2025.05.27, Kedd
Katonai funkcióval bővülhet Veszprém vasútállomása
Illusztráció

Katonai funkcióval bővülhet Veszprém vasútállomása

TED, MÁV

2025.05.26. 08:00 - Kolinek Nóra

A projekt része annak a tucatnyi dunántúli helyszínt érintő programnak, amely a vasúti infrastruktúrát egyszerre teszi alkalmassá polgári és katonai használatra.

Hirdetés

Május közepén jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben a MÁV Pályaműködtetési Zrt. ajánlati felhívása Veszprém állomás teljes átépítésének tervezésére.

A feltételes kiírás − a MÁV honlapján elérhető információk szerint − a „Nyugat-magyarországi TEN-T vasútállomások alkalmassá tétele polgári és katonai kettős felhasználásra” című projekt részeként jelent meg.

A projekt CEF és hazai forrásból 12 dunántúli helyszín polgári és katonai kettős felhasználásra történő átalakítását célozza. A CEF forrás kiegészítéseként, hazai finanszírozásból valósulnak meg az utasforgalmi fejlesztések, valamint Murakeresztúr állomás előkészítési munkái.

A fejlesztések polgári célokat is szolgálnak

A 12 dunántúli helyszínen olyan infrastruktúra kivitelezésének előkészítése valósul meg polgári célokat is szolgál: a rakodóterületek közforgalmú rakodásra meg lesznek hirdetve.

A vasúti infrastruktúra ezen felül a személyszállítás terén előírt uniós feltételeknek is meg fog felelni: akadálymentességet szolgáló peronmagasság, korszerű vizuális és hangos utastájékoztatás létesül, szükség szerint megújulnak az állomási előterek, P+R és B+R parkolókat alakítanak ki, és gondoskodnak a zajvédelemről is.

A projekt eredményeként megvalósíthatósági tanulmány, környezetvédelmi hatástanulmányok, engedélyezési tervek, kiviteli tervek, kivitelezési tenderdokumentációk készülnek el a szükséges engedélyekkel és tanúsításokkal.

A kiválasztott helyszínek:

  • ­az 1. sz. Budapest–Hegyeshalom–országhatár vasútvonalon Almásfüzitő, Komárom, Nagyszentjános, Hegyeshalom
  • a 20. sz Székesfehérvár–Szombathely vasútvonalon Várpalota, Hajmáskér, Veszprém és Boba
  • a 30. sz. Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa–Murakeresztúr vasútvonalon Murakeresztúr
  • a 40. sz Budapest–Pusztaszabolcs – Pécs vasútvonalon Sárbogárd, Dombóvár
  • a 41. sz. Dombóvár–Gyékényes vasútvonalon Kiskorpád.
Forrás: MÁV

Rakodóterület épülhet, és útátjárókat is terveznek

A Veszprém állomási tervezés főbb műszaki paraméterei:

  • 34 vágányhálózati kitérő cseréje, melyek mindegyikét a biztosítóberendezésbe kell kötni,
  • 9.000 vfm vágány építése,
  • 8.250 m felsővezeték-hálózat építése,
  • 15.000 m2 burkolt rakterület és
  • 4 útátjáró tervezése.

A rendelkezésre álló megvalósíthatósági tanulmány alapján környezetvédelmi hatástanulmány és kapcsolódó engedélyezési tervek elkészítése és engedélyeztetésre történő benyújtása, tervek tanúsítása, továbbá opciós feladatként a kiviteli tervek elkészítése és a kivitelezés tárgyában indítandó közbeszerzési eljárás tenderdokumentációjának összeállítása is a feladat része.

Az ajánlatok beérkezésének határideje: 2025. június 19.

Kötött pályaMÁVVeszprémEurópai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF)vasútfejlesztésvasútfelújítás

Hírlevél

Hirdetés