A programban öt szakmát érintően tértek át az online oktatásra, amely során a diákok videokonferencián és gyakorlati feladatok útján sajátíthatják el az ismereteket.
Naderi Zsuzsa, a KÉSZ Csoport szakképzési szakértője elmondta: a összesen 100 fő vesz részt a duális szakképzés keretében futó KÉSZ-es programban, akik hat szakmában és három városban – Budapesten, Szegeden és Kecskeméten – folytatják tanulmányaikat. Külön büszkeséget jelent a szakképzés tekintetében, hogy kivételesen alacsony a lemorzsolódás: a képzés kezdete óta mindössze egy fő került ki a kiinduló létszámból.
A járványügyi helyzetre való tekintettel a KÉSZ Csoport számos intézkedést vezetett be a szakképzés átalakítására.
A tanműhely digitális átállása 2 hét alatt valósult meg. Az átállás fokozta a cégcsoporton belüli együttműködést, és a szakképzési csapat építésére is pozitív hatással volt.
Az oktatók számára – azoknak is, akiknek eddig kevésbé volt otthonos a digitális térben való mozgás – sikerült kiaknázni a táv- és digitális oktatásban rejlő lehetőségeket, és az online világ nyújtotta alternatívákat az előnyükre fordítani.
Húsz végzős tanuló részére teremtették meg a tanműhelyi oktatás biztosítását, hozzásegítve őket ahhoz, hogy a végzést követően azonnal munkába tudjanak állni – ezzel a lehetőséggel 15 személy élt. Mindez a szükséges egészségügyi intézkedések betartása mellett – maszk használata, kellő távolságtartás, kézmosás-fertőtlenítés – valósul meg.
Összesen 73 főnek digitális módon szervezik meg a gyakorlati képzést, melyhez külön módszertant alakítottak ki.
A Google Osztályterem segítségével tanulócsoportokat hoztak létre, így a Szia KÉSZ! Digitális Tanműhelyben 5 szakmában és 10 tanulócsoportban tanulnak a diákok.
Digitális munkarendben oktatják a hegesztő, az épület- és szerkezetlakatos, a mechatronikus karbantartó, a villanyszerelő és gépi forgácsoló szakmákat. Minden oktató gyakorlatonként minimum egy alkalommal videokonferencián lép kapcsolatba a diákokkal – ezek során a tanulók gyakorlati feladatokat kapnak. Ezek a feladatok elsősorban olyan szakmai alapozó ismereteket érintenek, mint a műszaki rajz és rajzolvasás, műszaki mérések vagy villamossági alapok, tehát olyan területek, melyek tekintetében szakmai tudás-, illetve kompetenciahiányok mutatkoztak.
Az oktatók szorosan együttműködnek az iskolákkal, és tájékoztatják őket a tanulók haladásáról.
A KÉSZ a szakoktatóinak informatikai és módszertani támogatást nyújtott, illetve a tananyagbankban található tartalmak átdolgozásában és a feldolgozás során a megfelelő módszertan illesztésében is segített.
zen kívül összekapcsolták a különböző városokban hasonló szakmákat oktató kollégákat, így nagyot léptek előre a szakmai együttműködések terén is – tette hozzá Naderi Zsuzsa.
Összesen 12 fő számára – az iskola kérésére – az iskola gondoskodik a digitális munkarendben történő oktatásról.
A KÉSZ Csoport számára az is világossá vált, hogy a kialakult digitális oktatás hogyan építhető be a jövő gyakorlati képzésébe. Ezek között szerepel többek közt:
A duális szakképzés digitális átállás előnyei között említhető a digitális képességek és a tanítási módszertani eszköztár bővülése, valamint a szakmai elméleti ismeretek oktatásának tartalmi és módszertani ismereteinek fejlődése, melyre a jövőben is építeni fognak.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.