Az első szakaszt várhatóan már nyáron üzembe helyezik a Stájer Nyugati Vasútvonalon.
2021 óta zajlik a Steirische Westbahn (Stájer Nyugati Vasútvonal) korszerűsítése. A tervek szerint 2033-ra teljesen villamosítják és modernizálják a Graz–Köflach, valamint a Lieboch–Wies-Eibiswald közötti szakaszokat.
Ausztria egyik legnagyobb villamosítási projektjéről van szó: 2021 óta összesen 91 kilométernyi vasútvonalat korszerűsítenek a stájer nyugati vasút mentén. Az ÖBB teljes hálózatának körülbelül 75 százaléka már most is villamosított
– olvasható az osztrák állami vasúttársaság közleményében.
A villamosítás egy átfogó projekt része, melyben: 16 vasútállomást korszerűsítettek vagy korszerűsítenek, bővítik a P+R parkolókat, megújítottak egy alagutat, egy másikat átalakítanak, és több vasúti átjárót megszüntetnek vagy biztonságosabbá tesznek. Az aktuális keretterv alapján összesen mintegy 543 millió eurós beruházás valósul meg.
Számos fontos munkafázis már megvalósult. Ide tartozik például a Wettmannstätten és Wies-Eibiswald közötti megállók és állomások korszerűsítése.
Emellett már ezen a nyáron üzembe helyezik a Wettmannstätten és Wies/Eibiswald közötti első villamosított szakaszt. Így még az idén megindulhat a villamosított vonatközlekedés a Graz – Hengsberg – Wettmannstätten – Wies/Eibiswald közötti S6-os korridoron.
A választott időpont sem véletlen: az év végén ugyanis üzembe lép a Koralmbahn is. A Stájer Nyugati Vasútvonalat decembertől a Koralmbahnnal kötik össze az új nyugat-stájerországi pályaudvaron keresztül, ami jelentősen javítja majd a térség elérhetőségét.
Miközben az első szakasz már a befejezéséhez közeledik, a további szakaszok tervezése gőzerővel zajlik. Grazban a villamosítás keretében négy új elővárosi közlekedési csomópontot is létrehoznak, valamint egy kitérővágányt a jelenlegi Graz Wetzelsdorf megálló közelében.
Elsőként a Peter-Rosegger-Straße-nál épül meg az egyik új csomópont. Ennek előnye, hogy itt a városi buszok közvetlenül a vasúti megálló alatt állnak meg a jövőben, megkönnyítve az átszállást a városi közlekedésre.
További közlekedési csomópontokat alakítanak ki a Wetzelsdorferstraße, a Kärntnerstraße és a Gradnerstraße környékén is, aluljárók építésével és a S-Bahnhoz való jobb csatlakozás révén.
A Lieboch és Köflach közötti szakasz tervei már elkészültek. Itt a Kremser-alagutat kell teljesen megújítani, a Rosentaler-alagutat pedig átalakítani. A villamos felsővezeték első oszlopait – a vasútjogi engedélyek megszerzése után – még idén felállítják, emellett megkezdik a biztosítóberendezések és vasúti átjárók felújítását is.
2028-ig ezen a szakaszon minden megállót korszerűsítenek, valamint egyes hidakat és sínszakaszokat is felújítanak. A Lieboch és Wettmannstätten közötti szakaszon a munkálatok még előrébb járnak. Itt már elkészült a felsővezeték. A következő lépésként 2028-ig az Oisnitz és Alling-Tobisegg megállók felújítása következik.
A vármegyeszékhely ipari parkja hamarosan közvetlen vasúti kapcsolattal erősítheti gazdasági szerepét.
A projektek célja, hogy az utasok kényelmesebb, korszerűbb, akadálymentes állomásokat vehessenek használatba a magyar tenger partján.