2025.10.29, Szerda

Hirdetés

Megújulhat a HÉV: több mint fél évszázados szerelvényeket váltanak le alacsonypadlósokra
Fotó: MÁV

Megújulhat a HÉV: több mint fél évszázados szerelvényeket váltanak le alacsonypadlósokra

mti, magyarepitok.hu

2025.10.29. 09:40 - Szabó Ákos

Hosszú évek előkészítése után elrajtolt a HÉV-flotta megújítása. A most kiírt közbeszerzésben 54 új szerelvény érkezhet többek között a régi NDK-s gyártmányok helyére.

hirdetés

Szerdán elindult 54 darab, egyenként 600 utas szállítására képes, modern, alacsonypadlós HÉV-szerelvény beszerzése - jelentette be legfrissebb bejegyzésében a MÁV csoport hivatalos Facebook-oldalán Hegyi Zsolt vezérigazgató, hozzátéve, hogy az első 18 járműnek 2029 végéig meg kell érkeznie. Az uniós közbeszerzési kiírások között is megjelent szintén a szerdai reggel a bejelentésnek megfelelő dokumentum.

Az első 18 db új jármű fedezetéül jelentős részben a fel nem függesztett uniós források szolgálnak. Tekintettel arra, hogy ezeknek az IKOP Plusz forrásoknak az időbeli felhasználása rendkívül szigorúan szabályozott, az első 18 járműnek meg kell érkeznie és munkába is kell állnia legkésőbb 2029. december 31-ig - fejtette ki a vezérigazgató.

 

A legforgalmasabb elővonalra érkeznek először a szerelvények

"Ez azt jelenti, hogy 4 éven belül a szentendrei H5 HÉV vonalán végre kézzel foghatóvá válik az a pálya- és járműflotta-megújítási program, amiért a MÁV csoportnál régóta, sokan és nagyon sokat dolgoztak. Fontos mérföldkő ez, Magyarország legforgalmasabb vasúti szolgáltatása végre megújulhat" - tette hozzá. A Szentendre-Békásmegyer irányába haladó H5-ös vonal a legtöbb utazó által igénybe vett HÉV.

 

 

A közbeszerzési adatok szerint ezt követően a az alábbi HÉV-vonalakon tervezi majd szolgálatba állítani az újonnan beszerzett eszközeit:

  • a H6-os Közvágóhíd - Ráckeve,
  • a H7-es Boráros tér - Csepel,
  • a H8-as Örs vezér tere - Gödöllő 
  • és a H9-es Örs vezér tere – Csömör szakaszon.

 

NDK-s gyártmányokat kell leváltani

Hegyi Zoltán felidézte, hogy a magyar vasút járműállománya megérett a fiatalításra. Különösen igaz ez a HÉV-re, ahol gyakran 50 évnél idősebb járművek szolgálják ki az utasokat, és ezek közül a közeljövőben egyre többet kell kivonni a forgalomból. Ezeket a motorkocsikat zömében még az NDK-ban gyártották, de jócskán túlélték a berlini fal leomlását is. Bár tiszteletet ébresztő megbízhatósággal és strapabírással dolgoznak (a HÉV menetrendszerűsége 99 százalék feletti), már régen nyugdíjba küldtük volna őket, ha tehetjük - fogalmazott többek között Hegyi Zsolt.

Kötött pályaHÉVH5SzentendreszerelvényBékésmegyer

Hírlevél

hirdetés