2025.10.22, Szerda
Megújul a Kiskunfélegyháza és Szeged közötti vasútvonal
Fotók: Illusztráció, magyarepitok.hu

Megújul a Kiskunfélegyháza és Szeged közötti vasútvonal

magyarepitok.hu

2025.10.22. 12:00 - Sándor Csilla

Átfogó korszerűsítés valósulhat meg a dél-alföldi térség egyik legfontosabb vasúti tengelyén: megkezdődhet a 140. számú, Kiskunfélegyháza és Szeged-Rendező közötti vasútvonal teljes körű felújítása.

hirdetés

Megjelent az uniós közbeszerzési hirdetmények között a Kiskunfélegyháza– Szeged-Rendező vasúti vonalszakasz korszerűsítésének tervezési és kivitelezési feladatainak elvégzésére kiírt eljárás. A projekt célja, hogy a két vármegye területén húzódó, mintegy 59 kilométer hosszú szakasz a jövőben 160 kilométeres óránkénti sebességre és 225 kilonewton tengelyterhelésre alkalmas, modern vasúti pályával szolgálja az utasforgalmat és az áruszállítást. A beruházás a vonal teljes átépítését, valamint a hozzá kapcsolódó tervezési és kivitelezési feladatok elvégzését foglalja magában.

 

Fotó: Illusztráció / magyarepitok.hu / Dernovics Tamás

Két vágányon haladhat a forgalom

A fejlesztés a szűk keresztmetszetek megszüntetésével és a pálya geometriai viszonyainak optimalizálásával a térség vasúti közlekedésének versenyképességét növelné. A korszerűsítés eredményeként csökken a vonatkeresztek száma, javul a menetrend pontossága, és kiszámíthatóbbá válik az utazás, illetve a teherforgalom lebonyolítása.
A beruházás során helyenként kétvágányú szakaszok épülnek, ami jelentősen növeli a hálózat áteresztőképességét. A pályaépítés mellett a teljes villamos felsővezetéki és energiaellátási rendszer is megújul.

 

Fotó: Illusztráció / magyarepitok.hu / Erdei Mihály

Modernizálják az állomásokat

A vonal mentén fekvő állomások teljes körű rekonstrukción esnek át, így Kiskunfélegyháza, Petőfiszállás, Csengele, Kistelek, Balástya, Szatymaz, Kiskundorozsma és Szeged-Kecskés is új, korszerű utasforgalmi létesítményeket kap. Az állomásokon egységesen a sínkorona fölé 55 centiméterrel emelkedő, akadálymentes peronok létesülnek, amelyekhez liftekkel és aluljárókkal biztosítják a kényelmes megközelítést. A korszerű térvilágítás, az új perontetők és az intelligens utastájékoztató rendszerek a XXI. századi szolgáltatási szintet képviselik. Az állomások környezetében P+R és B+R parkolók épülnek, így a vasúti közlekedés a közúti és kerékpáros forgalommal is integrált módon kapcsolódik össze.

Új híd is épül

A műtárgyak tekintetében egy új, különszintű közúti és vasúti keresztezést biztosító híd is megépül, míg a meglévő műtárgyakat, átjárókat felülvizsgálat után felújítják. A közlekedésbiztonság érdekében harminckettő közúti átjáró kap fény- és félsorompós biztosítást, három meglévő átjárót pedig megszüntetnek. A nyíltvonali és állomási víztelenítés rendszere korszerűsödik, a vasúti pálya mellett zajvédő falak is épülnek, összesen mintegy 1,2 kilométer hosszan. A munkák részeként mintegy száznyolcvan épület bontása, felújítása vagy újjáépítése is szükségessé válik.

Fotó: Illusztráció / magyarepitok.hu / Dernovics Tamás

Ciklikusan dolgozhat majd a kivitelező

A biztosítóberendezési rendszer modernizálása során villamos állítású váltók és új távközlési hálózatok épülnek, amelyekhez korszerű vagyonvédelmi és tűzjelző rendszerek is társulnak. Az utastájékoztatás és a vonatbefolyásolás rendszerei a jelenlegi szabványoknak megfelelően kerülnek kialakításra. Az ajánlattevőknek be kell tartaniuk a projektspecifikus vágányzári feltételeket, amely alapján 5 nap építési ciklust követően 2 napra szükséges biztosítani a teherforgalom számára az átmenő forgalmat a teljes szakaszon.
A 140-es vonal fejlesztése nem csupán a vasúti infrastruktúra megújítását jelenti, hanem stratégiai jelentőségű előrelépést a dél-alföldi régió gazdasági és közlekedési integrációjában. A modernizált vasúti pálya lehetővé teszi a menetidők csökkentését, a vonatok megbízhatóbb közlekedését és a szolgáltatások minőségének javulását, ami mind az utasok, mind a fuvarozók számára érezhető előnyökkel jár.
Az ajánlattételi határidő december 11..

Galéria

Kötött pályavasútfejlesztés140-es vasútvonalközbeszerzésKiskunfélegyháza-Szeged vasútvonal

Hírlevél

hirdetés