Az M6-os autópálya és a bátaapáti alagút is lőttbeton technológiával készült.
Olyan különleges szerkezetek, amelyek egy alagútépítésben előfordulnak, kiemelt figyelmet követelnek meg. Magyarországon és a világban a Sika egyedülálló referenciákkal rendelkezik ezek megvalósításában. Az alagútépítés lőtt-, transzport-, és előregyártott betonjai nem nélkülözhetik a Sika termékeit.
Flexibilitási, gyorsasági és gazdasági okoknál fogva a lőttbeton fontossága folyamatosan nőtt az elmúlt évtizedekben, különösen az alagútépítésben.
A beton kiegészítő anyagok és adalékszerek új fejlesztései, a korszerű cementek és felhasználási módszerek olyan innovatív új eljárásokhoz vezetnek, amelyekkel a lőttbetont olyan nedves lőtt eljárással lehet gyártani, amely megfelel a legmagasabb minőségi és tartóssági elvárásoknak is. Ez a lehetőség világszerte nincs még kihasználva, hiszen a lőttbetont leginkább az ideiglenes beton megtámasztásként használják, amely csak alacsony minőségi követelményeknek kell, hogy megfeleljen.
A Sika az alagút építés során a vágathajtástól kezdve az elkészült útburkolat és belső héj felületkezeléseivel bezárólag a legmagasabb minőségben tudja biztosítani a megoldásokat. Így tehát elmondhatjuk, hogy a Sika az alagút építésnél az első kapavágástól az utolsó simításokig rendelkezik anyagokkal. A Sika a lőttbetonok terén a projektek során a legteljesebb nedves eljárású lőttbeton know-how-t fejlesztette ki, mely a felhasználási területek széles skáláját teszi lehetővé.
A múltban történt sok komoly baleset azt mutatja, hogy az építkezések munkakörülményei különleges figyelmet igényelnek. A porképződést csökkenteni kell és a korrozív, toxikus vegyi anyagokkal való érintkezés kockázatát minimalizálni kell. A nedves eljárás során a porterhelés sokkal alacsonyabb, mint a száraz eljárású lőttbeton esetében. Az alacsony pH-értékű nem mérgező, alkáli mentes kötésgyorsítók csökkentik az emberi és környezeti kockázatokat a kezelés, a tárolás és a használat során. A keletkező permet nem tartalmaz korrozív aerosolokat, így elkerülhető a bőr-, nyálkahártya- és szemkárosodás.
A lövési kapacitás az a fő tényező, amely befolyásolja a nedves lövési eljárás gazdaságosságát. Alkalmazástól függően akár 30 m³/órát is el lehet érni. Ahhoz, hogy minél magasabb mennyiséget érjünk el, fontos megtalálni a lőttbeton legoptimálisabb összetételét, rétegvastagságát és jól kell megválasztani a kötésgyorsító típusát és mennyiségét is.
A friss betonnak könnyen pumpálhatónak kell lennie. Speciális adalékszerek segítenek megelőzni a keverék szétosztályozódását és csökkenteni a pumpa nyomását.
A visszahullás mennyisége döntő költségtényező. Ráadásul a visszahullott anyag felrakodása, szállítása és lerakodása, valamint a visszahullásból adódó többlet anyagfelhasználás mind többletköltséget jelentenek.
A visszahullást befolyásoló paraméterek:
• rétegvastagság
• hálós vasalás
• a talaj állapota
• lövési távolság és szög
• a levegő mennyisége és nyomása
• tapadási tulajdonságok
• korai szilárdság
• száltípus
• száltartalom
• lövési folyamat
Korai szilárdság
Ez előfeltétele a fej fölötti lövésnek, különösen magas előrehaladási teljesítmény esetén, ha nagy rétegvastagságot alkalmaznak vagy a vízbehatolási pontok lövése esetén. A szilárdság fejlődés menete az első néhány percben erősen befolyásolja a porképződést és a visszahullást.
Végső szilárdság
Minél alacsonyabb a keverék víz-cement tényezője, annál kisebb a cementkő porozitása. Ennek előnyös hatása van a beton legtöbb tulajdonságára, különösen a nyomószilárdságra.
Tartósság, vízzáróság
A tartósság magas vízzáróságot is jelent. A kevesebb maradó kapilláris alapvetően lényeges a magasabb vízzárósság szempontjából és a helyesen megválasztott, alacsony víz-cement tényezővel és helyes kötésidővel érhető el.
A Sika nagy nemzetközi tapasztalattal rendelkezik az alagutak építésénél, például a svájci Gothard-alagútban a teljes technológia a Sika fővállalkozásában valósult meg. A világon egyedülálló módon itt a kitermelt kővel kellett megoldani a betonos munkákat. Ezeket a nemzetközi tapasztalatokat ültették át a hazai környezetbe.
A 2008-2009 közötti 2 évben - ez igen gyors kivitelezési időnek számít - az M6-os autópályán épülő 8 db alagútban is Sika termékek kerültek beépítésre. Az alagutak építésénél az alábbi anyagokat használták fel:
A hulladéktároló építési projekt alagútépítési munkálataiban kulcsszerepet játszott a Sika. Éveken áthúzódó projekt első részében a lejtős aknákat alakították ki, melyeken zajlik a közlekedés illetve a hulladék betárolása. A projekt előkészítése már a 2000-es évek elején zajlott, és teljes mértékben a Sika lőttbeton rendszerei kerültek alkalmazásra.
A Sika ViscoCrete SC illetve a Sigunit család termékeinek felhasználásával. A tároló kamrák és medencék szerkezeteivel szemben támasztott magas követelményszint miatt, mikroszilika - Sika Fume - alkamazására is sor került a betonösszetételekben. A jövőben várható újabb kamrák építése, a meglévők telítődésének függvényében.
További részletekért kattintson ide és töltse le a cég összefoglalóját!
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.