2019.03.25, Hétfő

Egész Budát átszelő villamosvonalak születtek

Hegedűs Gergely

2015.12.23

Egy közel 16 milliárd forintos projektnek köszönhetően a budai villamosvonalak újra egységes hálózatot alkotnak: észak-déli irányban egész Budát átszelő, átszállásmentes vonalak jöttek létre – korábbi töréspontokat megszüntetve. A környező terek és zöldfelületek is megújultak, utcabútorokat és növényeket telepítettek, a Zsigmond térből parkot építettek. Az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb budai kötöttpályás közlekedésfejlesztési beruházása zárult le szerdán.

Egy közel 16 milliárd forintos projektnek köszönhetően a budai villamosvonalak újra egységes hálózatot alkotnak: észak-déli irányban egész Budát átszelő, átszállásmentes vonalak jöttek létre – korábbi töréspontokat megszüntetve. A környező terek és zöldfelületek is megújultak, utcabútorokat és növényeket telepítettek, a Zsigmond térből parkot építettek. Az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb budai kötöttpályás közlekedésfejlesztési beruházása zárult le szerdán.

A budai fonódó villamoshálózat elkészültét a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölte az MTI-vel. Azt írták, a tervezett határidő betartásával szerdán lezárult a műszaki átadás-átvétel, így 2016. január 16-án megindulhat a fonódó villamosok forgalma.

Jelenleg pótolják a vonalak rendeltetésszerű használatát nem akadályozó hiányosságokat - például padokat és szemeteseket helyeznek ki -, valamint oktatják az új vonalakon közlekedő villamosok vezetőit.

A BKK úgy fogalmazott, hogy a villamoshálózatnak a Széll Kálmán tér felújításával összehangolt, 2014 ősze óta tartó kiépítése "az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb budai kötöttpályás közlekedésfejlesztési beruházása". 

A fejlesztés eredményeként a budai villamosvonalak "több évtized után újra egységes hálózatot alkotnak", és új, átszállásmentes kapcsolatok jönnek létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között. A megújult vonalakon vadonatúj, akadálymentes CAF-villamosok is közlekednek majd.    

A korábbi 17-es villamosvonalat egyesítették a 19-es, a 41-es és a 61-es vonalakkal, így észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jöttek létre. Óbudáról átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat épült ki a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé.

Az alábbi ábrán a pirossal jelölt területek mutatják azokat az útszakaszokat, amelyek eddig villamospálya hiányában megszakították a közlekedést, a fejlesztésnek köszönhetően viszont átszállás nélkül bejárhatóak lesznek.

A budai fonódó projekt keretében nemcsak a villamosvonalakat kötötték össze, de komplexen felújították a meglévő Frankel Leó utcai és Bécsi úti villamosvonalat is a Margit hídtól egészen a Tímár utcáig. A rekonstrukció eredményeként ezen a szakaszon korszerűsödött a vonal áramellátása, a villamospálya teljesen átépült, a Bécsi út és a Frankel Leó utca is új út- és járdaburkolatot kapott, továbbá felújították az ott húzódó közműveket.    

A villamosvonal felújítása érintette a környező tereket és zöldfelületeket is. A közúti csomópontok átalakításával az eddig kettéosztott Zsigmond térből egy új, könnyebben átjárható, nagyméretű park jött létre. Városképi elemekkel is gazdagodott a fejlesztési terület: a környéken utcabútorokat és növényeket telepítettek.

A budai fonódó villamos az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével európai uniós és hazai forrásból épült meg, összesen 15,9 milliárd forintból.

A változó villamos- és buszközlekedést a BKK külön közleményében hamarosan részletesen ismerteti.

(mti, magyarepitok.hu)

(fotók: mti)

Galéria

Aktuálisvillamoshálózat fejlesztés