokzat a műemléki előírásoknak megfelelően megőrizte a latanya eredeti homlokzatát és belesimul a Dunapart világörökségi látványába. Belső tereit viszont teljes elbontás után az InterContinental nemzetközi szállodalánc elvárásainak megfelelően magas minőségi szintvonalon alakították ki, belsőépítészete külön figyelmet fordított a magyar mitológiára, irodalomra és a Duna motívumaira. A szálloda elnyerte a nemzetközileg is elismert LEED tanúsítványt és összefoglalva tervezésében, kivitelezésében és megjelenésében prémium megjelenésű.
Középület / sport és szabadidős építmény kategóriában
Kovács Katalin Nemzeti Kajak – Kenu Akadémia, Sukoró
Az organikus építészet stílusjegyeit idéző akadémiai komplexum multifunkcionális sportlétesítmény. Illeszkedik a tájba, a tagolt, egymáshoz részben zöldtetős összekötő elemekkel kapcsolt épülettömegek a partvonal hullámzó ritmusát követik. Több épületből, illetve külső sportpályák logikusan és esztétikusan felfűzött sorából áll, amelyek példa értékűen valósítják meg a külső és a belső terek kapcsolódását. Egyedi térélményt nyújtanak a rétegelt ragasztott fatartók. A beruházás számos projekteleme mellett az országban egyedülálló módon magaslati oxigénterápiás szobákat, illetve ellenáramoltató evezős medencét alakítottak ki. A létesítmény összehangolt, magas színvonalú tervezési és kivitelezési munka eredménye.
Középület / sport és szabadidős építmény kategóriában
MET Aréna, Székesfehérvár
A nemzetközi szinten is elismert székesfehérvári együttes, a magyar jégkorongsport egyik meghatározó alappillére méltó otthonra talált az új multifunkcionális csarnokban. A süllyesztett küzdőtéren jégmentes rendezvények esetén a jégfelületet takaró burkolattal lehet a jég leolvasztása nélkül, más nem jeges rendezvényeket lebonyolítani. A nézőtér 6000 fős és bővíthető. Az aréna a városból könnyen megközelíthető, az épületben tágas közlekedő terek fogadják az érkezőket, ahol a funkcionálisan szükséges helyiségek és terek átgondoltan magas minőségi színvonalon kerültek kialakításra. Az épület egészében, szerkezeti és építészet kialakításával, környezetbarát, energiahatékony megoldásaival, impozáns megjelenésével lenyűgöző létesítmény, amely nyitva áll a nagyközönség előtt.
Középület / oktatás kategóriában
Szent Antal Esztergomi Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom
Az Esztergom „Királyi város” városrészben található ferences rendház épületegyüttesének története a középkorig nyúlik vissza; most bővítésre került kosárlabdacsarnokkal, tantermekkel és az iskolát kiszolgáló helyiségekkel. Az új épületszárny téglaburkolatú homlokzata illeszkedik a város történelmi hangulatához, előcsarnoka közvetlen kapcsolatot biztosít az iskola, a kollégium és a régi épületekkel körbevett. szépen burkolt, parkosított belső iskolaudvar felé. A gimnáziumban világos, tágas, galériás, nagy magasságú aula, mint közösségi tér és új tantermek várják a tanulókat. A kivitelezők magas minőségben valósították meg a rendház elvárásai alapján megtervezett korszerű épületet, melyben a diákok otthon érezhetik magukat.
Középület / kulturális kategóriában
Új interaktív könyvtár és levéltár kialakítása Szekszárdon
A hajdani laktanya helyén, egy áruház szomszédságában létesített „Tudásközpont” elnevezésű épületben két intézmény kapott helyet: a könyvtár és a levéltár. Közös bejárata a parkolókból induló, kertészeti eszközökkel kialakított előtérből közelíthető meg, ahol a parkosított zöld terület szabadtéri rendezvények megtartására is alkalmas. A belső kialakítás mindkét - egymástól különböző - funkciónak megfelel, követi a két intézmény működtetésének korunkhoz igazodó technikai színvonalát. Az épület nem igényelt különös szerkezeti megoldásokat, de mind külső megjelenésében, mind belsőépítészetében látszik a gondos és esztétikus anyaghasználat. Emberléptékű közösségi szolgáltatásival áll a lakosság rendelkezésére.
Középület / szakrális kategóriában:
Árpád-házi Szent Margitról nevezett Domonkos Nővérek Kolostora, Budakeszi
A budakeszi római katoloikus templom plébániájához tartozó telken három épületből állt össze a domonkos nővérek kolostorának épületegyüttese, az Otthonház, a Kápolna és a Rendház. A meredek hegyoldalon áthaladó patak nyomvonalát megőrizve a régi épületek elbontásával és bonyolult építészeti és statikai átalakításokkal, valamint új bővítményekkel alakult ki a mai állapot. Zárt hídon folyosó köti össze az épületeket. Az Otthonház a nővérek otthona, a Kápolna két szintes, arányosan berendezett egyszerű fehér falakkal. Környezetéből kiemelkedik a Rendház, mely a megnövekedett létszámnak ad helyet. Nagy érdeme a megvalósításban résztvevőknek, hogy a rendkívül lehatárolt kis területen, családi házas környezetben megvalósított építkezést mindenki megelégedésére végezték el, beleértve az ez idő alatt mindvégig bentlakó nővéreket is.
Ipari és energetikai építmény kategóriában
Schneider Electric - Duna Smart Power Systems, Dunavecse
Az üzemi épület zöldmezős beruházásként valósult meg, komplett infrastruktúrával. A megrendelő a tervezési programban meghatározta azon prioritásokat, amelyek teljesítésével a jelen kor magas európai igényszintű gyár valósul meg. A megvalósult dunavecsei „okos gyár” a megrendelő legnagyobb és legkorszerűbb magyarországi telephelye lett. Az üzem légszigetelésű, középfeszültségű villamos berendezéseket és kisfeszültségű vezérlő szekrényeket gyárt. A telephelyen gyártmányfejlesztés is történik. Az épületek igényes építészeti kialakítása, esztétikai szintje tükrözi és reprezentálja az építtetőt. Magas műszaki színvonalon valósultak meg a beépített gépész, elektromos és egyéb installációs rendszerek. A projekt kategóriájában kiemelkedő színvonalat képvisel, a gondos tervezés, kivitelezés, környezet tudatosság és fenntarthatóság tekintetében is.
Mezőgazdasági építmény kategóriában:
Sauska borászat, Rátka
A világhírű tokaji borvidéken megvalósult borászat építészeti koncepciója amellett, hogy egyedi és karakteres, mintaszerűen belesimul a szőlővel betelepített domboldalba. Ezt erősíti a minőségi, természetes anyagok, illetve az intenzív zöldtető alkalmazása is. A könnyed építészeti forma mögött kifinomult, részleteiben átgondolt magas műszaki színvonalon megoldott mérnöki megoldások biztosítják az egyedi térélményt és az exkluzív hatást az épület minden pontján, illetve a borászati technológia működésének feltételeit. A létesítmény belső kialakítását, térszervezését igényes, kimagasló színvonalú belsőépítészet jellemzi. A déli tájra nyíló teraszok transzparens szerkezetek unikális kapcsolatot nyújtanak a környezettel. Azon szerencsés projektek egyike, ahol találkozik a megrendelői igényesség, a beruházó által biztosított lehetőség az egyedi, fantáziadús és stílusos építészeti és belsőépítészi ötletekkel és a példaértékű kivitelezés magas színvonalú műszaki minőséggel.
Műemlék helyreállítás, építmény rehabilitáció kategóriában:
Magyar Királyi Pénzügyminisztérium, Budapest
Az épület felújításának legnagyobb érdekessége, hogy itt egy teljes egészében soha meg nem valósult épület rekonstrukciója történt, hisz Fellner Sándor 1903-as terveit kellett valóra váltani. Nemcsak a tervezők és a műemlékes szakemberek, de a kivitelező is igazán magáénak érezte ezt a komplex feladatot. A komplexitást mutatja, hogy a vár barlangrendszere melletti rezgésmentes mélyépítési feladatoktól, a jelentős kőfaragó és restaurátori munkákon keresztül, a teljesen új belső udvari modern irodaépületen át a korszerű informatikai és gyengeáramú rendszerekig sok-sok szakma munkáját kellett összehangolni. A Budai Vár központi részén az organizációs és anyagszállítási feladatok további kihívásokat támasztottak. A kiváló együttműködésének köszönhetően a történelmi környezetbe illeszkedő, sőt azt meghatározó jellegű és kiváló minőségű épületrekonstrukció valósult meg.
Műemlék helyreállítás, építmény rehabilitáció kategóriában:
Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége székháza, Budapest
Lechner Ödön villaépülete sok évtizede a Magyar Vakok és Gyengénlátók Egyesületének szolgálatában állt. Mára megérett a felújításra. A hozzáépített toldalék épületet leromlott állapota miatt lényegében újra kellett építeni, oly módon, hogy függetlenedjen a villától. A kedvezőtlen hátsókerti elhelyezkedése ellenére az épületegyüttes akadálymentességét is megoldották az egyébként rendkívül szűkös telken. A villaépület kapcsán valamennyi restaurátor szakma a maximumot nyújtotta. Az épületbelső új részei a taktilitás – a tapintásos érzékelés - mentén szemet (is) gyönyörködtetőek. Szellemileg kortárs, ugyanakkor a történeti hagyományok tiszteletén és továbbvitelén alapuló tervezés és a megvalósítás során a legapróbb részletekbe merülő munkával sikerült a rekonstrukció. Csak a restaurátorok, a tervezők és a kivitelezők egészen kivételes együttműködése eredményezhette a kiemelkedő végeredményt!
Közlekedési létesítmény kategóriában
Budapesti M3 metróvonal rekonstrukciójához tartozó középső (Nagyvárad tér — Lehel tér közötti) vonalszakasz állomásai felújítási munkáinak kivitelezése és kiegészítő tervezése
Az M3-as metróvonal Budapest egyik legfontosabb közlekedési tengelye, amely 20 állomásával naponta több, mint félmillió utast szállít. Jelen pályázat tárgya a Lehel tér és a Nagyvárad tér között, az ún. középső szakaszon elhelyezkedői 9 állomás kiegészítő tervezése és felújítása volt. A rendkívül összetett feladat a lényegében teljes épületgépészeti és elektromos megújításon túlmenően az akadálymentes közlekedés feltételeinek megteremtésén, a biztonsági berendezések korszerűsítésén, a sokféle épületszerkezeti átalakításon át az állomások esztétikai újjáalkotásáig nagyon komoly műszaki, szervezési feladatot jelentett minden közreműködőnek – különös tekintettel arra az organizációs körülményre, hogy az M3-as vonal működő első és harmadik szakasza között a metróközlekedés folyamatos volt. Az érintett állomások és a kapcsolódó részeik valóban újjászülettek: a korszerű, energiahatékony, biztonságos, az utazóközönséget valóban jól szolgáló, szép megoldások minden közreműködő munkáját, illetve a jó együttműködésüket dicsérik.
Közlekedési létesítmény kategóriában
Tomori Pál híd, Kalocsa - Paks
A híd, Magyország huszadik Duna-hídja, új kapcsolatot teremt a folyó két partja között, összekötve a Duna-Tisza Közét a Dunántúllal. Használatával 15 percre csökken a menetidő Kalocsa és Paks között, új munkaerőpiaci és logisztikai lehetőségeket nyit meg, és hozzájárul a Duna menti térség integrációjához. A híd egységes megjelenésű, letisztult, modern építmény. A mederhíd parabolikus kiékelése és az extradosed feszített szerkezet karcsú, elegáns vonalvezetést eredményezett. A kétszintes szekrénytartó és a konzolos vasbeton pályalemez vizuálisan is kiegyensúlyozott, nem uralja a tájat, hanem harmonikusan belesimul természetes környezetébe, ötvözi a ferdekábeles és a hagyományos gerendahidak előnyeit, lehetővé téve nagyobb támaszközök áthidalását alacsonyabb pilonmagasság mellett. A projekt a résztvevők példás szakmai együttműködésével valósult meg, külön érdeme, hogy közben kiemelt figyelmet fordítottak a környezetvédelemre, különösen a Duna élővilágának megóvására.
Környezetvédelmi és vízügyi létesítmény kategóriában
Balaton levezető rendszerének korszerűsítése, Siófok
A Balaton vízlevezető rendszere elavult, a zsilipek 1941-1947 között háborús körülmények között épültek, A Sió-csatornában magas vízszint esetén a környező területek elöntése mezőgazdasági károkat okozott. A korszerűsítés indokolt volt. Ennek keretében készült el a vízszint-szabályozó zsilip, melynek feladata a Balaton természetes vízkészlet változásából eredően a többlet vízmennyiségek szabályozott levezetése, valamint a hajózsilip, amely biztosítja a Balaton és a Sió csatorna közötti hajóforgalmat, továbbá a szabályozható vízszinttartás céljából Balatonkilitiben a mederelzáró műtárgy. Ezek a most elkészült, a kor színvonalának megfelelő, kiváló minőségű új műtárgyak alkalmasak a min. 100 m3/s vízhozamok átbocsátására és a hajók átzsilipelésére. Ezen műtárgyegyüttes lehetővé teszi a Balaton vízszintjének emelését, ezáltal a növeli a tározható kapacitást, mely a száraz évszakokban tartalékként szolgál. Nagy értéket jelentenek a tájépítészeti megoldások, amelyek a területet közösségi térré alakították.
Középület / oktatás kategóriában
Dunakeszi Diáknegyed
A növekvő város és környező agglomeráció oktatási és sportolási igényei indokolják ezt a szép együttest, a diáknegyedet. A zöldmezős mintegy 12,5 hektár nagyságú telken elhelyezkedő összetett épületegyüttes fő részei: a IV. Béla Gimnázium, VSZC Lányi Ferenc Technikum és Szakképző Iskola, a gimnáziumi és technikumi szárnyakhoz kapcsolódó egy-egy tornacsarnok, a konyha és étterem és a sportuszoda épülete. Elkészült a kapcsolódó közművek közlekedési és infrastrukturális létesítmények parkosítás és fásítás. Ezzel az épületegyüttessel a város oktatási kapacitásának bővítésekor olyan környezetet jött létre, amely mintaszerűen kapcsolja össze az iskolai és a közösségi funkciókat. A két fő szárny – a gimnázium és a technikum – világosan elkülönülő, mégis egységes tömegként jelenik meg. A sportcsarnokok és az uszoda esetében a multifunkcionalitás volt a vezérelv. Az oktatási intézményektől függetleníthető, önálló bejáratokkal és parkolókkal rendelkező sportlétesítmények az iskolák mindennapi használatán túl a város közösségi életéhez is szervesen kapcsolódnak. Nagyszerű körülmények között tanulhatnak a diákok.
Infrastrukturális építmény kategóriában
M85 autóút Fertőrákos csp. – országhatár közötti szakasz (89+000 – 92+950 km. sz., 84 sz. főúti ideiglenes visszakötéssel) közlekedési építményeinek építése
Az elkészült új gyorsforgalmi út elérte a az ország nyugati határát, tehermentesíti Sopron városát, alternatív útvonalat biztosít a túlterhelt M1 autópályának és kapcsolódik nyugat Dunántúl közlekedési hálózatához A kivitelezés kiemelten nehéz körülmények között folyt: a GYSEV, a 84. sz. főút, a települések egyéb érdekei, a sűrű közműhálózat megléte, a Fertői-Hanság Nemzeti Park, a Natura 2000 védelmi területeken át vezető nyomvonal sok egyeztetnivalót igényelt. Figyelembe kellett venni a már meglévő magas közúti forgalom nagyságát, a terelőutak biztosíthatóságát, a lehető legkisebb lakossági zavarások szempontjait. Az igazi kihívást azonban a Bécsi-domb alatt átvezetett alagútpár jelentette, mert hazánkban nincs elég szakmai tapasztalat sem a tervezők, sem a kivitelezők számára az alagutak megvalósítására vonatkozóan. A megvalósítás példásan sikerült, a próbaüzem alatt a maximális biztonság érdekében minden forgalomtechnikai és működési előírást sikeresen teljesítettek.
















A világ egyik első dinamikus forgalomirányítási rendszerét hozta létre a Főmterv és a BME. A tavaly bemutatott ITrafficTools pedig a tervezést is forradalmasíthatja: Pécs elkerülőjénél debütált, nagy sikerrel.
A SWIETELSKY Magyarország Kft. energetikai és technológiai fejlesztéseivel a fenntartható aszfaltgyártásban is élen jár. A vállalat főtechnológus-energetikusával arról beszélgettünk, hogyan csökkentik az aszfaltkeverők energiafelhasználását és a CO₂-kibocsátást, valamint milyen irányban fejlesztik a gyártási technológiát.