A kelenföldi csomópont átfogó továbbfejlesztésének egyik első kulcseleme az új őrmezői buszvégállomás és a P+R kapacitások bővítése.
Az uniós közbeszerzési közlönyben megjelent egy olyan tervezői felhívás, amivel Dél-Buda közlekedése szintet léphet:
– derült ki Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójának hétfői Facebook posztjából.
Kelenföld vasútállomás az M4-es metró végállomásának 2014-es megnyitása óta fontos csomópontja Budapestnek. Az autóbuszok végállomása és a parkolók azonban nem mondhatók komfortosnak, a Volánbusz járatai a csomópont kedvezőtlen oldalára érkeznek még a metró előtti forgalmi rend szerint – olvasható a bejegyzésben.
Március 25-én a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsán az a megállapodás született, hogy a BFK irányításával elkezdődik a kelenföldi csomópont továbbfejlesztése.
Az elővárosi Volánbuszok végállomása átkerül az Etele térről az őrmezői oldalra. A Volán járatai ide egyszerűbben, rövidebb úton, gyorsabban, kevesebb üzemanyagot elégetve juthatnak el, nem kell az Egérút felé kerülniük.
A helyi buszok többségének már most is Őrmezőn van megállója vagy végállomása, így a Volánbusz és a BKK járatai a jövőben egy közös, fedett, terminálról indulhatnak, ahol a buszra zárt helyen lehet majd várakozni.
Az új állomáson a kelenföldi csomópontból régóta hiányzó funkciók, szolgáltatások (például nyilvános illemhely, újságos, stb.) pótlására is sor kerül.
A fejlesztés nyomán továbbá
A BFK a munka keretében nem csak a buszpályaudvar és a P+R parkoló terveztetését rendeli meg, hanem a Kelenföldi pályaudvar térségének átfogó vizsgálatáról és elemzéséről is szól a közbeszerzés.
A tervezőnek javaslatot kell majd tennie a buszvégállomás Etele téren felszabaduló területének hasznosítására, ahol cél a zöldterületek növelése.
De több, más, a térséget érintő távlati fejlesztés vizsgálatát is tartalmazza a tervezési munka:
A tervezési munka része a közelben tervezett Dél-budai Centrumkórház tömegközlekedési megközelíthetőségének javítása, a villamoshálózat ilyen célú lehetséges fejlesztésének vizsgálata, a 19-es és 49-es villamosok átvezetésével az őrmezői oldalra és onnan az új szuperkórházhoz.
Az épülettömbök elhelyezkedése kiemelt városképvédelmi jelentőséggel bír; a történeti homlokzatok megőrzik eredeti arculatukat, visszaállítva a régi színezésüket.
Monoron épül a CEVA-PHYLAXIA új gyáregysége.