2025.06.21, Szombat
Küszöbön a forradalmi nagysebességű vasútvonal indulása – Sikeresen zárultak a tesztek a Koralmbahnon
Jauntalbrücke vasúti híd Fotók: ÖBB

Küszöbön a forradalmi nagysebességű vasútvonal indulása – Sikeresen zárultak a tesztek a Koralmbahnon

ÖBB

2025.06.21. 07:15 - Kolinek Nóra

Európa egyik legnagyobb vasútfejlesztése a célegyenesbe ért: lezárultak a nagysebességű próbák, a vonal decembertől radikálisan átalakítja a régió közlekedését.

Hirdetés

Az elmúlt hetekben alapos, minden részletre kiterjedő tesztsorozat zajlott az új nagysebességű vasútvonalon Graz és Klagenfurt között – olvasható az ÖBB honlapján. Az osztrák állami vasúttársaság közlése szerint ezzel sikeresen lezárult a tesztfázis a Koralm vasútvonalon.

A szakemberek különböző mozdonyokkal, speciális mérőkocsikkal és Railjetekkel tesztelték a vonalat 250 km/h sebességgel, és fontos információkat gyűjtöttek. Az újonnan kiépített vonal lehetővé teszi, hogy a jövőben alig 45 perces utazási idő alatt lehessen megtenni a Graz−Klagenfurt távolságot.

Legutóbb április végén jelentkeztünk osztrák vasúti hírekkel, amikor bemutattuk Ausztria egyik legnagyobb vasútvillamosítási projektjének előrehaladását. A Stájer Nyugati Vasútvonalat decembertől összekötik a Koralmbahnnal, így jelentősen javul a térség elérhetősége.

Koralm-alagút
Fotó: ÖBB

Precíz technika és aprólékos tervezés

A tesztek befejezésével véget érnek a napi vágányzárak Karintiában és Stájerországban. A kiterjedt tesztek mögött egy magasan képzett szakembercsapat állt. Köztük voltak az ÖBB távközlési, biztosítóberendezési, valamint pályaműködtetési szakértői. Munkájukat az üzemirányítási központ, a menetrend-tervezés szakemberei, tapasztalt oktató mozdonyvezetők, valamint a folyamatok tervezésében és az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerben (ETCS) részt vevő külső partnerek segítették − tájékoztattak.

A tesztelésben résztvevő különböző járművek rendkívül érzékeny érzékelőkkel voltak felszerelve, így pontosan rögzítették, illetve mérték a rázkódásokat, az energiaellátást és a jelek erősségét. Először a felépítményt – azaz a vágányokat – tesztelték 160 km/h-s sebességgel. Ezt követően folyamatosan növekvő sebességgel tesztelték a felsővezetéket, a GSM-R és az ETCS rendszert. Az összes rendszert fokozatosan tesztelték, és a 250 km/h-s engedélyezéshez még 10%-kal meghaladták a Railjet maximális sebességét, amely normál üzemmódban 230 km/h-val halad.

Ezzel biztosított, hogy a grazi és klagenfurti főpályaudvarok között minden esetben 45 perc alatt lehet közlekedni. Eddig a vasúti utazási idő közel 3 óra volt. Autóval az utazási idő körülbelül 90 perc.

Dráva-híd
Fotó: ÖBB

A következő lépések

Az új vonalra vonatkozó végleges hatósági engedélyezési eljárás még folyamatban van, a teherforgalom várhatóan októbertől kezdődhet meg. Az új integrált személyszállítási menetrend nyáron készül el, és szeptemberben teszik közzé, várhatóan december közepén indulhat meg a személyforgalom a vonalon.

Augusztustól átfogó képzések következnek az ÖBB mozdonyvezetői és technikusai számára, akik a jövőben a pálya üzemeltetéséért és karbantartásáért lesznek felelősek. Ezenkívül a következő hónapokban, az üzembe helyezésig, további fontos biztonsági gyakorlatok kerülnek megrendezésre a két tartomány rendőrségével és tűzoltóságával karöltve.

 

Koralmbahn

A 130 kilométer hosszú vasútvonal Stájerország és Karintia szövetségi tartományok fővárosait köti össze. Európa egyik legfontosabb infrastrukturális beruházása, a transzeurópai közlekedési törzshálózat része (Balti-Adriai folyosó) A vonal 50 kilométer hosszan alagútban halad, több mint 100 híddal és 23 modern vasútállomással és megállóval épül meg. Központi eleme, a Koralm-alagút, mely 33 kilométeres hosszával a világ hatodik leghosszabb vasúti alagútja.

A vasútvonal építése 1998-ban kezdődött. Az első szakaszok üzembe helyezése 2007-ben történt. A Koralm-alagút építése 2008-ban vette kezdetét. 2020-ban történt meg az alagút végleges áttörése. 2023-ban a vonal karintiai szakaszát üzembe helyezték. (ÖBB)

Kötött pályaÖBBAusztriavasútfejlesztés

Hírlevél

Hirdetés