Többek közt a Déli körvasút fejlesztése, a Nyugati és a Déli pályaudvarok közötti átmenő vasúti rendszer kialakítása és a járműpark fejlesztése is a stratégia része.
A budapesti és az agglomerációs vasútra vonatkozó, átfogó hálózatfejlesztési koncepciót jelentett be Fürjes Balázs a Portfolió által szervezett online Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia konferencián csütörtök délelőtt. A Miniszterelnökség Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára szavaiból kiderült, a több résztvevő összefogásával kidolgozott program a Budapest Vasút 2040 elnevezést kapta.
Az államtitkár elmondta, a húszéves, 2000 milliárd forintos programot döntően uniós források fedezik majd, ebből az összegből 2030-ig 1000 milliárd forint biztosított.
Fürjes Balázs előadásában a stratégia legfontosabb elemeit is megadta:
A konferencián az is kiderült, hogy átlagosan 80 százalékos utasszám növekedést irányoznak elő a budapesti elővárosi vonalakon. Ezen belül előfordul olyan vonal, ahol ötszörös növekedést várnak.
Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója előadását azzal kezdte, hogy
az agglomerációs közlekedés egy kihasználatlan piaci rés,
amelynek a fejlesztésére nagy hangsúlyt kell fektetni. Szavaiból kiderült: a kidolgozott stratégia fontos eleme továbbá a szén-dioxid kibocsátás meghatározó mértékű csökkentése, amelyet csak a környezetbarát vasúti közlekedés szerepének növelésével lehet elérni.
A BFK vezérigazgatója beszélt a pályát érintő korszerűsítésekről is. Megemlítette, hogy a korszerű motorvonatok beszerzése folyamatos, ezek több vonalon is futnak már, ugyanakkor a pályák állapota leromlott, mert a pályafelújítások nem érintették a legkritikusabb szakaszokat.
A stratégia 80%-os utasszám növekedést céloz meg a régióban, így a pályák korszerűsítése is elengedhetetlen.
A vezérigazgató további megoldandó feladatként emelte ki, hogy
a fejpályaudvarok helyett az átjárhatóságot kell erősíteni; ezt először a Déli Körvasúttal lehet létrehozni.
Ennek érdekében ott kettő helyett három vágány lesz és több új megálló, új átszállási kapcsolat is létesül. Ilyenek például a Nádorkert, Közvágóhíd, Ferencváros és Népliget megállók.
Az átmenő vasúti rendszer része továbbá a Duna alatti vasúti alagút, amelyet szintén 2040-ig, a stratégia időtartamán belül kellene megvalósítani.
Az alagút helyét még vizsgálják, a tervek szerint az 4,5 kilométer hosszon kétvágányos lenne, és óránként 24 vonat tudna áthaladni rajta.
Dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója előadása elején felhívta a figyelmet a magyar vasút 175 éves évfordulójára. Ennek jegyében az idei évben egy fenntarthatósági világkonferenciát szerveznek Budapesten.
A vasút utasszáma 1990 és 2010 között jelentősen csökkent Magyarországon, az utóbbi tíz évben azonban enyhén emelkedni kezdett. Ennek oka, hogy a kétvágányú pályák hossza elmarad az Európai Unió vagy a V4-ek átlagától. Villamosított pályahosszban is mintegy 30-40 százalékos a lemaradásunk. A pályaszakaszok mindössze 2,4 százaléka alkalmas 140 km/h-nál nagyobb sebességre, a V4-ek átlaga 5-6 százalék.
A versenyképes vasúthoz egyenszilárdságú hálózat megteremtése, pályafelújítás, az állomások felújítása és korszerű járművek szükségesek;
cél a közúti közösségi (esetleg egyéni) közlekedésnél gyorsabb, stabil eljutási idők biztosítása, emellett vonzó szolgáltatások nyújtása is.
A vezérigazgató kiemelt néhányat a MÁV Zrt. jelenleg zajló vagy rövidesen kezdődő fejlesztései közül.
2021-ben megújul a legforgalmasabb állomásnak, a Nyugati pályaudvarnak a tetőszerkezete (ezt a beruházást a Magyar Építő Zrt. kivitelezi): az új utastájékoztató ledfal, az újraaszfaltozott peronok és az akadálymentesítés idén szeptemberre készülhet el.
A Keleti pályaudvaron, mint második legforgalmasabb állomáson már voltak korábban felújítások, de 2021 tavaszán 1,6 milliárdos beruházásként indulhat meg az akadálymentesített utascentrum kiépítése, amely várhatóan az év végéig befejeződik (itt a HC Építő Kft. vállalta el a munkát) .
Az 50 megújuló állomás program 2019-ben indult, és leginkább komfortnövelő beavatkozásokat végeznek, emellett a kulturált állomási környezet kialakítása a cél. A legforgalmasabb vonalak mellé továbbá B+R és P+R parkolókat telepítenek.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.