Szekszárdi elkerülő, új Sopron-környéki vasúti fejlesztések, bicikliút ipari parkhoz Békéscsabán – csak néhány a most jóváhagyott fejlesztések közül. Több projekt uniós támogatással valósulhat meg.
Ma reggel tette közzé Facebook-oldalán az Építési és Közlekedési Minisztérium a hírt, miszerint zöld utat kapott számos fontos közlekedési projekt. Rögtön hivatkozzák is a Magyar Közlöny érintett számát, mely tegnap jelent meg.
A tárca közleménye szerint a kormány több jelentős közlekedési és infrastrukturális fejlesztés megvalósítását támogatja, illetve a tárcavezető felhatalmazást kapott arra, hogy az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) által támogatott projektekből az érintett esetekben megkösse a támogatási megállapodásokat. Itt a közlemény jelzi, hogy a hazai kormány jóváhagyta a szükséges elemeket a tartaléklistás elemekről és amennyiben az EB is megteszi ezt, akkor megindulhat a beruházások megvalósítása.
Elsőként Szekszárdra térnek ki:
a Szekszárdot elkerülő út második és harmadik ütemének előkészítése kap kiemelt finanszírozást, amely magában foglalja a szükséges tanulmánytervek elkészítését, a környezeti hatásvizsgálatokat és a környezetvédelmi engedélyek megszerzését – erre a következő két évben nettó 201,5 millió forintot biztosítanak.
Ezután a fövárosi Gubacsi vasúti híd első szakaszáról esik szó: a megvalósításához kapcsolódó területszerzési és területelőkészítési munkálatok is támogatást kapnak, ami lehetővé teszi a területvásárlási folyamatok megindítását. Itt a Magyar Közlöny a Gubacsi híd új szerkezetéről szóló szövegezést használ a teljes projektre vonatkozóan – ez arra utalhat, hogy új híd építését készítik elő. A projektjavaslat megfogalmazása itt egészen pontosan így szól:
„A Gubacsi vasúti híd és a kapcsolódó létesítményének átépítésére irányuló fejlesztés legfőbb célja a Csepeli Szabadkikötő megbízható, biztonságos és fenntartható vasúti kiszolgálása, a Gubacsi vasúti híd és a Csepeli Szabadkikötő vasúti kapcsolatának fejlesztésével. Az új hídszerkezet magasabb sebességű közlekedést és emelt tengelyterhelést tesz lehetővé.”
A területszerzéssel és tervezéssel kapcsolatos feladatokra jövőre 2 milliárd forintot, a következő három évben pedig további mintegy 600 millió forintot különít el az állami költségvetés, illetve az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásából összesen nettó 25,137 milliárd forintra számítanak (a projekt a CEF tartaléklistáján szerepel), hazai összforrás-igényre pedig mintegy nettó 12,421 milliárd forint értékben.
A Modern Városok Program keretében Békéscsabán több beruházás is többletforráshoz jut. Mint írják,
A CEF forrásait emellett a soproni vasútállomás kapacitásbővítését és korszerűsítését célzó projektekre is szánnák. Mint a kormányhatározat fogalmaz, a Győr–Sopron vasúti vonal Harka és Sopron között a jelenlegi egyvágányú kialakítása kritikus szűk keresztmetszetet jelent, aminek a feloldása szükséges.
Ezt célozza a Győr–Sopron vonal fejlesztésének első lépéseként tervezett Sopron–Harka vonalszakasz két ütemben megvalósuló fejlesztése: I. ütemben Sopron állomás fejlesztése, az állomási kapacitás biztosítása a jövőbeni forgalmi igények hatékony kezelése, a TEN-T átjárhatósági hiányosságok felszámolása érdekében. Itt 11,791 milliárd uniós CEF-forrással számolnak és 2,08 milliárd forintnyi nettó hazai bekerülési költséggel.
Jelzik: az építési és közlekedési miniszter felhatalmazást kapott arra, hogy az Európai Bizottsággal megkösse a támogatási megállapodásokat, és lebonyolítsa a projektekhez szükséges szerződéskötéseket. Kifejtik: a kormány ezen döntéseivel minden akadály elhárított az elől, hogy a CEF forrásból finanszírozott projektek megvalósuljanak. Amennyiben az Európai Bizottság dönt a tartaléklistán szereplő projektek megvalósításáról, akkor a kormány készen áll a beruházások megvalósítására és a szükséges hazai intézkedések haladéktalan megtételére.
Több mint 70 kórház és 20 mentőállomás energetikai korszerűsítése valósulhat meg uniós támogatással.
Többek közt a várható állami beruházásokról, a vállalati finanszírozási lehetőségek és a regionális piacra lépésről is szó lesz az INFOTÉR CONTECH 2025 Konferencián.