Nagy erőkkel zajlanak a bontási és építési munkálatok a V-Híd Zrt. kivitelezésében megvalósuló vasútfejlesztési projektben.
A Békéscsaba–Lőkösháza vasútvonal szakasz fejlesztéséről több alkalommal beszámoltunk. Videókat készítettünk Lőkösháza és az országhatár közötti bal vágány bontásáról, majd az új bal vágány építéséről is.
A vasúti pálya és biztosítóberendezés korszerűsítését a BL 2020 Konzorcium (vezető: STRABAG Rail Kft., tag: V-Híd Zrt.), míg az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítését a Thales Austria GmbH végzi. A vasúti pálya és biztosítóberendezés projekthez, valamint az ETCS L2 beruházáshoz kapcsolódó, tanúsítási folyamatok elvégzéséhez szükséges NoBo, DeBo megfelelőségértékelést és az ETCS L2 projekt kapcsán az AsBo független kockázatértékelést a RailCert Hungary Kft. látja el. A műszaki ellenőri feladatok elvégzése a BÉKÉS VASÚTI MÉRNÖK Konzorcium (vezető: UTIBER Kft., tag: FER-MAN Mérnöki Tanácsadó Kft.) segítségével valósul meg. A biztosítóberendezések telepítése és a felsővezeték-hálózat korszerűsítése a teljes vonalszakaszon a STRABAG Rail Kft. feladata. A kitérőket a VAMAV Kft. szállítja.
A V-Híd Zrt.
A munkálatok előrehaladásáról Petrásovits Gáborral, a V-Híd Zrt. projektvezetőjével beszélgettünk.
„2022 végén megtörtént Lőkösháza állomás új bal oldalának forgalomba helyezése. Amint pedig az időjárási körülmények lehetővé tették, idén megkezdtük az állomási jobb oldal bontását valamint ezzel párhuzamosan az új VI-os számú vágány építését, amelynek forgalomba helyezését április végére tervezzük.”
A munkálatokkal párhuzamosan bontják jelenleg az állomás régi vágány- és felsővezeték hálózatát. Az állomási bal oldal ideiglenes biztosítóberendezéssel üzemel, vonat- és utasforgalom fenntartása mellett. A vágánybontások mellett épületbontásokat, -felújításokat is végeznek. Jelenleg Lőkösháza állomás épületeinek és Szabadkígyós állomás felvételi épületének felújítása zajlik.
„Lőkösházán az elbontott épületek egy részének helyén egy három peronból álló aluljárót alakítunk ki, melynek jelenleg a munkatér körülhatárolását végezzük szádfalas technológiával. A munkálatok körülbelül 1 hónapot vesznek igénybe. A lehatárolni kívánt terület nem egyszerűen téglalap alaprajzú, hanem a lépcsőkarok leendő helyén számos irányváltás található, ami a meglévő kábel / közmű nyomvonalak keresztezése és a párhuzamos munkavégzések miatt szintén nem könnyíti meg a feladatot.” – ismertette a projektvezető.
A vágánybontások folyamatosan zajlanak. A hátralévő új vágány- és felsővezeték hálózat kiépítésének tervezett befejezési dátuma 2023 decembere. A biztosítóberendezés próbaüzeme és Lőkösháza állomás végleges befejezése 2024 tavaszán várható.
A munka során felmerülő nehézségekkel kapcsolatban Petrásovits Gábor elmonda:
„Magasépítési szempontból további nehézséget jelent, hogy Lőkösháza állomás felvételi épületének átépítésekor szembesültünk vele, hogy az épület alatt -az előzetes információkkal ellentétben- nem teljesen, csupán részlegesen eltömedékelt pince található, ami új megoldandó feladatot jelent számunkra.”
Az állomás átépítése kapcsán hozzátette:
„Munkavégzésünk alatt a vasútüzem folyamatos, biztonságos fenntartása érdekében nem csak az utas- és vasúti forgalmat, de a biztosítóberendezési- és távközlési berendezéseket is folyamatosan fenntartani / üzemeltetni szükséges. A munkaterület szűkössége miatt ezért rendkívül körültekintően kell eljárnunk az ideiglenes, kiváltó kábelek sértetlenségének megőrzése érdekében, ami a vasúti pályabontás, új vágányhálózat-, felsővezeték-, aluljáró- és számos további szakág együttes építési munkálatai közben szintén nem egyszerű feladat.”
A V-Híd Zrt. új, FUM 100 felsővezeték-átépítő gépe is hamarosan megkezdi a munkát a projekten, tervezetten a Békéscsaba−Szabadkígyós szakasz bal vágány felsővezetékének építésével. A vágányt előreláthatóan májustól forgalomba helyezik és megkezdődik a meglévő jobb vágány és felsővezeték bontása. 2023 végére a fenti szakasz jobb vágányának építése is várhatóan befejeződik.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.