A 34 oldalas értekezés az általános helyzetértékelés és az építőipar gazdasági mutatóinak elemzése mellett kilenc területen fogalmazza meg a kezelendő problémákat, és tesz megoldási javaslatokat.
Az érintett témakörök:
Az alábbiakban terjes terjedelmében közöljük az ÉVOSZ-tól megkapott dokumentumot.
Az építőipar az elmúlt években növekvő szerepet töltött be a nemzetgazdaságban és az európai gazdaságban. Az Unióban a GDP csaknem 10%-át állítja elő. A 2014. évi termelési érték 1 211 milliárd euró volt, mintegy 15 millió munkahelyet biztosít, melyek 95%-ban mikro-, kis- és középvállalkozásokban találhatók. Miközben az uniós építőipari termelés értéke 5,5%-kal növekedett, a foglalkoztatottak száma csökkenést mutat. Az építőipar emellett több ezer termék és az ezzel kapcsolatos szolgáltatások fontos felhasználója is. Multiplikátor hatása miatt az építőipar teljesítménye nagymértékben befolyásolja a teljes gazdaság alakulását. A gazdaság pulzusa, növekedése a nemzetgazdaság bővülését jelzi előre, csökkenő teljesítménye pedig recessziós időszakot vetíthet előre.
Az ágazat jelentős mértékben hozzájárulhat a munkahelyteremtéshez azáltal, hogy néhány igen ígéretes terület – például épületek felújítása, környezetvédelem, infrastruktúra – nagyobb hangsúlyt kap a megrendelők részéről. Az épített környezet folyamatos karbantartása, felújítása pótlólagos létszámfelvételek, a foglalkoztatás bővítése mellett lehetséges. Mindehhez megfelelő szakpolitikai intézkedések társulhatnak, melyek hozzájárulnak a kereslet élénkítéséhez és a befektetések ösztönzéséhez. Az építőipari ágazat fontos szerepet tölt be az Európai Unió 2014-2020. közötti fejlesztési stratégiájában, a növekedésre irányuló célkitűzések megvalósításában.
A magyarországi támogatások 2020. utáni várható lecsökkenése csak akkor nem idéz elő gazdasági gondokat Magyarországon, ha a jelenlegi uniós pénzügyi ciklus beruházásai, az erre irányuló tervek és a közfinanszírozás teljes rendszere meghatározóan bevételtermelő projekteket tartalmaz és megerősíti a gazdaságot, a vállalkozásokat, hogy a későbbiekben a gazdaság adóbefizetései biztos hátteret adjanak az állami költségvetésnek.
A magyar építési piacon az elmúlt két évben – a 6 éves recessziót követően – összességében élénkülés, dinamikus termelésbővülés volt tapasztalható. Elsődlegesen a nagyrészt uniós forrásokból finanszírozott út-, vasútépítés, közműberuházások és középület-építések mozdították el a mélypontról az ágazatot. Ehhez párosult a gépipar, a vendéglátás, a mezőgazdaság és az élelmiszeripar növekvő megrendelése. Az épületépítéssel foglalkozó építési vállalkozások piaca a 2013-2014. I. félévi kedvező folyamatokat hátrahagyva, 2014. II. félévtől megtorpant, nem bővült tovább. 2014. évben mintegy 2 070 milliárd Ft értékű országos építés-szerelési munka valósult meg, 2015. évre 2 100 milliárd Ft várható. Ez összehasonlítható árakon 70%-a a 2006. évinek. Az új lakásépítések drámai visszaesése (36 000 lakás/év szintről 8 300 lakás/évre) üzletileg lehetetlen piaci helyzetben tartja az összezsugorodott, még létező lakásépítési vállalkozásokat. 2015. évben mindösszesen 7612 db új lakás használatbavétele történt meg, a felújítások száma 120 000 körüli, a kívánatos évi 400000 felújítandó lakásszámhoz képest. Ezért is fontos, hogy a 2015. évet a Kormány és a Parlament a lakásépítést élénkítő csomaggal zárta. Az ÉVOSZ valamennyi, a 2015. évi súlyponti problémákban megfogalmazott lakásépítési javaslata a kormányzat részéről befogadásra került, ma már jogszabályi háttérrel bír.
A recesszió hatására a 2007-2013. években 85.000 foglalkoztatottól vált meg az ágazat. 2013. év második felében megállt a csökkenés és enyhe növekedés tapasztalható. Létszámbővülés elsődlegesen az út-, vasútépítés, közműépítés területén volt. 2014. év végén a foglalkoztatottak száma 270,3 ezer fő, ami a nemzetgazdaság egészében foglalkoztatottak 6,5 %-át jelenti. 2015. végén ez a szám 276,7 ezer fő volt.
A lánctartozás mértéke 2015. év végén is magas szinten volt, becslések szerint elérte a több százmilliárdot, melynek fele valószínűleg sohasem lesz kifizetve, mert mögötte az adós eltűnt, tönkrement, illetve a 3-5 évig elhúzódó gazdasági perek lezártáig újabb cégmegszűnések lehetetlenítik el az összegek megfizetését.
A lánctartozás magas értéke súlyosan kihat az építőanyag-gyártásra és kereskedelemre, az ágazatot finanszírozó banki gazdálkodásra is. A lánctartozás magas szintje elsődlegesen a kormányzati intézkedések eredményeként az elmúlt két évben nem növekedett. 2015. évben a korábbi évekhez mérten kisebb összértékben került be lánctartozási összeg a rendszerbe, így ennek piacromboló hatása enyhülhet. A lánctartozás a korábbi években stabil alvállalkozói és beszállítói struktúrákat tett tönkre és súlyos morális problémákat okozott az ágazatban és beszállítói rendszerében. A határidőt jóval meghaladó, késedelmes fizetések a piac minden területére továbbra is jellemzőek, a közbeszerzési piacra is.
2015. évben összesen 6509 társaság szűnt meg az ágazatban, ez 17%-kal több a 2014-es értéknél, ami egyben az utóbbi évek legnagyobb mértékű megszűnését jelenti.
Az építési ágazat jövedelmezőségi helyzete 1-2%-os mértékben ugyan javult, de továbbra is alacsony, összességében az árbevétel-arányos nyereség átlagosan 5-6% között mozog. Nagy szóródást mutat annak függvényében, hogy a vállalkozás melyik építőipari alágazatban tevékenykedik. A mélyépítés, az út-, vasútépítés területén 12-15%-os, az épületépítés területén 4-5%-os, a lakásépítéseknél 0-2% közötti a jövedelmezőség. Továbbra is magas a veszteséges és megszűnő vállalkozások száma.
A vállalkozások meghatározó többségének pénzügyi tartaléka nincs, a likviditási helyzet rossz. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a vállalkozások a képzésben, innovációban és egyéb társadalmi szerepvállalásban betöltött helye alacsony szintű, sokszor semmilyen. Mindezt súlyosbítja, hogy 2008. évtől a kereskedelmi bankok az építőipari ágazatba tartozó cégek finanszírozását ítélik továbbra is a legkockázatosabbnak ítélik. Nem, vagy csak nehezen teljesíthető feltételekkel finanszírozzák az építési vállalkozások működését. A banki projektfinanszírozás a jövedelmezőségi helyzetet alapul véve drága. A gazdaságélénkítő hitelprogramba, a piaci bizonytalanságok miatt csak kevés építési vállalkozás tudott 2015. évben bekapcsolódni. A pénztelenség, az alacsony árak sok esetben csökkentik a minőségi igényszinteket, azon belül is minőségi problémákhoz vezetnek és növelik a kivitelezési határidőket is. Az uniós forrásból is finanszírozott létesítményeknél a kivitelezők pénzhez jutása továbbra is elhúzódó, nehézkes. A 30 napon túli (kivételes esetekben 60 napon túli) fizetés, azaz késedelmes fizetés esetén fizetendő jegybanki alapkamat, plusz 8% késedelmi kamat összegét a jogosultak különböző okokból a közbeszerzési piacon általában nem érvényesítik.
A recesszió elfedte, az élénkülés pedig felerősítette az ágazat régóta meglévő szakmunkaerő problémáit. Az elmúlt 3-4 évben megsokasodott idevágó szakági jogszabályváltozások a tőlük elvárt eredményeket csak részlegesen hozzák.
Valószínűleg ennek köszönhetően is 2015. évben a Kormány az építésügyi átalakítását célzó határozatot hozott, benne 57 kormányzati feladat megvalósítását kitűzve.
2015. évben nem gyorsultak fel a nemzetgazdaságilag kiemelt beruházások előkészítései, nem rövidültek a gazdasági perek, nem csökkent a fekete foglalkoztatás és nem valósult meg a piac erőteljesebb ellenőrzése sem. 2014-2015. év úgy telt el, hogy az új, 2014-2020. uniós pénzügyi ciklus forrásaiból érdemleges összeg építési-beruházási célra nem került felhasználásra.
Kedvező hatása van a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv működésének és az új Ptk. által szabályozott biztosítéki feltételek működésének.
Határozott élénkülést várunk a lakásépítések területén 2016. év második félévétől.
A szakmát új kihívás elé állítja a Kormány építésügy átalakítását célzó határozata is (1567/2015. (IX.4.) Korm. határozat).
Az 2007-2013. közötti uniós pénzügyi ciklus utolsó évében és 2014. évben jelentős források lekötésére került sor, melyek nyomán 2014. évre az ágazat szerződéses állományának volumene érdemlegesen növekedett. Több kormányzati intézkedés és a Magyar Nemzeti Bank gazdaságélénkítő-programjának éve volt 2014., ami alapot teremtett ahhoz, hogy az ágazat lendülete 2015. évben fennmaradjon.
2015. évben az építőipar meghatározóan a 2013-2014. években megkötött szerződéseit teljesítette. 2015. év közepétől a rendelésállomány folyamatosan csökken és év végén 47%-kal kisebb volt a rendelésállomány, mint 2014. évben. Elsődlegesen a közmegrendelések, az építési-beruházási célú megrendelések csökkentek.
Az építési beruházások ilyen nagymértékű ingadozását az ágazat csak komoly veszteségek mellett tudja követni. Súlyos gondot okoz és irreális költségeket eredményez a vállalkozási aktivitás gyors csökkentésének, vagy bővítésének piaci elvárása. A munkaellátottság gyors csökkenésével vállalkozások szűnnek meg, értékes szakmai műhelyek mennek tönkre, a hirtelen jött piaci lehetőség pedig erőforrás szűkében éri a vállalkozásokat. Ez a probléma a munkaerő rendelkezésre állását is alaposan meghatározza.
A Kormány stratégiai megállapodásai mentén és a külföldi befektetőkkel folytatott tárgyalások eredményeként nagy értékű ipari-szolgáltatási létesítmények kivitelezésére lehet esély. A 2014-2020-as évek uniós forrásainak 60%-os nagyságrendű, gazdasági szektort célzó felhasználási programja beruházási piacélénkítő hatású lehet. Kérdés, hogy mindezek 2016. évre milyen építőipari megrendeléseket eredményeznek. Mindezek kellő konkrétsággal a vállalkozók számára még nem világosak.
Hangsúlyozni kell, hogy a kormányzati beruházások 2015. évi visszaesése következtében az építési ágazat lendülete 2016. év első felében teljes bizonyossággal megtörik. A lakossági beruházási piac 2016. évben ezt a közösségi megrendelés csökkenést nem fogja ellensúlyozni.
Javaslatok
A közösségi és a magánszektor beruházási és üzemeltetési együttműködéséhez biztosítani kell a jobb átláthatóságot.
Probléma felvetése
Az alacsony jövedelmezőség, a változó munkaellátottság miatt az építési vállalkozók saját erőből többnyire nem tudják folyamatosan előfinanszírozni a munkájukat, sok esetben a cég „adminisztratív” működését sem. A kereskedelmi bankok olyan kockázatosnak minősítik az építőipart, aminek következtében igen szigorú feltételekkel, drágán finanszíroznak. A cégeknek csak töredéke hitelképes.
A finanszírozási problémák kiváltója az irreálisan alacsony áron történő szerződéskötés. 2009. év végi jogszabály elrendelte az építőipari fedezetkezelő kötelező alkalmazását, ami a magánmegrendelői piacon jelenleg is hatályos. Ez az intézményrendszer a létesítmények megvalósításának előfinanszírozását követeli meg a vállalkozói lánc minden szintjén, ami saját erőből többségében teljesíthetetlen.
Valószínűsíthető, hogy a magánmegrendelések arányainak növekedése miatt gyakoribbak lesznek a megrendelői nemfizetésből fakadó problémák.
Javaslatok
Legyen célzott felhasználású összeg, kezeljék külön számlán, és csak a garanciális hibák javítására legyen felhasználható.
Probléma felvetése
Az építési beruházások közbeszerzési piacán nagy feszültséget okoz, hogy az adott létesítmény műszaki tartalma és pénzügyi fedezete között sok esetben továbbra sincs összhang. Az ajánlatkérési dokumentációkban szereplő feladathoz elegendő forrás rendszerint nem áll rendelkezésre és ez gyakran a megrendelő számára csak az ajánlatok beérkezését követően válik egyértelművé. Különösen jellemző ez a nagy értékű létesítmények megfelelő előkészítésének hiánya esetén.
Fontos az „előre nem láthatóság” kiszámítható kezelése a közbeszerzési szerződésekben és azok végrehajtásban. Erre a 2015. november 1-jétől hatályos Kbt. remélhetőleg megnyugtató módon ad lehetőséget, élni kell vele.
Ma Magyarországon nem áll rendelkezésre az építési-beruházási létesítmények közbeszerzésének ár-érték arányosságát elősegítő, átlátható költségbecslési, költségkalkulációs rendszer és teljes körű létesítményi bekerülési árgyűjtemény.
Az új Kbt. 135.§-ában foglaltak szerint annak ellenére, hogy alvállalkozó az ajánlattevővel köt szerződést, az ajánlattevő igazolja az alvállalkozó részére a teljesítést, az alvállalkozó az ajánlattevő részére állítja ki a számláját, ugyanakkor a számla ellenértékét végül az ajánlatkérő fogja közvetlenül kifizetni.
A fenti eljárásrend gyakorlatban való alkalmazása számos kérdést vet fel, mind számviteli, mind polgárjogi területen, melynek megválaszolásával a végrehajtási rendeletek egyelőre nem foglalkoznak.
Javaslatok
Az irreálisan alacsony áron történő szerződéskötés mindkét fél felelőssége kell legyen.
Probléma felvetése
Minden ország nemzeti vagyonának jelentős részét képezi az infrastruktúra és a lakásvagyon. Nem lehet vita tárgya a nemzeti lakásvagyon ezen elemeinek és kiemelten az értékének megőrzése. Ma Magyarországon mintegy 4,2 millió lakás van, és ha elfogadjuk, hogy egy lakásnak legalább száz évig funkcionálnia kell, akkor igaz az, hogy évente legalább 42 ezer lakásnak kellene épülnie. Amennyiben elfogadjuk azt is, hogy legalább 10 évente generálisan nagyfelújításra szorulnak a lakások, akkor évente legalább 400 000 lakást kellene átfogó, nagy felújításban részesíteni. Magyarországon 2015. évben ezen feladatoknak csak a töredéke teljesült mind az új, mind pedig a felújítandó lakások vonatkozásában, azzal együtt, hogy hét éves mélypontról mozdult el pozitív irányba a piac.
2015. évben 7 612 db új lakás átadására került sor és 120 000 lakás felújítása történt meg.
Ma Magyarországon a lakásgazdálkodásnak elsődlegesen nem szabályozási kérdések szabnak korlátot, hanem a forráshiány. Ezért az ÉVOSZ javaslatai elsődlegesen a forrás bővítésére irányulnak. A pénzügyi lehetőséget egyszerre kell bővíteni a közösségi (állami) és a magán (lakossági) oldalon. A 2015. évi súlyponti problémák és megoldási javaslatok lakásépítési körében tárgyalt ÉVOSZ javaslatokat a Kormány mérlegelte és örömünkre szolgál, hogy ma már valamennyi törvényi háttérrel bír. Kiemelkedik ezek közül az új építésű lakóingatlanok 5%-os kedvezményes általános forgalmi adója, a 3%-os fix kamatozású, forintalapú, hosszú távú hitelkonstrukció, a CSOK program és az eljárások egyszerűsítése. 2016. évben innen kell továbblépni.
A kötelező jótállásra vonatkozó rendelet (5 és 10 év kötelező jótállási időszak a kivitelezőknek) ellehetetleníti a normális gazdálkodást.
Javaslatok
Probléma felvetése
2014. évtől az építőipar területén is lendületet vett a szakképzés duális jellege. Az ágazat sajátosságaiból adódóan azonban más ágazatokhoz képest erős korlátai vannak a gyakorlati képzőhelyek bővíthetőségének. Mivel az ágazatban meghatározó a mikro- és kisvállalkozások számossága, melyek kellő előrelátással nem rendelkeznek a folyamatos munkaellátottságukról, ezért nehezen tudják elkötelezni magukat tanulói szerződések megkötéséhez, a munkaerő folyamatos foglalkoztatásához.
Az építőipar növekvő szakmunkás szükségletéhez számos területen hiányzik a megfelelő szakmai felkészültségű munkatárs. Hosszútávon meg kell teremteni az építőipar szakmunkaerő-igényének minőségi és mennyiségi hátterét.
Javaslatok
Az EU tagállamaiban működő építőipari paritásos alapok mintájára a szakképzés fenntartói finanszírozási rendszerének átalakítása keretében javasoljuk az építőipari ágazat vállalkozói által kötelezően befizetett 1,5%-os szakképzési hozzájárulás központi forrásából Építőipari Paritásos Szakképzési Alap létrehozását. Ezt, ebben az ágazatban az elmélyülő szakember-hiány mindenképp indokolttá teszi. Ebből az alapból javasoljuk finanszírozni az „üzemközi építőipari gyakorlati képzőhelyek” létrehozását és finanszírozását. Az alapba befolyó pénzügyi források regionális szinten koordinálva, az építőipar szociális partnereit is bevonva az irányításába a várható feladatokhoz szükséges szakmunkásigények alapján legyenek felhasználva.
Probléma felvetése
A magyar építőiparban foglalkoztatottak helyzete nem sokat változott az elmúlt években.
Az építési ágazatban a munkaerő jelentős részben nem működő és termelő vállalatokban, hanem kényszerfoglalkoztató, szinte munkaerő kölcsönző cégekben csoportosul. Ennek eredménye az érdekeltség hiánya, az utánpótlás-képzésben való érdektelenség, sokszor a minőségi szakmai munka hiánya. Ezek a társaságok mikrokörnyezetben, vállalati struktúra és kultúra nélkül működnek. A dolgozók nem a teljesítményük arányában vannak fizetve, általános az alacsony szintű órabér. A hatékonyság jelentősen elmarad az európai átlagtól, emiatt egy elfogadható nagyságrendű bértarifa rendszer bevezetése nehézkes. Ezek a cégek képtelenek a munkát előfinanszírozni, ki vannak szolgáltatva a megrendelőiknek.
Megmaradt a hármas tagoltság: a főfoglalkozásban alkalmazottak mellett az úgynevezett bérelt munkaerő (ennek egy része vállalkozási formában) és a szürke/fekete foglalkoztatottak. 2015. év végén az építőiparban az összes foglalkoztatott 276,7 ezer fő volt. A recessziós években külföldön munkát vállalt szakembereket nagyon nehéz visszahozni a hazai építési feladatokhoz. A munkaerő hazai hatékonyabb és magasabb bérszinten való foglalkoztatása nélkül súlyos munkaerőhiány van már az ágazatban.
Javaslatok
Probléma felvetése
A Kormány 2015. évben határozatban rögzítette az építésügy átalakítását célzó programját. Ez számos területet megcéloz a tervezés, lebonyolítás, építés-kivitelezés szabályozásában, a jogosultságok, a szakmai feltételrendszerek, az építésigazgatási eljárások területén. A termék-megfelelőség, az elektronikus ügyintézés, a szakmai kamarák tevékenységének módosulása és számos egyéb piacszabályozási változás várható. Ezek összetettsége és sokasága az építési vállalkozások számára nehezen követhető, a nagyszámú mikro- és kisvállalkozás képviselői nem képesek ezek követésére és gyakorlati alkalmazására.
Javaslatok
Probléma felvetése
A nagy értékű építési-beruházási célú közbeszerzéseknél az utóbbi években megsokasodtak azok a létesítmények, melyek előkészítésére az ajánlatkérő nem szánt elegendő időt. Ennek következtében a megvalósítás szakaszában kellett azzal szembekerülni, hogy pontatlan és hiányos a műszaki tartalom, a műszaki tartalom és a fedezet között lényeges eltérések vannak, a jogviszonyok rendezetlenek, kevés az idő a kivitelezésre.
A lakosság részére végzett munkáknál a szóbeli megállapodások mentén végzett tevékenység szül rengeteg problémát. Mindezek a szakmai színvonalat és ezzel a szakma társadalmi megítélését is rontják.
Javaslatok
Probléma felvetése
A valós műszaki teljesítések elfogadását és elfogadtatását nehezíti, hogy sok esetben irányt adó, megfelelő műszaki szabványok nem, vagy magyar nyelven nem állnak rendelkezésre. A mikro- és kisvállalkozások számára különösen problémát okoz a magyar nyelvű szabványok hiánya. A hazai szabványosítás nem tartott lépést az építési tevékenység, a használt anyagok és technológiák műszaki sokszínűségével, az innovációs folyamatokkal és az uniós gyakorlattal. Minőségi, állékonysági, alkalmazhatósági problémák és viták sokasága jelentkezik az építési piacon.
A szabványosítási feladatok koordinált végrehajtásának finanszírozásából az állam gyakorlatilag kivonult.
Javaslatok
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) az építőipart érintő kérdések megvitatásában és javaslatok kidolgozásában és az elrendelt jogszabályok végrehajtásának ellenőrzésében továbbra is hangsúlyos közreműködést vállal.
A magyar építőipar az Európai Unión belül
2014. évi termelési érték
Ország |
Mrd € |
Németország |
293 |
Franciaország |
164 |
Nagy-Britannia |
157 |
Olaszország |
135 |
Spanyolország |
95 |
Hollandia |
55 |
Svédország |
54 |
Lengyelország |
47 |
Belgium |
40 |
Ausztria |
33 |
Finnország |
29 |
Dánia |
22 |
Csehország |
17 |
Portugália |
11 |
Görögország |
8 |
Románia |
9 |
Írország |
9 |
Bulgária |
6 |
Szlovákia |
6 |
Magyarország |
5 |
Luxemburg |
4 |
Litvánia |
3 |
Horvátország |
2 |
Lettország |
2 |
Észtország |
2 |
Szlovénia |
2 |
Ciprus |
0,5 |
Málta |
0,5 |
Összesen az EU-ban |
1211 |
Svájc |
52 |
Törökország |
56 |
Norvégia |
55 |
Foglalkoztatottak száma az építőiparban 2014. évben
Ország |
ezer fő |
Németország |
2447 |
Franciaország |
1791 |
Nagy-Britannia |
2100 |
Olaszország |
1484 |
Spanyolország |
994 |
Hollandia |
458 |
Svédország |
311 |
Lengyelország |
1230 |
Belgium |
276 |
Ausztria |
266 |
Finnország |
182 |
Dánia |
170 |
Csehország |
378 |
Portugália |
274 |
Románia |
389 |
Írország |
115 |
Görögország |
152 |
Bulgária |
178 |
Szlovákia |
223 |
Magyarország |
258 |
Luxemburg |
40 |
Litvánia |
99 |
Horvátország |
93 |
Lettország |
64 |
Észtország |
59 |
Szlovénia |
54 |
Ciprus |
22 |
Málta |
9 |
Összesen az EU-ban |
14 116 |
Svájc |
358 |
Törökország |
1912 |
Norvégia |
201 |
Az építőipari termelés alakulása
Az építőipar egésze 2015. évben folyó áron 2 171,7 milliárd forint összegű építési–szerelési munkát valósított meg, volumenét tekintve 3%-kal többet, mint 2014-ben.
Megnevezés |
Értéke, folyó áron Mrd Ft |
Megoszlása % |
Volumene, előző év azonos időszaka = 100,0 |
Épületek építése |
504,8 |
23,24 |
104,3 |
Egyéb építmények építése |
758,2 |
34,91 |
101,0 |
Speciális szaképítés |
908,7 |
41,85 |
104,0 |
Építőipar összesen: |
2171,7 |
100,00 |
103,0 |
Az építőipari árak alakulása
Az építőipar termelői árai 2015-ben átlagosan 2,5 %-kal voltak magasabbak, mint az előző évben.
Az építőipar termelőiár-indexei alágazatok szerint (előző év = 100,0)
Megnevezés |
2012. év |
2013. év |
2014. év |
2015. év |
Épületek építése (41) |
100,7 |
101,3 |
102,8 |
103,0 |
Egyéb építmények építése (42) |
102,2 |
102,8 |
102,1 |
101,5 |
Speciális szaképítés (43) |
102,4 |
101,7 |
101,8 |
102,9 |
Építőipar összesen (F) |
101,9 |
101,9 |
102,1 |
102,5 |
Az építőipari szerződésállomány alakulása
Időszak |
Új szerződések évkezdettől halmozottan |
Szerződésállomány a tárgyidőszak végén |
||
folyó áron (milliárd Ft) |
előző év azonos időszaka = 100,0 |
folyó áron (milliárd Ft) |
előző év azonos időszaka = 100,0 |
|
2009. |
1 694,8 |
92,6 |
743,3 |
123,5 |
2010. |
1 489,8 |
87,0 |
653,6 |
86,7 |
2011. |
1 274,7 |
83,8 |
388,0 |
58,0 |
2012. |
1 518,7 |
116,9 |
519,6 |
131,7 |
2013. |
2 007,5 |
129,6 |
879,2 |
165,1 |
2014. |
1 686,7 |
82,3 |
757,1 |
84,7 |
2015. |
1 599,0 |
92,7 |
402,0 |
52,0 |
Az ágazatban 2015. november végén 88 905 építőipari szervezetet tartottak nyilván - beleértve az egyéni vállalkozókat is – 3 ezerrel kevesebbet, mint 2014. év végén. Ezen belül a működő vállalkozások számát 82 ezerre tesszük. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamaránál regisztrált építési vállalkozások száma mintegy 58 ezer volt 2015. év végén.
Regisztrált vállalkozások számának alakulása az építőiparban
Szervezetek száma |
||||
Megnevezés |
2012. dec. 31. GFO ’11 |
2013. dec. 31. GFO ’11 |
2014. dec. 31. GFO’14 |
2015. nov. 30. GFO ’14 |
Társas vállalkozások |
58 710 |
56 837 |
54 522 |
51 346 |
Egyéni vállalkozók |
36 297 |
36 163 |
37 425 |
37 559 |
Vállalkozások összesen |
95 007 |
93 000 |
91 947 |
88 905 |
A lakásépítés helyzete
A lakásépítő cégek az elmúlt hét évben a piacuk 80%-át elveszítették.
Év |
Használatba vett lakások száma |
Előző év azonos időszaka = 100,0 |
Kiadott lakásépítési engedélyek száma |
Előző év azonos időszaka = 100,0 |
2007. |
36 159 |
106,8 |
44 276 |
98,8 |
2008. |
36 075 |
99,8 |
43 862 |
99,1 |
2009. |
31 994 |
88,7 |
28 400 |
64,7 |
2010. |
20 823 |
65,0 |
1 7353 |
61,1 |
2011. |
12 655 |
60,8 |
12 488 |
72,0 |
2012. |
10 560 |
83,4 |
10 600 |
84,9 |
2013. |
7 293 |
69,1 |
7 536 |
71,1 |
2014. |
8 358 |
114,7 |
9 633 |
127,8 |
2015. |
7 612 |
91,1 |
12 515 |
129,9 |
Az alkalmazásban állók létszámának alakulása
Év |
Munkavállalók (építőipar) (ezer fő) |
Előző év = 100,0 |
Munkavállalók (nemzetgazdaság) (ezer fő) |
Előző év = 100,0 |
Munkavállalók (versenyszféra) (ezer fő) |
Előző év = 100,0 |
2009. |
117,8 |
92,1 |
2660,7 |
96,3 |
1821,9 |
93,3 |
2010. |
118,3 |
100,4 |
2701,9 |
101,5 |
1826,7 |
100,3 |
2011. |
115,7 |
97,8 |
2691,5 |
99,6 |
1851,2 |
101,3 |
2012. |
112,5 |
97,3 |
2674,4 |
99,4 |
1817,2 |
98,2 |
2013. |
108,1 |
96,1 |
2700,2 |
101,0 |
1819,1 |
100,1 |
2014. |
110,0 |
101,7 |
2823,0 |
104,6 |
1867,2 |
102,6 |
2015. |
111,4 |
101,3 |
2894,1 |
102,5 |
1920,1 |
102,8 |
A KSH lakossági munkaerő-felvétel adatai szerint a foglalkoztattak száma az ágazatban 2015. év végén 276,7 ezer fő volt, ami a nemzetgazdaság egészében a foglalkoztatottak 6,5%-át teszi ki. (Ebből alkalmazotti státuszban lévők száma 111 ezer fő.)
Az alkalmazásban állók havi bruttó átlagkeresete 2015.
Havi bruttó átlagkereset (Ft) |
Előző év = 100,0 |
|
Építőipar |
196 810 |
106,0 |
Nemzetgazdaság |
247 784 |
104,2 |
Versenyszféra |
262 456 |
103,9 |
Források: FIEC Key figures 2015
KSH táblák (STADAT)