A BFK projektjének köszönhetően a BKK és a Volánbusz buszai integrált tömegközlekedési csomópontból indulhatnak majd, P+R parkolók is épülnek.
Már korábban beszámoltunk a Kelenföldi vasútállomáson jelentős fejlesztések végrehajtására készül a Budapest Fejlesztési Központ (BFK). Az állami szervezet a témában konzultációt is indított, melyben jelenleg is várják (még július 21-ig) az érintettek hozzájárulását a tervezéshez azzal, hogy egy online kérdőívben mondhatják el véleményüket a projektről.
Ahogyan Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója a Facebookon megfogalmazta arról várnak válaszokat, hogy „a Kelenföld vasútállomást, az Etele teret és az őrmezői oldalt használó utazók, az ide érkező Volán-járatok utasai, illetve a környék lakossága körében arról, milyen igényeket, elvárásokat támasztanak a fejlesztéssel kapcsolatban.”
A vezető szakember kifejtette: a legfontosabb változás a beruházás eredményeként az lenne, hogy
az elővárosi Volánbusz-járatok végállomása átkerül az Etele térről az őrmezői oldalra, így a mai ideiglenes végállomás és parkoló helyett a metró eredeti koncepcióját megvalósítva egy kulturált BKK- és Volánbusz-végállomás, emellett több P+R parkoló épülne a kelenföldi csomópont nyugati oldalán.
Mint emlékeztet, a fejlesztési elképzelés nem újkeletű, mivel eredetileg a négyes metró indulása után nem sokkal kész lett volna az őrmezői oldalon egy autóbusz-terminál. Végül a metrófejlesztés során ez az elem nem épült meg. Miután a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, a kormány és a fővárosi önkormányzat közös döntéshozó szerve azonban 2021. márciusában fejlesztés megvalósításáról döntött, így megkezdődhet a tervezés. A tervező kiválasztása jelenleg is folyamatban van, az előkészítést a kormány európai uniós támogatással finanszírozza a BFK számára.
A fejlesztés előnyei közé tartozik, hogy a Volánbusz járatai az új végállomásra egyszerűbben, rövidebb úton, gyorsabban, kevesebb üzemanyaggal juthatnak el, mivel nem kell az Egér út felé kerülniük.
Így a Volánbusz és a BKK járatai a jövőben egy közös, fedett terminálról indulhatnak, ahol a buszra zárt helyen lehet majd várni. Az utasok az új épületben a most még hiányzó szolgáltatásokat elérve várakozhatnak a buszokra.
A BFK vizsgálja a kereskedelmi funkciók, más szolgáltatások, például nyilvános illemhely létrehozatalát, továbbá az Etele téri oldalon a meglévő és felszabaduló területek hasznosítását, gyalogos és kerékpáros hálózat fejlesztését és a zöldfelületek kialakítását. Ezekről is véleményt mondhatnak most a kérdőív kitöltői.
A projekt része a kelenföldi csomópont átfogó funkcionális továbbfejlesztésének átgondolása is, beleértve a közelben tervezett Dél-budai Centrumkórház villamosos megközelíthetőségének vizsgálatát.
Mindemellett a fejlesztés részeként a tervek szerint a kelenföldi P+R-kapacitás is növekszik legalább 1500-ra csak az őrmezői oldalon, ennek érdekében egy többszintes parkolóházat tervezünk. A kerékpárosok számára új kerékpártárolók létesülhetnek, emellett taxidrosztok, K+R parkolók (ahol csak rövid időre állhat meg az autó, amíg az utasok kiszállnak) is lesznek.
A BFK jelenleg is zajló felmérésében külön kérdések foglalkoznak
A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.