2025.10.15, Szerda
Zöld lámpa a Gubacsi híd projektjénél, Sopronban pályaudvar-fejlesztés jöhet – számos más beruházással együtt
Főkép: a Gubacsi híd (MTI/Máthé Zoltán)

Zöld lámpa a Gubacsi híd projektjénél, Sopronban pályaudvar-fejlesztés jöhet – számos más beruházással együtt

magyarepitok.hu, ÉKM/Facebook

2025.10.15. 10:31 - Szabó Ákos

Szekszárdi elkerülő, új Sopron-környéki vasúti fejlesztések, bicikliút ipari parkhoz Békéscsabán – csak néhány a most jóváhagyott fejlesztések közül. Több projekt uniós támogatással valósulhat meg.

Hirdetés

Ma reggel tette közzé Facebook-oldalán az Építési és Közlekedési Minisztérium a hírt, miszerint zöld utat kapott számos fontos közlekedési projekt. Rögtön hivatkozzák is a Magyar Közlöny érintett számát, mely tegnap jelent meg.

A tárca közleménye szerint a kormány több jelentős közlekedési és infrastrukturális fejlesztés megvalósítását támogatja, illetve a tárcavezető felhatalmazást kapott arra, hogy az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) által támogatott projektekből az érintett esetekben megkösse a támogatási megállapodásokat. Itt a közlemény jelzi, hogy a hazai kormány jóváhagyta a szükséges elemeket a tartaléklistás elemekről és amennyiben az EB is megteszi ezt, akkor megindulhat a beruházások megvalósítása.

Elsőként Szekszárdra térnek ki:

a Szekszárdot elkerülő út második és harmadik ütemének előkészítése kap kiemelt finanszírozást, amely magában foglalja a szükséges tanulmánytervek elkészítését, a környezeti hatásvizsgálatokat és a környezetvédelmi engedélyek megszerzését – erre a következő két évben nettó 201,5 millió forintot biztosítanak.

 

Forrás: teol.hu

 

Új Gubacsi hídra utal a megfogalmazás, hatalmas vasúti fejlesztések jöhetnek a csepeli kikőtőnél

Ezután a fövárosi Gubacsi vasúti híd első szakaszáról esik szó: a megvalósításához kapcsolódó területszerzési és területelőkészítési munkálatok is támogatást kapnak, ami lehetővé teszi a területvásárlási folyamatok megindítását. Itt a Magyar Közlöny a Gubacsi híd új szerkezetéről szóló szövegezést használ a teljes projektre vonatkozóan – ez arra utalhat, hogy új híd építését készítik elő. A projektjavaslat megfogalmazása itt egészen pontosan így szól:

„A Gubacsi vasúti híd és a kapcsolódó létesítményének átépítésére irányuló fejlesztés legfőbb célja a Csepeli Szabadkikötő megbízható, biztonságos és fenntartható vasúti kiszolgálása, a Gubacsi vasúti híd és a Csepeli Szabadkikötő vasúti kapcsolatának fejlesztésével. Az új hídszerkezet magasabb sebességű közlekedést és emelt tengelyterhelést tesz lehetővé.”

 

Illusztráció (Nagy Mihály/magyarepitok.hu)

A területszerzéssel és tervezéssel kapcsolatos feladatokra jövőre 2 milliárd forintot, a következő három évben pedig további mintegy 600 millió forintot különít el az állami költségvetés, illetve az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF)  forrásából összesen nettó 25,137 milliárd forintra számítanak (a projekt a CEF tartaléklistáján szerepel), hazai összforrás-igényre pedig mintegy nettó 12,421 milliárd forint értékben.

 

Békéscsaba: geotermikus energia, útépítés, ipari infrastruktúra

 

Illusztráció: Energiaügyi Minisztérium

A Modern Városok Program keretében Békéscsabán több beruházás is többletforráshoz jut. Mint írják,

  • ezek között szerepel egy geotermikus energiahasznosító rendszer fejlesztése, amely több létesítmény fűtését biztosítja majd,
  • valamint az Építők útja második ütemének fejlesztése, amely javítja a Lencsési lakótelep közlekedési elérhetőségét.
  • Emellett az iparterületek infrastruktúrájának fejlesztése is támogatást kap, amelynek célja a biztonságos kerékpáros közlekedés megteremtése az állami és északi iparterület között.

 

Sopronban vasútállomás és vasúthálózat-fejlesztésre szánnák az uniós pénzt

 

Fotó: GYSEV

A CEF forrásait emellett a soproni vasútállomás kapacitásbővítését és korszerűsítését célzó projektekre is szánnák. Mint a kormányhatározat fogalmaz, a Győr–Sopron vasúti vonal Harka és Sopron között a jelenlegi egyvágányú kialakítása kritikus szűk keresztmetszetet jelent, aminek a feloldása szükséges.

Ezt célozza a Győr–Sopron vonal fejlesztésének első lépéseként tervezett Sopron–Harka vonalszakasz két ütemben megvalósuló fejlesztése: I. ütemben Sopron állomás fejlesztése, az állomási kapacitás biztosítása a jövőbeni forgalmi igények hatékony kezelése, a TEN-T átjárhatósági hiányosságok felszámolása érdekében. Itt 11,791 milliárd uniós CEF-forrással számolnak és 2,08 milliárd forintnyi nettó hazai bekerülési költséggel.

Jelzik: az építési és közlekedési miniszter felhatalmazást kapott arra, hogy az Európai Bizottsággal megkösse a támogatási megállapodásokat, és lebonyolítsa a projektekhez szükséges szerződéskötéseket. Kifejtik: a kormány ezen döntéseivel minden akadály elhárított az elől, hogy a CEF forrásból finanszírozott projektek megvalósuljanak. Amennyiben az Európai Bizottság dönt a tartaléklistán szereplő projektek megvalósításáról, akkor a kormány készen áll a beruházások megvalósítására és a szükséges hazai intézkedések haladéktalan megtételére.

 

Iparági hírekGubacsi hídEurópai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF)Csepel SzabadkikötőCsepelelkerülő útBékéscsabaSopronvasútfejlesztésSzekszárdgeotermikus energia

Hírlevél

Hirdetés