Elindult a munka a Miskolc–Nyékládháza–Emőd–Mezőkeresztes-Mezőnyárád szakaszon.
Szeptemberben megkezdődött a Miskolc és Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomás közötti vasúti pálya felújítása, a mintegy 27 kilométernyi teljes szakaszon két ütemben, éjjel-nappal dolgoznak a szakemberek és a munkagépek, berendezések – írja honlapján a MÁV.
Hajnaltól éjszakáig egy sínpáron biztosítják folyamatosan a vonatok haladását, miközben a másikon ütemezés szerint zajlik a kivitelezés, éjjelenként pedig mindkét vágányon folyik a munkavégzés, hogy december 4-ig határidőre elkészüljön a pályarekonstrukció.
Hangsúlyozzák: noha ez a beruházás még teljes egészében a MÁV saját forrásaiból valósul meg, tartalmi értelemben már része az Építési és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett 5 pontos akcióterv infrastruktúra-felújítási fejezetének. A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel 20 km hosszon megszűnik a sebességkorlátozás és akár 5 perccel javulhat a menetidő is. A kivitelezés teljes költsége a MÁV saját forrásából mintegy 18 milliárd forint - derül még ki a tájékoztatóból.
Az első fázisban, október 18-ig Miskolc-Rendező pályaudvar és Nyékládháza, valamint Nyékládháza és Emőd között újítják fel a bal vágányt a MÁV leányvállalata, a MÁV FKG Kft. fővállalkozásával. A start óta eltelt időben a Nyékládháza és Miskolc közötti szakaszra tervezett munkálatok jelentős hányadával pedig már végeztek.
Műszakonként mintegy 200-250 szakember közreműködésével, számos nagy munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával végzik a kivitelezést. Ebben része volt a 210 tonnás – Európában is ritkaságnak számító – korszerű SMD felépítménycserélő óriás gépláncnak, amellyel 9 nap alatt cserélte a kivitelező az ún. felépítményt, azaz a síneket és a vasbetonaljakat – derül ki a közleményből.
A nagygépes ágyazatrostálás is elkészült: 9,5 kilométeren közel 37 ezer tonna zúzottkövet rostáltunk, illetve cseréltünk egy speciális vasúti munkagéppel. Földmunkás ágyazatcserére is szükség volt mintegy 500 méteren, ezenkívül elkészült két híd szigetelési munkái is. A sín- és ágyazatcseréket követően folyamatosan halad a vágányok szabályozása, ágyazatpótlás és az útátjárók átépítése is.
A Nyékládháza és Emőd közötti részen szinten ütemterv szerint haladnak a munkálatokkal. Itt 5,5 kilométeren 21 ezer tonnányi zúzottkövet mozgatnak meg az átrostálás és a cserélés érdekében. Három híd szigetelését befejezték, a negyedik híd szigetelése még folyamatban van, és a mintegy 9000 betonalj kétharmadát cserélték ki. Hátra van még 95 darab 120 méter hosszú sínszál cseréje, valamint az útátjárók átépítése, a padkarendezés és az árkok kialakítása.
A menetrendváltozással kapcsolatos információkról a MÁV honlapján tájékozódhatnak az érdeklődők.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.